Försvarets snöblus m /62 - material, färgning?

Hej igen och tack för input.

Färgen är inhandlad, får väl återkomma med en uppdatering efter utförd tvätt och färgning.

Mvh Gullhoved


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
För att vara riktigt säker på ett plagg du ska färga, t a ut ett par trådar och färga dem i ett glas. När du sköljt ut ser du om det blivit genomfärgat. Har man tillgång till mikroskop kan man se på fibrerna. Syntetfiber är jämna i strukturen och ofta jämnt formade som runda trekanter mm. Naturfiber har oregelbundna former och har ojämn ytstruktur.
 
Hej igen!

I helgen tvättade och färgade jag jackan. Det blev mycket bra! Djup, jämn och fin olivgrön färg. Jag använde Nitor maskinfärg.

Mvh Gullhoved.
 
Hej igen!



I helgen tvättade och färgade jag jackan. Det blev mycket bra! Djup, jämn och fin olivgrön färg. Jag använde Nitor maskinfärg.



Mvh Gullhoved.



Och så här blev det. Jag är väldigt nöjd. Återstår att se hur väl färgen står sig, men å andra sidan så är väl inte tanken att tvätta den varje vecka heller. Jag skall sätta i nya snoddar i huvan och midjan, samt sy dit kardborrband i nederdelen på huvan och ficklocken, som snabblås. Tanken var också att byta ut knapparna duffellknappar i trä. De som sitter där är INTE köld-eller handskvänliga :). Å andra sidan är det nog i praktiken bara de två översta som kommer att användas med någon regelbundenhet. Tvekar lite, tycker originalen är ganska snygga.
b713b436378bdaa81a92e3a215de2f69.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liten uppdatering då, när det äntligen är färdigt: jag färgade som sagt med Nitor Maskinfärg. Bytte ut de tunna nylonsnoddarna mot en lite grövre snyggare grön. Dragstoppar på huvsnodden. Satte i öljetter och tog ut midjesnodden på framsidan för bättre åtkomlighet. Slutligen sydde jag i kardborrestängning på framsidan av luvan. Fälttestas v 36 :)
e2e84f8e9349db37f1ff0afd94778e18.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liten uppdatering då, när det äntligen är färdigt: jag färgade som sagt med Nitor Maskinfärg. Bytte ut de tunna nylonsnoddarna mot en lite grövre snyggare grön. Dragstoppar på huvsnodden. Satte i öljetter och tog ut midjesnodden på framsidan för bättre åtkomlighet. Slutligen sydde jag i kardborrestängning på framsidan av luvan. Fälttestas v 36 :)
e2e84f8e9349db37f1ff0afd94778e18.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stiligt. Jag har några kilo (sic!) polyamidknappar från nån kursad leverantör till FM, bl.a. olivgröna knappar i exakt samma modell som de som sitter på snöblusen (inte så konstigt de användes ju i hela 59-60 systemet) Om du är intresserad kan du skicka ett pm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mihaliska Försvarets tryckknappar? Gör det själv 5
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
Kanii Vattenavstötanxe luftande eldtåligt material Gör det själv 7
klasback Hammock mått och material Gör det själv 6
Karpaterna.se Material för poncho Gör det själv 5
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Morrgann Sovsäcksliner i Pertex-material? Gör det själv 9
splashmore Material till Zip-Lock "Cozy" Gör det själv 2
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
grpn Dunsovsäck - material till mellanväggar? Gör det själv 2
kanis material till skacklar på fjällpulka? Gör det själv 25
John_T Köpa material till fjällpulka i Stockholm? Gör det själv 2
Avslut090305 Material till kök Gör det själv 7
Norris Material till överdragsskor? Gör det själv 1
Loranga Material till pulkaöverdrag Gör det själv 8
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
bpette material till crashpad? Gör det själv 4
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
myospinae Material till faltkajakbygge? Gör det själv 2
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
hanspers Material till vindskydd Gör det själv 15
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
zeilon handskar material? Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...