Tältkåta

I Sibirien

Något ni kåta-fantaster kanske kan svara på:
Varför använder inte Strandberg & Co en kåta med kamin på sin Sibirien-tur. De verkar ju ha använt en sådan under barmarkssäsongen. Att göra långa turer i hård kyla med fjälltält och dunsovsäckar har ju sina sidor. För min del verkar det som det skyddade läget och den obegränsade tillgången på ved borde göra att en lätt kåta med kamin leder till mer nattsömn än vad Sibirenfararna verkar ha.

Jörgen
 
Re: En liten undring

Punkarn; sa:
Om ni varit ute i flera dygn i stark kyla och detta ispansar på dukens insida börjar tina, torkar ni då av duken innan ni viker ihop den inför packning eller har ni andra tricks för er? Tänkte att det borde finnas risk för att duken fryser ihop i packningen annars, eller?
Om isen börjar tina är det inget problem eftersom även en liten öppen eld då räcker för att snabbt torka upp duken. Nu är min kåtas duk så fet av omimpregneringar, och kanske av rök, så de gånger jag packat ihop kåtan fuktig i någon plusgrad och termometern droppat under dagens lopp, låter det bara klistrigt om duken när den rullas upp igen.

Problemet vid ihoppackning kommer om isen inte tinats. Det blir tungt med is. Jag vågar heller inte börja slita i isen eller försöka knacka loss den eftersom duken då kanske går sönder.

Raskesven
 
Re: I Sibirien

NUI; sa:
Något ni kåta-fantaster kanske kan svara på:
Varför använder inte Strandberg & Co en kåta med kamin på sin Sibirien-tur. De verkar ju ha använt en sådan under barmarkssäsongen. Att göra långa turer i hård kyla med fjälltält och dunsovsäckar har ju sina sidor. För min del verkar det som det skyddade läget och den obegränsade tillgången på ved borde göra att en lätt kåta med kamin leder till mer nattsömn än vad Sibirenfararna verkar ha.

Jörgen
Jag vet faktiskt inte. Har läst deras dagbok, men de nämner inte vad jag kan se anledningen till byte från kåta till tält.

Jag kan bara försöka jämföra kåtan med VE-25 tältet och se vilka nackdelar kåtan är förknippad med, för någon nackdel måste de ju uppleva eftersom kåtan inte används under vintern.

Det är mer jobb, tar längre tid, både att slå och riva lägret med kåta jämfört med tält. Vid 45 minusgrader, 50 minusgrader, vill man nog inte hålla på och jobba så mycket med upp-och nertagningar. Och de pushar ju hela tiden framåt.

Kåtan med kamin tar större plats och väger mer än tältet.

Kåtan är mer vindkänslig än VE-25 tältet, alltså mer jobb med förankring och ändå blir den aldrig lika vindtålig sem ett VE-25 tält.

Jag tippar på att det är tidsåtgången vid ständig upp-och nertagning vid extrem kyla som gjort att de valt bort kåtan vintertid. Säker är jag dock inte. Ska försöka ta reda på anledningen från hästens mun.

Raskesven
 
Hej,

hur är det med öppen eld i kåtan,
om man fixar en Arran med en s.k Tjåsskå¨
(Stenring och eldar stock)
Funkar det i de mindre modellerna ?
Bisons kåta Tinde 4 kan den funka, d=4m, h=3m ?
 
mattiasj; sa:
Hej,

hur är det med öppen eld i kåtan,
om man fixar en Arran med en s.k Tjåsskå¨
(Stenring och eldar stock)
Funkar det i de mindre modellerna ?
Bisons kåta Tinde 4 kan den funka, d=4m, h=3m ?
Förstår att du också läst i Yngve Ryds utmärkta bok "Eld...". Jag har inte testat Tjåsskå i min kåta men är sugen på det. Diameter 4 m och höjd 3 m ska inte vara något problem storleksmässigt. Testa gärna och ge en rapport här:)

Raskesven
 
[/QUOTE]
Förstår att du också läst i Yngve Ryds utmärkta bok "Eld...". Jag har inte testat Tjåsskå i min kåta men är sugen på det. Diameter 4 m och höjd 3 m ska inte vara något problem storleksmässigt. Testa gärna och ge en rapport här:)

Raskesven [/QUOTE]

Hej,

Har mailat till Bison,
ska till Dalsland i jobbet om ett par veckor, och funderade på en extra sväng till Strömstad om man kunde kika på Tinde kåtan uppsatt.

(Mitt intresse är därför att köpa rätt då jag misstänker att det blir knepigt att reklamera efter test...den är i.o.f.s så pass billig att det inte vore full katastrof.
 
Det såg lite kryptisk ut det där.
Vad jag ville säga är att
Jag har inte köpt nån kåta ännu, men då
förstår jag iallafall att storleken på Tinde 4 bör räcka.
 
Polyesterdukskåtor bör man vara lite försiktigare i när man använder öppen eld. I alla fall i dom mindre storlekarna. Mitt råd är -Köp den i bomull/polyester Tundra tror jag den heter. Denna väv tål eld bättre. Min kåta (Venor basis 4-6 B/P Green) har upplevt många kubikmeter ved i öppen Arra. Enda gången jag har fåt glödgenombränning i duken är vid kamineldning på vintern. Då faller glödande småbitar från röken rak ner när dom avkyls.

Lev väl!

Patrik
[Ändrat av chinerunner 2005-04-07 kl 16:33]
 
I kopplimgen mellan den skorsten och kamin jag använder finns två skåror där man skjuter in gnistskydd. Finmaskiga stålnät helt enkelt. Skulle inte det kunna vara något även för Laxenkaminen, t.ex nertill vid skorstensöppningen?

Raskesven
 
Min budgetlösning just nu, med laxen och ett ventilationsrör, gör ju att jag till och med kan fästa ett permanent nät i toppöppningen. Tack för förslaget. Får se till vintern vad jag hittar på. Kaminsäsongen känns över för denna gång. Nu nalkas friheten och den öppna elden :)

/P
 
Raskesven; sa:
Här söderöver är den friheten redan här, påsken 2005:

cpic424d7441f2785.jpg


Raskesven

Nu börjar jag bli rejält sugen på en kåta.

Finns det ngn som har en tundra 4 i Sthlms trakten
som kan tänka sig att demonstrera lite,
alt. beskriva lite beträffande materialvalen.
Jag tycker vikten är hög (12.9kg) men skulle vilja se om det kan gå att utgå från en Tundra 4 och sy om eftersom.
Mittstången väger ca 3kg (Stål) enl Bison, plastmattan runtom kanske kan bytas mot lättare alternativ samt linor mm.
Behöver ju inte bli extremlätt men några kg lättare skulle inte skada.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...