"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Ska du surra fast den är väl ingen form av ihopfällbar behållare vettigt? Klämmer du ihop den ökar trycket och det blir risk för att den spricker.

Varför behöver den vara ihopfällbar om den ska sitta på cykeln?
Jag sa ju det i första inlägget. För att slippa ha den tomma dunken utanpå packningen när den inte används. Det började med att jag tittade på hofällbara dunkar. En sån borde gå att surra fast. Men jag hittar ingen som inte får dåliga recensioner.

Men som sagt, dyker inget bra upp tar jag en vanlig 5-litersdunk bara. Det går väl det med.
 
Jag sa ju det i första inlägget. För att slippa ha den tomma dunken utanpå packningen när den inte används.

Nja, du skrev att du ville slippa nåt som studsar runt.

Men om du nu ska surra fast den på cykeln när den är full, varför surrar du inte fast den på samma sätt när den är tom? Då studsar den ju inte runt?
 
Montera två hållare en på varje sida av framgaffeln så lågt som möjligt. Hållarna skall rymma och passa dina 5 liters dunkar. Sen är det bara att tuta och trampa på med allt från tomma till fulla dunkar.
Ev ett par mindre cykelväskor avsedda för framgaffeln som dunkarna passar i.
Så skulle jag göra, att hålla på med bälgdunkar, vattensäckar osv verkar osmart. Speciellt när du oftast behöver ha dom fyllda med vatten.
 
Oj! 2 liter räcker inte länge för mig på sommarn. Dricker nog minst det dubbla under en cykeldag. Och lite mer på kvällen då.

Men ni har haft dem i kanot. Tror ni de där öglorna håller när det skumpar och studsar och de belastas av tyngden av vattnet som hoppar runt? Alternativt håller blåsan om man surrar fast säcken hårt med ett rep på pakethållarn?

Bra tumregel för vattenintag är 2dl per 10kg kroppsvikt per dygn som minimum där man även kan räkna med vätska i mat osv,
Detta är då ett minimum där man helst ska dricka mer på sommaren och vid ansträngning.
i mitt fall så har jag alltid nästan 4 liter med mig ut.
2 st 800ml flaskor på ramen och en 2l mjuk petflaska i ryggsäcken.
kommer följa tråden med spänning eftersom jag inte funderat på att det finns mjuka vattenbehållare.
 
Som jag ungefär. Plus att jag brukar ha ett stort vätskebehov på kvällen om jag varit ute hela dagen och det varit relativt varmt.

Tycker inte man behöver räkna på det, om man har fungerande törstsignaler.



Ortliebs 4liters använder vi till fjälls för kvällsvattnet, brukar åka fastspänd tom på ryggsäcken medans vi går. Den vi har är nog närmare 15 år gammal och håller än. Och så är den lätt.

Finns i fler storlekar.
https://www.ortlieb.com/us/water-bag

Den såg ju rätt stadig ut för att vara en sån där blåsa. De där banden t.ex. ser hållbara ut. Ska kolla den. Tack!



Nja, du skrev att du ville slippa nåt som studsar runt.

Men om du nu ska surra fast den på cykeln när den är full, varför surrar du inte fast den på samma sätt när den är tom? Då studsar den ju inte runt?

Fatter inte riktigt varför jag behöver motivera det jag söker, men OK. Därför att det gör det svårare att komma åt det som är under. Andra saker är viktigare att ha "ovanpå" eller lätt åtkomliga än en tom dunk. Jag är rätt bra på att packa min egen cykel så det blir funkis. En onödig pryl utanpå packningen gör den mindre funkis.

Montera två hållare en på varje sida av framgaffeln så lågt som möjligt. Hållarna skall rymma och passa dina 5 liters dunkar. Sen är det bara att tuta och trampa på med allt från tomma till fulla dunkar.
Ev ett par mindre cykelväskor avsedda för framgaffeln som dunkarna passar i.
Så skulle jag göra, att hålla på med bälgdunkar, vattensäckar osv verkar osmart. Speciellt när du oftast behöver ha dom fyllda med vatten.

Behöver bara en dunk och har ingen framgaffel. :-D
Och hade jag det skulle lowridern redan vara upptagen av väskor.
 
Senast ändrad:
Två stora PET-flaskor typ 2000 ml / styck i varsin sidoficka på cykeln + 2 cykelflaskor i ramfästen borde funka.

När jag cyklat själv flerdagars har jag kört med enbart två stora cykelflaskor + mjölk för morgongröten. Jag vill vara minimalistisk när jag långcyklar.

Thure
 
Vanliga stora PET-flaskor typ Coca Cola går bra att knöggla ihop så att de tar mindre plats i cykelväskorna när du inte har med vattenladdningen glömde jag skriva i det tidigare inlägget.

Thure
 
Nja, känns lite väl risky. Alltså, flaskor har jag redan.Ett otal. Och sidofickorna har annan användning. Jag vill alltså ha 5 liter extra för natten. Nu har jag motiverat mig färdigt tror jag. ;)
 
MSR Dromedary Bag ("Vanliga" corduraversionen") håller för det mesta. Jag har även använt en sådan för att kunna utöka min bensintank, och haft tio liter bensin i den, efter att ha följt ett tre månader långt stresstest på ett motorcykelforum. En användare har även fått den indragen i hjulet utan att den spruckit, och det enda jag har varit med om är att gängan i korken började läcka efter en väldans massa år, så beställde en ny.

Hade en tioliters som låg på bakre pakethållaren under min ryggsäck när jag cyklade till Marocko, vilket gjorde att jag kunde fylla på vatten via "tappen" utan att ta av någonting. Inte perfekt, men fungerade bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...