Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Tack för tipsen.
Styrketräning är bra men jag är för odiciplinerad för att komma iväg och göra det själv. Att däremot gå upp toktidigt på mornarna och promenera är lätt eftersom jag vet att min kompis står och väntar.
Kanske kan vi träna mer på utegymmet på morgnarna en av dagarna??

Ett sådant incitament fungerar på gymmet också "om jag inte kommer blir min vän besviken". Krävs dock såklart mer självdisciplin.
Jag tycker inte du ska lyssna på de som säger att promenader inte är bra träning. Det stämmer visserligen att det inte är det mest tidseffektiva om en bara vill förbränna energi men, du kan alltid öka tempo/backar och kanske en liten vikt. I övrigt rekomenrdar jag dig skaffa en app som räknar ditt energiintag - knappa in det du äter under dagen på ett ungefär - så blir det väldigt tydligt hur det springer iväg när du funderar över den där sötsaken och det kanske lättare att hålla sig.

Glöm ej, den bästa träningen - är den som blir av.
 
Hej och tack för tips.
Styrketräning är bra har jag också förstått men svårt att klämma in i en dagliga rutiner tycker jag. Nu går vi upp på en tid vi annars skulle sovit och vi har dessutom kul under tiden. Hemma igen vid sju och då sätter dagen igång som vanligt.

Det går utmärkt att styrketräna hemma också. Man behöver inte ens en massa prylar. Har gjort det i omgångar.

Tendensen som finns nu att hellre använda fria vikter än maskiner och ännu hellre använda kroppen som motvikt och träna flera muskelgrupper på en gång passar utmärkt för hemmaträning.

Man kan plocka ihop rätt mycket där man inte behöver vikter. T.ex. armhävningar, knäböj, tåhävningar, plankan. Marklyft är skitbra, men då får man fixa en stång, funkar med hemmagjord om man inte ska lyfta jättetungt.

Men sluta inte i gå för allt i världen. Men när ni blir lite smalare och piggare kan ni ju fundera på att lägga på styrka också.

Grattis till nedgången! ;)
 
Hur mycket man kan förlora i vikt på en promenad är ju beroende på vilket arbete man utför. Dvs vad väger hela ekipaget?
En betydligt snabbare väg att att övergå till proteinkost, mätta portioner.
Både och fungerar än bättre.

go tur
 
Jag skulle vilja säga att ekvationen är ganska lätt. Använda mer energi än du äter.

Promenader och löpning har jag hört inte är så bra när man vill gå ner i vikt men är bra att hålla vikten man vill. (Iallafall enligt SVT igår 10/30-18)

Jag skulle istället rekommendera styrketräning då detta bränner kalorier både under och efter träningen.

Vandring kan vara ett bra sätt, då man använder mycket energi. Tricket är att inte äta upp sig efteråt

Löpning är verkligen en energikrävande aktivitet och en som verkar även efteråt. Men den segrar också aptiten. Promenader får nog vara rätt raska om de inte ska bli väldigt långa. För mig är det en onaturlig och stressig aktivitet.

För sådär 7 år sen nämnde jag i samband med blodtrycksmätning att jag kanske skulle se över min diet, för jag hade svårt att hålla vikten, speciellt vintertid.Sköterskan sa, att "ja men så är det ju när man är lite äldre". Jag blev riktigt arg och kontaktade en kostrådgivare. Bland hennes råd var att se upp med sockerfällor t ex lättprodukter och att inte var rädd för fett.

Detta ledde till en rätt kraftig omläggning av min diet. Den viktigaste lärdomen var att inte tänka på ur mycket jag åt, utan bara vad. Jag kollade även litteraturen, t ex Martin Ingvars hjärnkollböcker. Det viktigaste kan sammanfattas så här enkelt: Fett mättar, kolhydrater fettar. Dvs. en fettrik och kolhydratfattig kost funkar bl a därför att den reglerar aptiten. Jag är idag 74 år och väger kanske 1 kg mer än när jag var 30 och ung 3-4 kg mindre än jag gjorde för 7 år sen. Jag har aldrig räknat kalorier eller vägt upp mina portioner.

Viss styrketräning är förtås väsentlig för att motverka förlust av musklemassa.


Läs Martin Ingvars Hjärnkoll på vikten och kanske även Andreas Eenfeldts Kostrevolutionen.
 
Är väl inget fel på långa promenader. Är man rejält överviktig är det dessutom olämpligt med löpning. Påfrestningen på lederna blir rätt hög, speceillt för en otränad person.

Mitt gift i är cykling. Dels för att det är skonsammare än att gå och jag undviker viss värkprolematik som jag dras med. Sen är det kul också och man kommer ju någonvart. Kan med fördel kombineras med utflykter, sightseeing, bärplockning, sommarbad o.s.v. när tid finnes. Inga landsortskyrkor går säkra för mig. Det svåra är att komma in i dem bara, men ibland har man tur. ;)
 
Man kan trycka i sig socker under ansträgning , ja eller man måste om man skall orka.Sen äter man proteinbaserat till huvudmat.

Man kan peta i sig kolhydrater till frukost dock även om man kör LCHF
 
Håller inte med. Man behöver kanske det om man ska vinna ett sprinterlopp, men för att bara förflytta sig, nej, det behöver man inte. Om man inte äter en massa socker och kolhydrater annars alltså. Då behöver man nog det.
 
Haha jag kör så iaf om jag går 2 mil till jobbet,jobbar hela natten och går hem 2 mil

Sockret förbrukas direkt , sockret omvandlas bara till fett om man sitter o jäser.

Frukost G4öt
Underdagen socker
Kvällsmat Proteiner/fett

Fungerar hur bra som helst om man under dagen rör på sig.
Man orkar och går ned i vikt.
 
Men då äter du väl sånt annars också? Har inte hört någon som äter low carb som behöver fylla på med socker/kolhydrater om det inte gäller att tävla för att vinna och de vill ha den extra boosten.
 
Äter nära noll snask o läsk - bärs kan jag dricka däremot.
Jag är inte helt LCHF , jag är.multifuel och går på alla bränslen.
Jag undviker kolhydrater om jag inte rör mig dock

Jag har gått nästan 50km på 2 sixpack 3.5or 50cl.
Det var utan packning bara en nöjespromenad efter landsväg

Jag är väldigt stabil i vikt 78kg 177cm , var lite småfet 84kg 177cm innan Usa men jag ligger runt 78 igen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...