Klättermusen Kevlar

kommer undan med sådant här fortfarande.....

5000 kr ska du inte betala för en softshelljacka. Det är rena rånet och står inte på något sätt i relation till vare sig produktionskostnader eller kvalitet. Samma bondfångeri som när Fjällräven sålde en G1000-anorak för 4500 för några år sedan. Förvånar mig stort att outdoor-märkena kommer undan med sådant här fortfarande.

/Mats

I och med att de låga priserna bygger på att miljö och arbetskraft i utvecklingskläder utnyttjas hoppas jag snarare att kunder och företag skaffar sig ett samvete och att priserna rör sig uppåt.

Då "outdoor-märken" som Patagonia och Fjällräven tar ett betydligt större miljö och samhällsansvar än många andra klädföretag är det naturligt att detta syns på prislappen.

Är det inte mer orimligt att en anorak kostar 800 kr än att den kostar 4500 kr?
 
Generellt brukar man ju säga att en produkts värde är lika med vad någon vill betala. Det verkar som om den aktuella jackan är mycket eftertraktad och tenderar att snabbt ta slut. Hur mycket anser du att en jacka får kosta för att det inte ska vara galenskap att köpa den? Väger du in kvalitet i bedömningen?

Jag väger alltid in kvalitet. Men den som tror att de 5000, 4500 eller 10 000 kronorna reflekterar en i samma proportion högre kvalitet bör nog tänka två gånger.

Om vi talar friluftsjackor som sys i ett nordeuropeiskt land tycker jag att uppåt 2000 kr är acceptabelt.

/Mats
 
I och med att de låga priserna bygger på att miljö och arbetskraft i utvecklingskläder utnyttjas hoppas jag snarare att kunder och företag skaffar sig ett samvete och att priserna rör sig uppåt.

Då "outdoor-märken" som Patagonia och Fjällräven tar ett betydligt större miljö och samhällsansvar än många andra klädföretag är det naturligt att detta syns på prislappen.

Är det inte mer orimligt att en anorak kostar 800 kr än att den kostar 4500 kr?

Det är mycket glädjande att företag försöker ta ett sådant ansvar, men det är en försvinnande liten del av den merkostnaden som du ser på prislappen. Betänk att medelmånadslönen för textilarbetare är 200 USD i de vanligaste klädproducerande länderna i Asien. En dryg dollar i timmen alltså.

/Mats
 
Det är mycket glädjande att företag försöker ta ett sådant ansvar, men det är en försvinnande liten del av den merkostnaden som du ser på prislappen. Betänk att medelmånadslönen för textilarbetare är 200 USD i de vanligaste klädproducerande länderna i Asien. En dryg dollar i timmen alltså.

/Mats

Det är givetvis ingen slump att teko-företagen flyttat sin produktion utomlands. Då produktion för företag som vill ta ett samhällsansvar bör utgöra en försvinnande liten andel av den totala produktionen är (förmodligen) inte medellönen representativ för lönekostnaden för outdoor-företag. Men eftersom de gör sig omaket att flytta produktionen bör lönekostnaden absolut vara relevant för slutpriset, även om lönerna är låga.

Det är givetvis inte omöjligt att ta någon form av ansvar och ändå hålla låga priser vilket H&M till viss del är ett exempel på. Däremot har jag svårt att hitta företag som håller mycket lägre priser än, exempelvis, Patagonia men ändå har en motsvarande policy för miljö och socialt ansvar. Tittar man exempelvis på Itabs hemsida verkar det som att deras enda policy i dessa frågor är att de återvinner förpackningar. Skulle det vara enkelt att tillverka och ändå ta ansvar skulle det ske, det är så en fri marknad fungerar.

Väljer man att kapa retail-ledet finns det givetvis pengar att spara och titta man på Norras kickstarterkampanj (som figurerat på utsida) eller på plusminusnolls är det absolut rimligt att få ner priserna och ändå tillverka (vad som verkar vara) högkvalitativa plagg. Konsumenten får då inte möjlighet att prova plagget i butik men får istället en billigare produkt. Jag upplever det som att mycket av den kostnad man relaterar direkt till "märket" istället är en kostnad för butik, reklam etc.

När du skriver om en dyr Fjällrävenanorak antar jag att det är den i Numberserien. Jag har själv inte sett anoraken men väl några av de andra plaggen i Numbersserien som i mitt tycke håller en kvalitet, sett till konstruktion och utförande, som överstiger det mesta jag sett i konfektionsväg. Motsvarar anoraken dessa andra Numbersplagg kan den mycket väl vara rimligt prissatt.
 
Senast ändrad:
Motsvarar anoraken dessa andra Numbersplagg kan den mycket väl vara rimligt prissatt.

Nej, inte alls.

FJ och andra bör fundera lite på hur ytte-pytte-företag i Europa kan tillverka friluftskläder i finare material, mindre serier, bättre kvalitet till ett lägre pris än vad FJ säljer in Numbers-anorak för.

/Mats
 
Nej, inte alls.

FJ och andra bör fundera lite på hur ytte-pytte-företag i Europa kan tillverka friluftskläder i finare material, mindre serier, bättre kvalitet till ett lägre pris än vad FJ säljer in Numbers-anorak för.

/Mats

Söker man på nätet finns det ett fåtal recensioner av Numbers-anoraken. Många av recensenterna verkar faktiskt tycka att anoraken är värd sitt pris. Givetvis kan man hävda att de måste försvara sitt köp men faktum kvarstår: de verkar nöjda.

Ett exempel på finare material, mindre serier, bättre kvalitet till ett lägre pris är den ventile jacka plusminusnoll säljer. Den landar ändå på 3500 och hade rimligtvis kostat mycket mer än Numbers-anoraken om den skulle säljas som normala plagg.

Under de senaste decennierna har allt blivit billigt men det är tyvärr någon annan som betalar (miljön, underbetalda arbetare etc.). Tycker man ändå att det är för dyrt kan man göra som Oblix och köpa en begagnad jacka eller vänta in någon av de otalet reor som dyker upp (singles day, black friday, cyber monday, mellandagar osv osv). Det finns alltid en möjlighet att konsumera till lägre pris.
 
Senast ändrad:
Jag väger alltid in kvalitet. Men den som tror att de 5000, 4500 eller 10 000 kronorna reflekterar en i samma proportion högre kvalitet bör nog tänka två gånger.

Om vi talar friluftsjackor som sys i ett nordeuropeiskt land tycker jag att uppåt 2000 kr är acceptabelt.

/Mats

Blir nyfiken på vilka jackor det är som sys i ett nordeuropeiskt och blott kostar uppåt 2000 kr?
 
Nej, inte alls.

FJ och andra bör fundera lite på hur ytte-pytte-företag i Europa kan tillverka friluftskläder i finare material, mindre serier, bättre kvalitet till ett lägre pris än vad FJ säljer in Numbers-anorak för.

/Mats
Varför bör dom det? De får ju sälja. Garanterat med rejäl marginal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...