Gas åtgång vs sprit

Under en vecka eller kortare turer vinner t-sprit viktmässigt OM köpesflaskan/petflaska används ihop med kattmatsburk/ölburk. I fallet trangia+säkerthetsflaskan förlorar t-spriten ännu snabbare. Generellt vinner gas under längre turer och vid mer avancerad matlagning. Dock har spritkök många fördelar tyst, billigt och driftsäkert. Oavsett bränsle är viktbesparingen liten, välj det du trivs bäst med.
 
Jag har dragit andra slutsatser.

Trangias 0,5 l säkerhetsflaska väger 115 g. En halv liter sprit väger 395 g, dvs brutto 510 g, som ger knappa 20 uppkok enligt dina förbrukningsantaganden.

En gaspatron för 230 g gas väger 160 g, dvs brutto 390 g, som ger 23 uppkok enligt dina förbrukningsantaganden. Säg att de tre sista är svåra att få ut/osäkra att kalkylera med, så får du samma antal uppkok till 120 grams lägre vikt.

Skillnaden växer till gasens fördel ju längre man är ute, t ex i jämförelsen mellan enliters spritflaska och 450 g gaspatron. Jag tycker valet är enkelt - även bortsett från det faktum att spritkök är farligare, långsammare och bökigare att handskas med.

Varför man ska använda säkerhetsflaska för spriten kan man läsa mycket om i denna tråd.
Hej, först och främst är detta i grund och botten ett personligt val och båda alternativen skulle jag säga funkar. Men för att jag är nyfiken så bemöter jag ändå ditt svar! :)

Du gör två ganska viktiga antaganden i dina siffror.
1, Du antar säkerhetsflaska. Varje person bör göra sin egen riskbedömning. Ibland är det direkt knutet till bränslet och ibland har det att göra med teknik/hur man använder bränslet. Jag är kanske naiv men jag använder inte säkerhetsflaska

2, Hur ofta behöver du exakt så många kokningar som en gasbehållare ger dig? :) Om du räknar på t.ex. 10 kokningar så halverar du alkoholens vikt, men gasen är samma som för 23 dagar (om du inte hemma ställer gasbehållaren på en våg och "bränner av" gas för att lätta vikten...). Då är alkoholen betydligt lättare, även om man väljer att släpa med säkerhetsflaskan.

Alkohol blir lättare från ca 19 kokningar. Dvs gasen i ditt exmpel vinner enbart 20-23 kokningar och då har du risken att det inte räcker till sista kokningarna. Om du tar bort säkerhetsflaskan vinner alkoholen oavsett antal dagar. Mao gasen vinner praktiskt taget aldrig ur viktperspektiv.

Angående ditt exempel om 1kg alkohol vs 450g gas. Det stämmer att med siffrorna 10g (gas) och 20g (alkohol) etc så är gas lättare (men låt oss realistiskt anta att man bara vågar förvänta sig 40 kokningar pga 10% felmarginal). Men jag är personligen sällan ute 40 kokningar (=dagar för mig) utan någon chans att fylla på. Det skulle bli så mycket mat på ryggen att jag inte skulle njuta. Om du använder bränslet för att t.ex. koka kaffe och inte bara middag så är det mer rättvist att använda 7g/12g (du låter ju inte kaffevattnet stå och koka) och då är alkoholen lättare igen. Egentligen gäller ju detta för frystorkad mat också, men jag räknade med 10/20 för att det var lättare siffror och alla lagar ju mat lite olika.


Vänligen OBS att jag inte är ute efter skyttegravskrig! :) Jag är själv ute efter att ha bästa setupen för varje vandring och har inget intresse av att lyfta fram varken gas eller alkohol mer än det förtjänar. Jag håller med om användarbarhet osv och ibland gör det att jag väljer gas. Men alkohol är faktiskt inte så komplicerat och personligen gillar jag faktiskt att portionera upp alkoholen i lugn och ro snarare än att dra igång en jetmotor (gasbrännaren) när man njuter av solnedgången efter en lång dags vandring :)
 
Tja, du efterlyste ju folk, som dragit annorlunda slutsatser än du, så då ställde jag upp :).

Mer seriöst: jag har också använt både sprit och gas, och håller med om att valet mest handlar om personliga preferenser och skilda omständigheter. Det var ju inte de marginella viktskillnaderna, som fick mig att dra en lättnadens suck efter att jag skaffat gasbrännare till familjens Trangia, utan den ökade hanteringssäkerheten under småbarnsåren.

Skillnaden i själva viktutfallet heter ju säkerhetsflaska, men det fanns inte i min värld att jag skulle fylla på brännaren från något annat, särskilt när små barn var med på turen. Nu när jag mest vandrar ensam och inte förbrukar mycket bränsle, skulle faktiskt spriten ha färre nackdelar.

Och visst, ligger man erfarenhetsmässigt strax över gränsen för någon gaspatronsstorlek i sin förbrukning, så är det lite retligt att bära på de grammen extra, även om det fortfarande handlar om försumbara viktskillnader. Men nu råkar det vara så, att en 100 grams gaspatron brukar räcka med precis lagom trygghetsmarginal i de ca två veckor jag brukar vara ute*, och då känner jag inget som helst behov att leta andra lösningar. Frågan om bränslevikt blir ju liksom rätt marginell under sådana omständigheter, - det är gasens bekvämlighet, snabbhet och säkerhet, som fäller avgörandet.

* Jag vet att det låter litet, men värdet baseras på många års erfarenhet. Men jag har en matsedel, som bara kräver ett uppkok av max 1/2 liter vatten per dag + eftersvällning i en grytmysare. Jag gillar inte kaffe och skulle inte komma på tanken att koka spaghettivatten :)
 
Tja, du efterlyste ju folk, som dragit annorlunda slutsatser än du, så då ställde jag upp :).

Mer seriöst: jag har också använt både sprit och gas, och håller med om att valet mest handlar om personliga preferenser och skilda omständigheter. Det var ju inte de marginella viktskillnaderna, som fick mig att dra en lättnadens suck efter att jag skaffat gasbrännare till familjens Trangia, utan den ökade hanteringssäkerheten under småbarnsåren.

Skillnaden i själva viktutfallet heter ju säkerhetsflaska, men det fanns inte i min värld att jag skulle fylla på brännaren från något annat, särskilt när små barn var med på turen. Nu när jag mest vandrar ensam och inte förbrukar mycket bränsle, skulle faktiskt spriten ha färre nackdelar.

Och visst, ligger man erfarenhetsmässigt strax över gränsen för någon gaspatronsstorlek i sin förbrukning, så är det lite retligt att bära på de grammen extra, även om det fortfarande handlar om försumbara viktskillnader. Men nu råkar det vara så, att en 100 grams gaspatron brukar räcka med precis lagom trygghetsmarginal i de ca två veckor jag brukar vara ute*, och då känner jag inget som helst behov att leta andra lösningar. Frågan om bränslevikt blir ju liksom rätt marginell under sådana omständigheter, - det är gasens bekvämlighet, snabbhet och säkerhet, som fäller avgörandet.

* Jag vet att det låter litet, men värdet baseras på många års erfarenhet. Men jag har en matsedel, som bara kräver ett uppkok av max 1/2 liter vatten per dag + eftersvällning i en grytmysare. Jag gillar inte kaffe och skulle inte komma på tanken att koka spaghettivatten :)
Låter rimligt! Jag brukar också koka upp 4-5dl om dagen. För mig handlar gramen inte om att vandringen förstörs om man bär på 100g extra, utan att jag tycker om att kombinera vandringens "verkliga" och direkta upplevelse med lite tankeverksamhet, samt att jag med gott samvete kan lägga i lite mer "personlig lyx" i packningen efter att jag skalat bort några gram bränsle eller annat material jag eg inte behöver. Win-win! :)
 
100 grams gasolflaska (väger ca 190 gram totalt) räcker till 14 st 0.5 literskok i en Trangia 27 med GB74-brännare och man ha en liten skvätt kvar i marginal för en halv, kanske tom en hel extra uppvärmning, eller om man sjuda under lock någon minut på var kok. Gör man endast en uppkok på halvliter per dag så räcker 100 gramstub i 14 dagar

Fördelen med gasol är att man kan elda på sekunden så mycket som behövs och önskad styrka (att köra full gas slösar bränsle)

Med andra lösningar så blir det spill både i att det brinner med fel styrka vid fel tillfälle, störs av vind och värmeförmågan går mot noll eller att man måste vänta ut till det brunnit ut mm.

Det som är dyrast viktmässigt är att hantera MF-kök, är det tyngre än bensin som bränsle så är uppvärmningsspriten inte en obetydlig post i viktbudgeten...


Och när det gäller Esbit så har jag lekt färdigt med det redan som 8-9-åring och ångmaskin, lämnar en massa kladdiga rester efter sig och dyrt som knark att köpa (tyckte man då med mycket liten veckopeng att hushålla på) samt att den inte gillar fukt... både som tabletter och resterna i brännaren efter eldningen, vet inte hur de är förpackade idag men på den tiden var det i pappkartong och ingen skydd för väta alls.

Det är inte värt dom grammen man kan spara på i form av lättare kök av en ranglig plåtbit och obehaget att hantera eländet efteråt... - kör då hellre med spritbrännare... vill man ha bekväm hantering så kör man med gas och i trangiakök och betalar priset med mer i vikt - sådant är också lyx - bekvämlighet, fungerande vindskydd i nästan alla lägen, fullt reglerbart låga och fungerar varje gång, dag efter dag! - och det går att steka en anständig stack med pannkaka på torsdagarna ;-)

Jag lättar hellre på kläd och utrustningssidan om det gäller att jaga gram för att kompensera för ett tyngre kökslösning...
 
Öppnar upp en gammal tråd och bidrar med litet siffror, delvis något off topic.

Jag är precis hemkommen från en sjudagars.
Vi var två personer och kokade varje dag enligt följande:
En kastrull* till frukost, en till lunch, en till middag, samt en till kvällskaffe. Några dagar blev det ytterligare en kastrull på kvällen. Jag räknar på 4 kastruller om dagen i detta exempel.
Vi var ute i sju dagar, men frukost räknas bort på första dagen, samt lunch och middag på den sista dagen. Alltså är det 4 kastruller gånger 6 dagar, d.v.s. minst 14,4 liter vatten totalt.
Vattentemperaturen vet jag inte.
Lunch tillagades utomhus i skydd bakom lämpligt stort block. Resterande i absiden.

Vi kokade bara upp vattnet. Maten var anpassad för att svälla klart i grytmysare.

Vid hemkomsten hade vi förbrukat 192 g gas totalt**.
Det innebär 16g per person och dag, samt 13,3 g/liter.
Jag påpekar igen att det inte förekom något minimalistiskt snålande. Det var minst 4 kastruller om dagen som kokades.


Vi använde ett Soto Windmaster, en bit folie som extra vindskydd, samt Trangia 27 kastrull.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att gaspådraget var 30% (definitivt mindre än 50%).

2019 hade vi ett Optimus Vega med vindskyddsfolie och låg på 23g/pers/dag, alltså 7 g mer än i år. Lika många uppkok, men då sjöd vi middagarna i kring 5 minuter (inga grytmysare).


Jag tycker detta är jätteintressanta siffror.
Jag har varit motståndare till toppmonterat ganska länge. Vingligt och dåligt vindskydd.
Nu vet jag att det funkar alldeles utmärkt - man prioriterar bara lunchplatsen högre än lunchtidpunkten.

Jag är också positivt överraskad över den låga gasförbrukningen. Vi hade med oss mer gas än 2019, just för att vi tyckte att vi var sparsamma då och dessutom hade ett bättre vindskyddat kök.
Vikten av våra grytmysare (40 g för båda) motsvarar skillnaden i gasförbrukning mellan 2019 och 2020, så den vinsten äts upp. Däremot är årets brännare och vindskydd 130 g lättare än 2019.



*Trangia 27. Fylld med 7 dl skulle jag tippa på, men jag räknar på 6 dl så att det inte blir några glädjesiffror.
**Taravikt på en 450g-flaska har jag räknat som 195 g.
 
Det där låter som riktigt sköna siffror! Jag gjorde ett test på en fyradagars solo för ett par veckor en med riktigt deppiga resultat:

- Optimus Crux Lite
- Toaks 650ml titankopp med lock
- 100g primus standardgas

Hyfsat vindskyddade lägen men helt utan något vindskydd runt brännare och kopp. I princip maxeffekt på brännaren hela tiden. Stängde av direkt när vattnet började koka.

27 dl vatten till kok räckte gasen till. Så 37 g/liter. Ouch. Men jag tänker på det som ett lågvattenmärke som borde gå att förbättra med ett bra vindskydd och lägre effekt på brännaren.
 
Det där låter som riktigt sköna siffror! Jag gjorde ett test på en fyradagars solo för ett par veckor en med riktigt deppiga resultat:

- Optimus Crux Lite
- Toaks 650ml titankopp med lock
- 100g primus standardgas

Hyfsat vindskyddade lägen men helt utan något vindskydd runt brännare och kopp. I princip maxeffekt på brännaren hela tiden. Stängde av direkt när vattnet började koka.

27 dl vatten till kok räckte gasen till. Så 37 g/liter. Ouch. Men jag tänker på det som ett lågvattenmärke som borde gå att förbättra med ett bra vindskydd och lägre effekt på brännaren.

Ja det lät onödigt hög, men samtidigt möjligt att minska på =)

Crux är ganska bredstrålande, och ditt kokkärl är ganska smalt. Har du för högt gaspådrag så missar mycket utav värmen.
Det är generellt sett en enorm skillnad med vindskydd. Även ett par sekundmeters vind blåser iväg lågan och värmen från kastrullen, vilket man måste kompensera med ännu större gaspådrag. Toppmonterade brännare är överlag väldigt vindkänsliga.
Ett enkelt ark av aluminium från pajform i storleksordningen A4 kan nyttjas som ett lättanvänt vindskydd. Vikten landar på 20-25 g, vilket man såklart spar in i gasförbrukning. Det kräver dock att man redan sitter ganska vindskyddad. Det kan sättas mellan två stenar och/eller hållas manuellt medans man kokar upp.
Nu senast köpte jag dessa. Perforeringen i botten tillåter ett visst luftgenomsläpp, vilket minskar den turbulens man normalt får på baksidan med heltäckade skydd.
https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/engangsartiklar/grillbrickor-10-pack-2000031755


Ha bättre vindskydd och se till att inga lågspetsar är nära kanten på kokkärlet. På toppmonterat med smalt kärl innebär det i regel max 50% pådrag.
Du borde kunna halvera din förbrukning =)
 
Ha bättre vindskydd och se till att inga lågspetsar är nära kanten på kokkärlet. På toppmonterat med smalt kärl innebär det i regel max 50% pådrag.
Du borde kunna halvera din förbrukning =)

Yes! Det var lite det som var planen innan. Hur länge räcker en 100g gas om jag inte har så bra förutsättningar? Men jag trodde nog inte att det skulle vara fullt så illa. Jag kommer absolut ha med vindskydd och köra lägre effekt i fortsättningen nu.
 
Ja det lät onödigt hög, men samtidigt möjligt att minska på =)

Crux är ganska bredstrålande, och ditt kokkärl är ganska smalt. Har du för högt gaspådrag så missar mycket utav värmen.
Det är generellt sett en enorm skillnad med vindskydd. Även ett par sekundmeters vind blåser iväg lågan och värmen från kastrullen, vilket man måste kompensera med ännu större gaspådrag. Toppmonterade brännare är överlag väldigt vindkänsliga.
Ett enkelt ark av aluminium från pajform i storleksordningen A4 kan nyttjas som ett lättanvänt vindskydd. Vikten landar på 20-25 g, vilket man såklart spar in i gasförbrukning. Det kräver dock att man redan sitter ganska vindskyddad. Det kan sättas mellan två stenar och/eller hållas manuellt medans man kokar upp.
Nu senast köpte jag dessa. Perforeringen i botten tillåter ett visst luftgenomsläpp, vilket minskar den turbulens man normalt får på baksidan med heltäckade skydd.
https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/engangsartiklar/grillbrickor-10-pack-2000031755


Ha bättre vindskydd och se till att inga lågspetsar är nära kanten på kokkärlet. På toppmonterat med smalt kärl innebär det i regel max 50% pådrag.
Du borde kunna halvera din förbrukning =)

Intressant. Har du testat den perforerade folien? Fungerar den lika bra eller till och med bättre än den solida folien?
 
Intressant. Har du testat den perforerade folien? Fungerar den lika bra eller till och med bättre än den solida folien?

Jo jag hade det på ovan nämnda tur.

Jag upplever att det blir betydligt mindre turbulens bakom vindskyddet (dvs på den sida som saknar vindskydd) med perforeringen, men jag har inte gjort någon mer ingående studie.

Oavsett, så blir vindskyddet något lättare än heltäckande.
 

avslutad210712

Gäst
Jag brukar räkna med en mellanstor gasflaska per person och vecka

MEN

Tuben som gasolen förvaras i väger hyfsat "mycket" i förhållande till gasens vikt.



Jag har gått tillbaka till Heptan även sommartid för räknat på två personer och en vecka är det mycket mer vikteffektivt.

TILL SLUT

Spritkök går helt bort för min del
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...