Hjälp mig hitta rätt tält.

Hej!
Jag tänkte testa att vandra för första gången mitt liv och har bestämt mig för att åka till Fulufjället i början på Augusti. Skulle vilja ha lite hjälp med att hitta rätt tält. Det känns viktigt för mig att man ska kunna laga lite mat smidigt i absiden om det tex är dåligt väder.

Dessa tält har jag kikat på. Maxbudget 2000:-

QUICKHIKER ULTRALIGHT https://www.decathlon.se/quickhiker-ultralight-2p-id_8245650.html
Vango Zenith 200 https://www.bikester.se/vango-zenit...eqrecqid=1e621531-6a28-11e7-b5d2-10bf487fe6f2
Vango Tempest 200 http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempest-200-2-berth-tent-p139965
Vango Nova 200 http://www.gooutdoors.co.uk/vango-nova-200-tent-p400713
Vaude Taurus 2P https://www.outdoorexperten.se/p-23725-vaude-taurus-2p.aspx
Vaude Arco 1-2P https://www.outdoorexperten.se/p-30298-vaude-arco-1-2p.aspx

Köpte ett Jack Wolfskin Gossamer tidigare i år men inser att det kommer kännas för litet. Tacksam för alla tips jag kan få.
 
Hej,

Det hela beror ju på hur mycket du önskar bära på. Många här på forumet värdesätter UL och då har du ju redan en Gossamer som inte väger så mycket och fungerar för 1 person. Är vikten inga problem så verkar ju Vango Nova ha en stor och fin absid samtidigt som den har en annan konstruktion än Gossamer.
 
Jag tror du får prioritera. De budgettält du sållat fram är ju rätt tunga att kånka på, om du mest tänkt gå ensam. Det finns tvåpersonstält som är rimligt lätta för enpersonsbruk, men för att kunna vara det är de tillverkade av mer avancerade material och därmed betydligt dyrare än den budget du skisserar.

Känns alltså lite kortsiktigt att dra på sig ett tungt tvåpersonstält, innan du ens testat om du verkligen behöver det (alternativt innan du har råd att skaffa ett lätt sådant). Jag kan förstå att Jack Wolfskin-tältet kan kännas trångt, men det finns bekvämare enpersonstält. Själv tycker jag att de sidoöppnande enbågstälten är dramatiskt mer komfortabla än tunneltält med ingång i ena änden. Hela sidan öppnas och man kan ledigt rumstera om i den helbreda absiden, både sittande i "dörren" och liggande i sin sovsäck. Man kan vika ut "ytterdörren" till en ännu mer generös "veranda" för bekvämare och säkrare matlagning, se bild (laga inte mat inne i tältet; helst inte ens i en stängd absid).

Gregorius förslag ovan (Zephyros) är IMHO ett mycket prisvärt och bra val.
 
Gregorius förslag ovan (Zephyros) är IMHO ett mycket prisvärt och bra val.

Absolut. Lite lat och orkade mig inte på någon recension. Finns trådar om det på Utsidan för TS att läsa.
Verkligen ett prisvärt tält. Har tjänat mig väl på många fjällvandringar och nätter i skogen.
 
Första gången hade jag hyrt tält isåfall. Kolla runt sälen på vägen upp finns utrustning uthyrare längst med inre vägarna mot fjällen. Annars hade jag kollat med polare elr annan om ev lån. Vikt på fulufjället prioriteras lågt, lite beroende på var du går upp givetvis. Men om du går upp från naturgummi kommer du hitta en vägg o den e inte kul med tung packning. Själv kör jag med kaitum väl över din budget men bästa jag haft. Letar nu efter ett som e lite kortare dock och väger mindre för snabbare turer och mindre packning.
 
Jag har nu beställt ett Zephyros, priset hamnade på strax under 1200:- inklusive frakt. Det såg ju riktigt rymligt ut i förhållande till vikten, tror jag kommer bli jättenöjd.Tack så mycket för informationen/hjälpen, ni har fått mig till att prioritera lättare, vilket jag säkert hade fått ångra annars när man väl är på plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...