Tält på vintern

Är det bra med ett extra utrymme i tält eller ej?
och hur stort ska utrymmet vara om man är själv?

Varför jag frågar är för att jag står i köptankar när det gäller tält.
 
Mer volym på utrustningen...

Hejsan,

Jag brukar i normalfallet köra med en storlek större på vinter så att säga. Dvs två personer på vintern = gärna ett tre personers tält. Anledningen är helt enkelt att det är mer volym på den utrustning som man har med sig in i tältet...stor sovsäck, dunställ, mer kläder och så vidare. Dessutom kör jag för det mesta med pulka på vintern, så vikten är av mindre betydelse.

/ Stefan
 
Har vintercampat solo med tvåmannatält och på två med tremannatält, extrautrymmet behövs. Är det styggväder flera dygn kan man t o m behöva ytterligare utrymme. Viktigt är stormmattor på yttertält och band/öglor stora nog för vinterpinnar och skidor. Pulka rekommenderas.
go tur
 
Prova ut tältet och känn på det. Brukar sova på diagonalen i tvåpersonerstält. För vilodag fylls ena absiden med snö för färskvattenförsörjningen. Inte sällan det blåser upp när man rest tältet.
 
Står just i begrepp att köpa ett nytt tält. Har sedan länge spanat in Hillebergs Tarra för två personer men på sista tiden sneglat på Saivo för tre trots att vi är två. Skiljer ca ett kilo men funderar på fördelar och nackdelar mellan dem.
Nån som har nått råd ? Vikten på ett kilo mer är inte enormt betydande om det större tältet har bättre fördelar.
 
Ju mindre volym på tältet, desto mer värms det upp av kroppsvärmen, men det blir också mer klaustrofobiskt vid långa tältuppehåll vid storm eller liknande.
Så gott om plats men inget palats är nog bäst. :)
 
Uppgraderad ventilation.

Står just i begrepp att köpa ett nytt tält. Har sedan länge spanat in Hillebergs Tarra för två personer men på sista tiden sneglat på Saivo för tre trots att vi är två. Skiljer ca ett kilo men funderar på fördelar och nackdelar mellan dem.
Nån som har nått råd ? Vikten på ett kilo mer är inte enormt betydande om det större tältet har bättre fördelar.

Hejsan.

Nu har jag just ett Savio, som är mitt favorittält, så man är väl som lite partisk. Och hade jag köpt nytt idag så hade det blivit samma tält. Är sällan fel med ett rymligare tält och vem vet, helt plötsligt är det någon extra kompis som vill hänga på och vipps behöver man det extra utrymmet :)

Vidare har Savio numera en uppgraderad ventilation med två "ventilationsstrutar" vid absiderna. Mitt Savio ser mer ut som dagens Tarra och det har funnits tillfällen då det hade varit trevligt med den extra ventilationen.

Men bägge två är ytterst kompetenta tält, inget snack om den saken :)

/ Stefan
 
Jag håller med ovanstående, satsa hellre på ett större tält med absid vintertid. Vikten spelar mindre roll eftersom man ändå drar allt i pulka. Vill du inte lägga ner en halv förmögenhet på pulka så testa den här varianten, det gjorde jag med mycket gott resultat i Norge i förra veckan.

http://frozentime.se/skiing/pulka_swedish.html
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    50.3 KB · Visningar: 1,304
Har också haft både två och tremanna tält när jag reste ensam och uppskattat extra utrymmet när jag var inblåst i snöstorm och flera dagars spöregn osv. Det är skönt att kunna byta om (försökte en gång att ta på/av mig en torrdräkt i ett lågt enmans tält vilket var en kramp...

Det jag inte gillade med stora tält är all det lediga golvutrymme, är det tex bara jag och min hund måste jag ta med extra filtar eller ngt för att täcka golvet så hunden inte råka rulla ned på otäckt golv. Har ngn gång sovit på is och bara lagt mitt underägg i stora tältet och inget mer runt omkring, känslan blev ganska "kallt" och inte ombonat. Nuförtiden ha jag ett smalt tvåmans tält utan allt för mkt extra utrymme. Jag trivs mkt mera med det, det känns mera ombonat och mysigt på en gång. Mentalt känns det även varmare.
 
Jag håller med ovanstående, satsa hellre på ett större tält med absid vintertid. Vikten spelar mindre roll eftersom man ändå drar allt i pulka. Vill du inte lägga ner en halv förmögenhet på pulka så testa den här varianten, det gjorde jag med mycket gott resultat i Norge i förra veckan.

http://frozentime.se/skiing/pulka_swedish.html

En rejäl absid är som sagt inte att förringa om vintern. Skotta ur golvet (mao sänk golvet) och erhåll en plats där du bekvämt kan placera benen medan du sitter med ändalykten i innertältet, samt ett betydligt trevligare avstånd mellan kök och tak.


Angående pulklänken vill jag tillägga en sak.
(Har också tillverkat en, och den fungerar utöver förväntan. Har dragit 20+ kg utan problem.)

Jag valde dock att tillverka mina skaklar utav VP-rör avsedda för ingjutning. Dessa är tillverkade i en mycket segare plast som tål kyla betydligt bättre. De där vit-beiga standardrören blir ju närmast som glas i kyla.
 
Har också haft både två och tremanna tält när jag reste ensam och uppskattat extra utrymmet när jag var inblåst i snöstorm och flera dagars spöregn osv. Det är skönt att kunna byta om (försökte en gång att ta på/av mig en torrdräkt i ett lågt enmans tält vilket var en kramp...

Det jag inte gillade med stora tält är all det lediga golvutrymme, är det tex bara jag och min hund måste jag ta med extra filtar eller ngt för att täcka golvet så hunden inte råka rulla ned på otäckt golv. Har ngn gång sovit på is och bara lagt mitt underägg i stora tältet och inget mer runt omkring, känslan blev ganska "kallt" och inte ombonat. Nuförtiden ha jag ett smalt tvåmans tält utan allt för mkt extra utrymme. Jag trivs mkt mera med det, det känns mera ombonat och mysigt på en gång. Mentalt känns det även varmare.

Jag har alltid med mig en picnicfilt som man viker ihop till en liten väska och breder ut den på tältgolvet. Då tar den både upp eventuell fukt samt gör det mycket mer ombonat på golvet vilket ökar trivseln utan kalla eller våta ytor.

Och vad gäller VP rören till pulkan så hade jag tankar om det men trots -12 som mest plus vind så märkte jag aldrig av någon skörhet i rören.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
såg Vilket av dessa två tält skulle klara sig i skogsmiljö på vintern. Bo och sova 7
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
susancasserfelt Ögonen blöder i jakten på tält Bo och sova 9
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
MrCellophane Lämplig prisklass på tält? Bo och sova 7
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
vactis Synpunkter på tält Bo och sova 4
Hoppmorran tält Trysil på xxl? Bo och sova 31
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Helmetrock Titta på tält i Göteborg? Bo och sova 3
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
nurmiranta Kolla på tält i Stockholm Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
owahlund Vad vill du ändra på ditt tält? Bo och sova 47
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...