Invändig tät sovsäckspåse

Blir lite nyfiken på de som har köpt kommersiell vbl liner. Har själv bara prövat sopsäcksmetoden, dvs tejpa ihop två sopsäckar. Med denna lösning får du en liner med anpassad längd, den absorberar inget vatten (vilket ett nylontyg förr eller senare gör) och är garanterat 100% vattentät. Jag har även svårt att se några problem med hållbarhet om den enbart används som sovsäcksliner. Slutligen verkar det även vara en lättare lösning än de kommersiella nylonvarianterna, även om det bara handlar om några enstaka gram. Så vad är det som gör att man bör punga ut med en sisådär 200 ggr mer för någonting som i mina ögon inte ens är bättre? Har jag missat någonting?
 
Förstår inte …

Förlåt en yngling,

Menar ni "ett sovsäckslakan" som man har _inuti_ sovsäcken? Som är helt vattentätt?

Blir det inte bra svettigt, och ännu fuktigare då? Eller blir det inte svettigt för att det är kallt? Det dunstar väl alltid en smula från kroppen?

Eller vad är det jag inte begriper?
 
Poängen är att fukten stannar i plastsäcken istället för att sätta sig i sovsäckens isolering.

Har man ingen ångspärr så kommer fukten att vandra ut genom sovsäckens isolering och där frysa till is, vilket sänker sovsäckens isoleringsförmåga och kräver värme för att torka.

Det är samma princip som när du isolerar ett hus, då sätter du plast på insidan av isoleringen för att den inte ska mättas av fukt.
 
Ja, men _inuti_ sovsäcken?

Eller har man ett sovsäckslakan som suger upp fukten?

Svettas man när man sover (avdunstar lite från kroppen gör det väl alltid även om det är lite?) så blir man väl blöt? Eller är det bara när det är fruktansvärt kallt?

Jag fattar liknelsen med hus – tack – men ändå inte, i ett hus ventilerar man ut fuktig luft någonstans. Och framför allt inte mot kroppen? Gör ni det genom munnen eller?

Fortfarande lika konfunderad.
 
Eller har man ett sovsäckslakan som suger upp fukten?



Svettas man när man sover (avdunstar lite från kroppen gör det väl alltid även om det är lite?) så blir man väl blöt? Eller är det bara när det är fruktansvärt kallt?



Jag fattar liknelsen med hus – tack – men ändå inte, i ett hus ventilerar man ut fuktig luft någonstans. Och framför allt inte mot kroppen? Gör ni det genom munnen eller?



Fortfarande lika konfunderad.



Alltså det är inte jättetrevligt och behövs bara om man vintertältar mer än en vecka. Men då är det faktiskt smart. Hoptejpade somsäckar med ett sovsäckslakan i funkar bra!

Idén med sovsäckssystem med en dunsäck innerst och syntetck ytterst är tänkt lösa problemet utan vattentät påse, då ska fulten transporteras genom dunet och fastna i synteten (som inte förlorar sina värmande egenskaper i lika hög grad). Har dock inte testat detta i mer än en vecka så vet i te om det verkligen funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Eller har man ett sovsäckslakan som suger upp fukten?

Svettas man när man sover (avdunstar lite från kroppen gör det väl alltid även om det är lite?) så blir man väl blöt? Eller är det bara när det är fruktansvärt kallt?

Jag fattar liknelsen med hus – tack – men ändå inte, i ett hus ventilerar man ut fuktig luft någonstans. Och framför allt inte mot kroppen? Gör ni det genom munnen eller?

Fortfarande lika konfunderad.

Du sover i underställ, ovanpå det plastsäck, sedan sovsäck, och om man vill ytterligare en plastsäck ovanpå sovsäcken.
Då förhindrar du fukt utifrån, takdropp, kondens mm. Och fukten som kommer från kroppen kommer dvs ventileras ut genom öppningen på säcken, resterande kommer understället att suga åt sig.
Så ingen fukt kommer att blöta ner säcken, däremot måste du torka undersället om du bär sådant.
 
Ja det handlar som sagt var om att minimera skadan och hålla fukten där den gör minst skada så att säga. Helt bekvämt blir det inte, men hellre det än att ligga i en sovsäck som till största delen är fylld med fruset dun.
 
Man svettas bara om man är för varm!

Hejsan,

Som många redan påpekat är ju en traditionell fuktspärr ganska obekväm OM man svettas i den. Det är dock viktigt att inse att detta inte är ett måste, även om det rent praktiskt oftast blir så under delar av natten. Jag brukar t.ex alltid vara lite varmare när jag lägger mig än typ någon timme senare när man sovit ett tag och då blir det ju lätt som så att man svettas lite tills kroppen hamnat i "balans" så att säga.

Svett är ju kroppen sätt att kyla ner sig själv. Så så länge som det är typ under +20 grader kan de allra flesta sova utan att svettas alls, det handlar "bara" om att ha rätt mängd isolering. Jag lovar, det blir svårt att hitta en enda människa som ligger och svettas i ett vintertält med en mm-tjockt täcke på sig istället för dm-tjock sovsäck. Detta förklaras mycket utförligt av Stephenson på (https://www.warmlite.com/vapor-barrier/) för de som vill/orkar/kan läsa på engelska.

Så fuktspärren fyller faktiskt två funktioner.

1: Den "berättar" väldigt tydligt att nu är du för varm. Eftersom man ligger i en fuktspärr är lösningen givetvis att öppna sovsäcken och ventilera bort värmen så man slutar svettas!

2: Skydda sovsäcken från den fukt som man trots allt alltid lyckas få med sig i i sovsäcken. Om man inte svettas är det ju t.ex möjligt att understället inte är 100% torrt.

Sist men inte minst. En fuktspärr måste inte vara helt utan fukttransport. En lösning är t.ex att göra som Stephenson (https://www.warmlite.com/product/triple-bag/) en sovsäck jag själv äger (men inte använder jätteofta nu för tiden). Deras lösning är att den delen av fuktspärren man sover på har en yta av borstad nylon. Faktiskt samma som man använder som lakan på sjukhus. Fukten leds då bort från kroppen med "veke"-metoden och avdunstar uppe vid huvudet. Om man får tro Stephenson är "The Vapor Barrier is as “breathable” as Gore Tex (as defined by their level of humidity transfer), and thus an excellent vapor barrier for this use." Vet inte om detta stämmer, man jag vet att jag väldigt sällan vaknat fuktig och svettig i min triple-bag.

/ Stefan
 
Stopp och belägg här, det handlar inte om att svettas.

Vår hud ger ifrån sig fukt även när vi inte svettas. Det är bara att sätta på sig ett par plasthandskar så märker man det.

Ångspärren handlar alltså inte om att stoppa svett, den handlar om att stoppa kroppens naturliga fuktavgivning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...