Första Randoneé prylarna

Jag tänkte testa på det här med Randonée. Har nyss kommit tillbaka från FRA och kört skönt puder men på slalomutrustning.

Vad gäller för Rando-prylar när det kommer till:
- skidor, längre eller samma längd?
- Binningar, har alla möjlighet till plattor eller är det stor skillnad?
- Pjäxor. Är LIGHT = Always Right?
- Saker att tänka på i övrigt?
- Vart kan man få tag i ABS-rygga till rimligt pris (om man bortser från tanken att allt är billig livförsäkring)
Tacksam för svar snarast
/J
 
Jag tänkte testa på det här med Randonée. Har nyss kommit tillbaka från FRA och kört skönt puder men på slalomutrustning.

Vad gäller för Rando-prylar när det kommer till:
- skidor, längre eller samma längd?
- Binningar, har alla möjlighet till plattor eller är det stor skillnad?
- Pjäxor. Är LIGHT = Always Right?
- Saker att tänka på i övrigt?
- Vart kan man få tag i ABS-rygga till rimligt pris (om man bortser från tanken att allt är billig livförsäkring)
Tacksam för svar snarast
/J

1) Det finns absolut ingen anledning att ha längre skidor. Kortare gör det enklare att slå (byta riktning uppåt). Turade med ett par 193cm Watea för några år sedan och de var ett helsike att manövrera uppåt när det var brant och trångt och bland träd i skogen. Kör samma som vanligt, eller gå ned i längd om du kör på långa lagg.

2) Plattor?

3) Ja! Under förutsättning dock att de är styva nog, vilket avgörs av din kapacitet utför. Många gillar Dynafits modeller men de är på tok för smala för mig. Jag kör med La Sportiva Spectre - de är utmärkta såväl uppför som utför. Scarpa Maestrale är en annan storsäljare som många gillar.

4) Ta en ordentlig funderare på vad som är viktigast för dig - prestanda uppför eller utför - samt var du primärt ska åka och hur. Vill du ha en skön resa uppför så ska du satsa på ett par kortare toklätta randoskidor med vanligt spann, motsv. TLT speed-bindningar och de lättaste pjäxorna du kan hitta som sitter bra. Är det utför du vill ha prestandan får du anpassa utrustningen efter det. Ge mer info så kommer mer tips! För övrigt är skarjärn förmodligen egenhändigt smidda av gud själv.

5) Pass. Kolla de europeiska nätbutikerna.

p.s. skrev snabbt - sorry om det blev rörigt. d.s.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...