Nyår!

Sådärja! Skjuts/tågplats ordnad, taxibuss beställd, skidorna inburna, ny karta införskaffad -- och Vålådalen försäkrar att det finns snö kvar (dessutom väntas någorlunda kraftigt snöfall under lördagsnatten). Anledningen är naturligtvis att jag drar till fjälls lagom till nyår, då närmare bestämt till Vålådalsområdet och STF:s nyårsöppna stugor.

Planen är att utgå från Vålådalen på söndag förmiddag för att skida till Stensdalen och en härlig bastu. På nyårsaftonen fortsätter sedan färden till Vålåstugorna där tolvslaget genomlevs -- sannolikt utan större trängsel. Nyårsdagen tillbringas efter en ordentlig sovmorgon i närområdet -- kanske "klättra över kanten" och titta på Helags, allt beroende på väder. Onsdagsturen går mot Lunndörren och eftersom det troligtvis blir till att spåra i mer eller mindre djup snö blir det en tidig start (bastu på kvällen). Återfärd till Vålådalen på torsdag lagom till 14:40-bussen och anslutande tåg till Östersund.

Med gällande väderprognos verkar detta kunna bli en riktig höjdare! :)
 
oj låter inte helt fel :p ..... skulle med vilja dra till fjälls nu men har tyvärr inte tiden . eller utrustningen förtillfälet men det ska inhandlas

gjorde turen våldalen - lunndörrs-stugan - isjödalen - vallbo, i mitten på oktober med ett kanon väder :)
 
Hemma igen

Då var det överstökat.

Turen föll väl ut, med sedvanligt fjällväder. Vi var fyra glada gäster (plus stugvärd) i Vålåstugorna, vilket är betydligt gemytligare än de fyrtiofyra plus nio hundar som fick dela på Stensdalens 32 bäddar -- ett högst medvetet val från min sida. Mycket stugvärdar och annat STF-folk var det i farten; som stugvärden i Vålåstugorna anmärkte har denna extraperiod snarast karaktär av personalbefrämjande åtgärd... ;)

En reseberättelse torde finna sin väg till hemsidan inom någorlunda kort, men jag ska se om bildskörden inte innehåller något som passar i fjällalbumet här imorgon.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...