Invändig tät sovsäckspåse

En av mina vänner sov en månad i snöka, han skavde av innerisen, torkade sin sovsäck och gjorde normalare saker på dagarna.
Det gick men var en kamp mot fukten i sovsäcken och utfrysningen av densamma. samt bortborstningen av iskristallerna.

Man kan roa sig på många sätt.

go tur
 
I en snöka kan man balansera temperaturwn mot strax under nollan fast det glada är -85 ute.
Detta innebär att man håller kondensationspunkten utanför sovsäcken.
Sovsäcken kommer stanna av efter ett initalt upptag av fukt o ligga där.
Gäller dock syntet , en dunsäck kan hamna i en dödspiral loftmässigt och sluta isoöera helt
 
Var ute i natt. -17 grader. 11h i sovsäcken och 1h luftning i tältet. Vikten hade ökat med 87g.
 
Ja där ser man och det kan bara vara vatten.Dom första dygnen så kan man vekla ut sovsäcken.Efter en vecka så drar man ut sovsäcken ur komp påsen och den har typ samma form då den är helst isad.En syntetsäck går att få liv trots det men en dunsäck kan vara som en bunt ihoplindade tidningar som är frusna i isolering.

Det samma gäller syntetsäcken nått dygn senare men den går att torka i tältet om man har bränsle
 
Jag testade tät sovsäckspåse i Sarek två veckor. Jag kommer alltid använda det på vintern, en enorm fördel var att jag slapp värma upp hela sovsäcken med kroppen först. Det hela gick mycket snabbt, jag klev i säcken och strax efter kom värmen. Jag hade -30 som kallast, och märkte inte av någon fukt alls i sovsäcken, förutom längst upp vid utandningen i form av snö/is.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.