Mössa hatt basker keps osv

Jag har fastnat för hattar från Tilley.
På vintern är det en Tec-Wool (dock är det sällan jag använder öronlapparna, men de är sköna när de väl fälls ner)
Och på sommaren är den en T5 Cotton Duck.

De är nästan samma hatt, bägge varianterna. Samma storlek och form på brättet.
En för varmt väder och en för kallt.
Sedan är sommarhatten skön att ha under kyliga sommardagar när regnet faller.


Att jag använder hatt har sin början för ca 20 år sedan då jag köpte mig en gammal Land Rover som inte hade innertak. Och av någon anledning så droppade kondensvattnet i taket ner i nacken eller på nästippen.
Ytterst störande!
Sprang på en hatt på Lantmännen (en Stockman från BC Hats) som var betydligt billigare än det innertaket som jag hade tänkt att köpa. Så då fick det bli en hatt.
Sedan att det är helt "rätt" att använda hatt i en Land Rover från 1968 är en helt annan sida på historien... ;)

Då jag också ofta bränner mig på näsa och öron så är hatten en bättre huvudbonad än kepsen.

Så jag är en äkta "gubbe med hatt" :cool:
 
Var stor Tilley-anhängare tills jag (av egen erf.) insåg vilken dålig kvalitet deras grejor har. Sen något år tillbaka är det en billig boonie som gäller på sommaren, Olles brorsa på vintern.

Mats
 
På vintern, Stetsonhatt, yllemössa och vid lägre än -10 en typ Canada mössa med öronlappar.

Sommartid, inget eller en typ 15 år gammal vattentät camohatt som man kan forma lite som man vill. Fördelen är att myggnätet passar fint i kullen på hatten när det inte används och hänger man myggnätet på hattbrättet lycka till för mygg och knott att komma åt mig!:-D

edit stavning
 
På vintern, Stetsonhatt, yllemössa och vid lägre än -10 en typ Canada mössa med öronlappar.

Sommartid, inget eller en typ 15 år gammal vattentät camohatt som man kan forma lite som man vill. Fördelen är att myggnätet passar fint i kullen på hatten när det inte används och hänger man myggnätet på hattbrättet lycka till för mygg och knott att komma åt mig!:-D

edit stavning
Har du någon bild på din Stetson?

Glömde nämna att även undertecknad äger en camo-boonie-hatt inköpt på Klädkällaren av alla ställen. Den används i samband med sommarens fiske för att skyla mot solen.

~Paul~
 
Köpte en Tilley t3 för några år sedan. Har dock ledsnat något på den och den får mest följa med på turer hemmavid beroende på att den (jag?) är för varm för att använda när jag är fysiskt aktiv och för tung för att ha liggande i ryggsäcken. Dessutom så håller den inte vattnet ute så många timmar i regnväder. Kör därför på keps numera. Det funkar typ lika bra, går att använda tillsammans med jackans huva och väger betydligt mindre.
Vintertid använder jag en tunn "skalkeps" (vindstoppare med tunt fleece) med öronlappar och FMs balaclava.
 
Vad har ni på skallen i olika sammanhang. Frågan blir mer aktuell med ökad ålder känner jag.
Då antar jag att du inte bara vill höra om huvudbonader för uteliv :). Så nedan en lista på vad jag någonsin haft på huvudet, åtminstone ett antal gånger:
  • Diverse större och mindre tygstycken, knutna och/eller draperade på ett otal olika sätt:
    huckle, turban, hijab, koffiah, sandskydd etc.
  • Små runda broderade fez- och kipa-liknande saker.
  • Baskrar i kul färger, gärna oversized och djupt nerdragna.
  • Hattar i många former, herr som dam; gärna smaklösa, överlastade och utflippade loppisfynd.
    Fast bara ibland och mest på fest :)

  • Enkla beanie-yllemössor; aldrig i stan, för de bråkar med både min tofs och min stil, men gärna för skid- eller skridskoåkning.
  • På olika sätt hopknölad buff/"pannband", ej heller i stan; mest för fjället och kalla löpturer. Bråkar inte med tofsen :)
  • Balaclava; bara i sovsäck samt under en annan mössa, när det är riktigt kallt/blåsigt.
  • Klätterhjälm.
  • Bygghjälm.
  • Sydväst.
  • Pannlampa :)

Det där med ålder ligger det något i. Förr hade jag sällan något alls på huvudet i stan - åtminstone inte för att det var kallt. Nu kryper temperaturtröskeln uppåt och jag ger mig redan vid nollgradigt väder, om jag ska cykla någon längre sträcka. Då blir det mest basker eller huckle.
 
Senast ändrad:
Ler

Då antar jag att du inte bara vill höra om huvudbonader för uteliv :). Så nedan en lista på vad jag någonsin haft på huvudet, åtminstone ett antal gånger:
  • Diverse större och mindre tygstycken, knutna och/eller draperade på ett otal olika sätt:
    huckle, turban, hijab, koffiah, sandskydd etc.
  • Små runda broderade fez- och kipa-liknande saker.
  • Baskrar i kul färger, gärna oversized och djupt nerdragna.
  • Hattar i många former, herr som dam; gärna smaklösa, överlastade och utflippade loppisfynd.
    Fast bara ibland och mest på fest :)

  • Enkla beanie-yllemössor; aldrig i stan, för de bråkar med både min tofs och min stil, men gärna för skid- eller skridskoåkning.
  • På olika sätt hopknölad buff/"pannband", ej heller i stan; mest för fjället och kalla löpturer. Bråkar inte med tofsen :)
  • Balaclava; bara i sovsäck samt under en annan mössa, när det är riktigt kallt/blåsigt.
  • Klätterhjälm.
  • Bygghjälm.
  • Sydväst.
  • Pannlampa :)

Det där med ålder ligger det något i. Förr hade jag sällan något alls på huvudet i stan - åtminstone inte för att det var kallt. Nu kryper temperaturtröskeln uppåt och jag ger mig redan vid nollgradigt väder, om jag ska cykla någon längre sträcka. Då blir det mest basker eller huckle.

Härligt !!!
Mitt tips är NewAir under hjälmar och som ligga i fickan.
 
Jag har utvecklat problem med att om huvudet blir avkylt så får jag lätt huvudvärk så jag är väldigt sällan barhuvad utomhus och vindskydd är viktigt. Jag tål inte heller syntetmaterial direkt mot huden.
Sommartid: Bonnie i bomull, skyddar också mot sol eller keps. Ev sprejimpregnering av huvudbonad för ökat väderskydd.
Vår, höst och vinter: Egensydda mössor efter mönster av Anders J (?) med ull närmast huvudet, ett vindtätt lager och ev ytterligare ull/fleece beroende på hur varma de behöver vara.
Jag har letat i massor av år efter vettiga mössor med ull (ingen ullblandning) närmast huden samt vind och vattenskydd men jag gav upp och började sy egna. Inte snyggt någonstans men jag fryser inte.
Kompletterar vid regn, kraftigare vind och/eller mer kyla med kapuschongen på jackan eller en tunn merinoullmössa under den vanliga.
 
När jag var ung hade jag aldrig något på huvudet trots temperaturer ned mot -30.

Numer alltid stickad toppluva på vintern.

På sommarens fjällvandringar blir det keps á la "gratis reklamkepsar" i diverse utförande. Sprayar de snabbt med lite impregnering innan jag går iväg så de tål lättare duggregn. En annan viktig parameter är att det ska vara en rejäl skärm så att ögonen slipper solgasset. Är lite känslig för starkt ljus men kan inte använda solglasögon när jag vandrar för då ser jag inte stenar o annat skräp på marken så jag snubblar hela tiden.

Drömmer om en stilig hatt att ha på vandring dock, lite Western/John Wayne-hållet, men modet sviker lite eftersom jag enligt egen bedömning ser otroligt fånig ut i hatt. Å andra sidan brukar jag på senhöstvandringar ha en Fjällräven-keps med nedfällbara röda öronlappar (Tänk Sven-E i Pistvakt....) som får mina barn att kina av skratt så kanske kanske blir det en hatt ändå, förr eller senare....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...