Villrådig för Hillebergstält

Vikt

Ännu en tråd om Hilleberg. Men är väldigt villrådig. Är i banorna att köpa ett nytt tält och står och väger tankarna för Anjan 3 GT eller Nallo 3 GT. Tältet ska vara ett 3-säsongs tält, dvs ska inte användas när det är vinter. Jag bor i Skåne så användningstiden är mellan tidig vår och sen höst. Sen vill jag använda det på sommarturer i fjällen i Sverige eller Norge. Då i perioder från juni-augusti.

Vad är era erfarenheter av Anjan? Är det tillräckligt eller blir det en risk? Jag förstår att den klarar de svenska fjällen, men blir det vanskligt? Är det dragigt? Eller ska man vara mer restriktiv och köra på Nallo som klarar tuffare vindar och så när man är i just fjällen. Som sagt jag kommer förmodligen enbart befinna mig på fjället sommartid.

Min budget är runt 10 000. Helst ska tältet inte väga allt för mkt heller. Ju mer jag läser och undersöker desto mer villrådig blir jag.


Hjälp!
Vad är problemet? Man gör ett val! Bekvämt eller inte, begränsat eller rymligt! Vikten verkar skapa så stora problem vid tältköp idag så man undrar hur vandrare förr överhuvudtaget kom ut i naturen? Själv bär jag keron 3gt och njuter av tillvaron bekvämt o rymligt. Om det nu är så viktigt gå ner 1kg istället! Eller köp en ramryggsäck så känner du inte av viktskillnaden.
Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.