Tips på ort för vintermånad

Halloj,

vi i familjen har sedan två år tillbaks åkt norrut under en månad nånstans feb-apr för skidåkning, hittills har det blivit Åre samt Funäsdalen med omnejder. Fokus för oss är bra längdåkning för träning samt vinteräventyr (turning på kalfjäll, långa längdturer till våffelstugor, snöskovandring över fjällen mm mm). Vi vill helst att det ska vara lite "civiliserat" d.v.s. gärna en restaurang/afterski/pub, affär, skidaffär/uthyrning mm på gångavstånd men tvekar inte att ta bilen en timma för att komma till äventyr. Vi tänkte börja lära lilltjejen att åka utför så närhet till barnbacke mm är ett måste, i övrigt är utförsåkningen inte speciellt prioriterad, vi ser det som träning att huda upp snarare än att det ska var fantastiskt ned.
Områden som vi funderar för tillfället är Sälen med omnejd (inkl. Trysil) samt Björkliden, så ganska stort spann :) .
Men måste finnas fler bra områden, t.ex. går det att spendera 4 veckor i Idre utan att ruttna? Alla tips mottages varmt

/Johan
 
Googla lite på finska lappland. Finns stora sammanhängande spårsystem runt flera skidorter Längdåkningsmässigt tror jag det är svårslaget. Åka längdskidor en månad runt Björkliden tror jag blir långtråkigt
 
Åka skidor

Googla lite på finska lappland. Finns stora sammanhängande spårsystem runt flera skidorter Längdåkningsmässigt tror jag det är svårslaget. Åka längdskidor en månad runt Björkliden tror jag blir långtråkigt

Björkliden är ett utmärkt alternativ. Vilken natur till skillnad från den fula finska naturen med myrar och kalhyggen. Det finns hur mycket fin häftig fjällvärld från Björkliden som helst. Låkkta Kårsavagge glaciären. Varför inte kungsleden ner mot Abiskojaure eller Riksgränsfjällen. En del fina spår runt Björkliden åxå. Ett utmärkt val
 
Björkliden är ett utmärkt alternativ. Vilken natur till skillnad från den fula finska naturen med myrar och kalhyggen. Det finns hur mycket fin häftig fjällvärld från Björkliden som helst. Låkkta Kårsavagge glaciären. Varför inte kungsleden ner mot Abiskojaure eller Riksgränsfjällen. En del fina spår runt Björkliden åxå. Ett utmärkt val

Inser ju såklart att jag har med en lokalpatriot att göra men möjligheterna till längdskidåkning i preparearade spår är bedrövliga i Björkliden jämfört med viilken sketen Norrlandskomun som helst. Fjällen är det såklart inget fel på men det säger väl sig självt även om själva Björklidens fjällby är rätt anskrämlig.
 
Inser ju såklart att jag har med en lokalpatriot att göra men möjligheterna till längdskidåkning i preparearade spår är bedrövliga i Björkliden jämfört med viilken sketen Norrlandskomun som helst. Fjällen är det såklart inget fel på men det säger väl sig självt även om själva Björklidens fjällby är rätt anskrämlig.

Du har med en fjällmänniska att göra. Jag föredrar Alpin miljö framför skogsland och lågfjäll. Jag härstammar från norra Finland så jag känner trakterna ganska bra. Den typ av natur som jag fördrar finns det bara en skärva av i Finland. Käsivarsi och någon mån markerna mellan Karigasniemi och Utsijoki är sevärda.

Naturen för skidåkning är helt enkelt överläsen i Björkliden jämfört med att åka i preparerade spår i Levi. Anläggningarna i Levi och Ylläs Vuokatti är hundra gånger fräschare är i de svenska fjällen så även draget på krogarna. Draget på krogarna i Riksgränsen och Björkliden är ok men nu söker inte jag det för då hade jag dragit till Ibiza. Omgivningarna är hög alpina och klart intressantare än blåbärskullarna i Finland.
 
Uppfattade det som om TS ville ha goda möjligheter att träna längdskidor. Tänkte bara att Björkliden kan bli lite enahanda i det avseendet. Särskilt i februari- mars.
 
Lite av allt

Jag uppfattar att man vill ha lite av allt. Att gå på hudar i en månad i tex Levi lär bli tråkigt ganska fort. Höjdskillnad på kanske 350m. Björkliden från kanske 400möh till 1500möh och under tiden ha ett panorama som är ganska häftigt. Jag uppfattar åxå att familjen bor ganska långt söderut då man åker upp till Funäsdalen. Ska man åka så långt som till norr om polcirkeln så finns det säkert många likadana orter som Levi på vägen. Det är helt enkelt inte värt det enligt mitt sätt att se på det. Det nämnde du TS själv att vilken sketen Norrlandskommun som helst har det.

Men ett Björkliden med de arealer finns knappt någon annastans på vägen från Funäsdalen.
 
Tack all för alla bra svar. Björkliden är super lockande, vi tänkte ta biltåget upp genom finland och sen bila över. Dock är det svårt med boende (skistar blir så dyrt under längre tid) och så blir det nog lite för avancerat för lill tjejen.
Blåsjön ser kanon ut, det kommer vi lägga på vår framtida lista, tura i Norge har varit på önskelistan länge.
Vi har hittat en fin stuga vid Högfjällshotellet i Sälen, har inte bestämt oss för den ännu, vet ni hur det är med längdspår samt turer där omkring? Backarna verkar kanon för barn. Hur är det med snö f.o.m. vecka 3 - 4 och framåt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
surfban Tips på en schysst kort Alp Roadtripp Skidor allmänt 2
Anders V Billig fjällspade (tips). Skidor allmänt 17
alfrost CANADA tips British Columbia back country Skidor allmänt 4
afro teknik tips för nybörjare? Skidor allmänt 2
hellmanskungen Tips om pjäxor?! Skidor allmänt 1
Charlotte_L Tips kring åk och boende Kitzbühl Skidor allmänt 3
roggbiv Tips om Valmorel Skidor allmänt 0
Alexandra Tips pa skidakning i Canada?? Skidor allmänt 3
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1
jonken Längden på twintips ? Skidor allmänt 1
Axel Svensson Vill du svara på lite frågor om ryggskydd? Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
idvattnet Koll på kommande väder i Tänndalen/Funäsdlen Skidor allmänt 3
goodfella Skidresa säljes Argentière med UCPA nu på fredag 9/1 Skidor allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...