Klibbig fällning från innertält i Haglöfs genius 20

Hej,

Har ett äldre Haglöfs genius 20 tält där en klibbig fällning har skapats i innertältets markduk. Tyvärr har inte tältet varit optimalt förvarat men jag tänker att något enklare måste kunna gå att testa innan duken byts ut.

Jag gissar på att innertältets markduk är av nylon med polyuretanbeläggning (rätta mig om jag har fel). Eventuellt kan det vara polyuretanbeläggning som gör fällningen varav min tanke nu är att tvätta bort och applicera ny.

Vidare har jag läst några gamla trådar här på forumet om tvätt och impregnering. Jag har själv testat ljummet vatten och sedan även med lite såpa. Men den klibba fällningen finns kvar.

Någon tråd nämnde att det går att tvätta i maskin för att bli av med polyuretanbeläggning. Ska jag då satsa på 60° C med eller utan tvättmedel? Finns det någon större risk att övriga delar av innertälten tar skada?

Till sist vill jag lägga ny beläggning/impregnering. Flera inlägg i några äldre trådar rekommenderar Aquaseal Polycoat. Dock hittar jag ingen butik som säljer Aquaseal Polycoat till Sverige. Finns det några andra alternativ som passar polyuretanbeläggning?
 
Golvlådan förefaller byggs av PU-belagd väv. Bindmedlet mellan PU-beläggningen och väven släpper med tiden, det gäller tältgolvslådor, regnplagg och ryggsäckar.
Med en styv borste och dammsugare kan du avlägsna PU-beläggningen.
Tvättar du så kommer du att ha PU-bitar överallt i innertältet. Har prövat och det var obra.
En ny golvlåda går att DIY eller köpa från tälttillverkare.

go tur
 
Tack för tipsen. Jag har testat att skrubba med borste. Dock blir duken ännu mer klibbig av skrubbandet.

Däremot finns det ljusmaterial över sömmar som flagnar visat i figuren nedan. Detta måste bort innan någon maskintvätt. Dock är det svårt med dammsugare då flagorna fastnar i den klibba duken.
 

Bilagor

  • flaggor.jpg
    flaggor.jpg
    42.1 KB · Visningar: 929
Det är PU beläggningen som åldrats och nu ger det här tråkiga problemen. Borstning och tvätt löser inte dina problem, utan du tvingas byta ut golvet eller investera i ett nytt tält.
Jag har råkat ut för samma sak på ett gammalt fjälltält och en Fjällräven ryggsäck (snölåsen i alla fickor och huvudfack var av PU belagd väv). Tältet blev för dyrt att fixa så använde pengarna på ett nytt istället, ryggsäcken var en ramryggsäck så kunde köpa en ny säck från Fjällräven till ett bra pris och montera på ramen istället.
 
Jag provade på en liten yta att skrubba med isopropanol vilket löste upp det klibbiga. Dock funderar jag på mina chanser att få golvlådan vattentät igen samt att skrubbandet gör stort slitage.

Vidare har jag kontaktat Haglöfs om ny golvlåda alternativt ett helt innertält. Dock misstänker jag att tältavdelningen är borta sedan många år då inga tält finns kvar i deras sortiment. Men man vet aldrig.

Just nu lutar det mot att sy dit en ny golvlåda. Dock skulle jag vilja ersätta duken mot något modernare som inte släpper beläggningen efter några år.

Går det att få tag på lämplig duk till golvlådan på egenhand?
 
Haglöfs svarade snabbt via e-post. Dock kunde de bara erbjuda tältpinnar :).

Därav återstår det nu att skaffa lämplig duk och sy dit på egenhand. Jag brukar använda footprint som tillhör tältet, men golvlådan tror jag ändå måste vara vattentät, inte minst mot kondens.

Frågan är var jag kan hitta duk till golvlådan, varav jag gärna tar emot tips på både material och inköpsställen.
 
Kanon. Extremtextil hade väldigt bra pris också. Kommer nog att beställa par meter av följande

Ripstop Nylon tentfabric silicone coated, 40den, 60g/sqm, SPECIAL PRICE.
https://www.extremtextil.de/en/rips...icone-coated-40den-60g/sqm-special-price.html

Dock är det endast 60g/sqm och skall det klara slitage och nötning bättre rekommenderas 100g/sqm till 250g/sqm. Men eftersom jag använder footprint duger det ändå kanske.

Vidare blir det intressant att testa silikonbeläggning istället för polyuretan där jag hoppas på att slippa samma bekymmer i framtiden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...