Stormkök Jula?

Själva hålet för brännaren passar den i, för slangen behöver man ta upp hål. MEN, tyvärr sticker brännaren ner för långt under underdelen av köket, så man får palla upp köket på ett par pinnar eller stenar eller gräva en liten grop mitt under...
 
Jag har modifierat 2 äldre Trangia 25 kök för att passa till Trangias GB-74 gasbrännare. Enda som behövs är att såga upp ett hål i den perforerade delen av vindskydded, 4x4 hål räcker precis för att trä igenom ventilen. I mitt fall sågade jag med en lövsåg och gradade kanterna efteråt med en fil.
 
Det var kanske lite otydligt men mitt inlägg handlade alltså om kök typ jägarkök (d.v.s. sånt som finns på Jula).

Såhär ser mitt ut när Trangias gasolbrännare är monterad. Det syns inte så tydligt men brännaren sticker alltså ut ungefär 5 mm under kanten, eftersom underdelen är gjord med så lite "luft" mot marken.
 

Bilagor

  • 2016-05-14 17.14.13.jpg
    2016-05-14 17.14.13.jpg
    61.7 KB · Visningar: 1,997
nermander:

Det ser ut som den gamla epigas-brännaren, Primus-brännaren (aka GB-74-brännaren) ser lite annorlunda ut, Men om det är bättre eller sämre rent höjdmässigt för jula/biltema jägarkök låter jag vara osagt.
 
Ja brännaren är nog 20+ år gammal. Men poängen här är ju alltså att de här köken bara har 25 mm utrymme mot marken. Trangia har 75 mm (mätte nyss bägge köken).
 
... Trangia har 75 mm (mätte nyss bägge köken).
Jepp Peter, och det är 75 välbehövliga millimetrar! Det håller jag med dig om.
Med några olika brännare (avsedda just för Trangia!) så ser man att de millimetrarna behövs... Fotogenbrännaren i KAP har t.ex. bara 5 mm ner till underlaget - inte så underligt att det tar eld där nere ibland när man har bråttom och beter sig oförsiktigt... GB-74 har ju fått en värmesköld av samma skäl - det blev varmare än tillåtet på markytan enligt någon norm som tillverkaren var tvingad att efterleva... Vintertillsatsen med sin öppna låga, och ibland kokande alkohol, befinner sig också rätt nära underlaget. [Men det är väl förhoppningsvis normalt en folieklädd hajkbricka, eller?]
 

Bilagor

  • Trangia brännarfrigång-1-72dpi.jpg
    Trangia brännarfrigång-1-72dpi.jpg
    190.5 KB · Visningar: 1,841
Jodå såatteh

Använde själv samma kök på mina första två långvandringar(10 mil) och på min första bergsbestigning(2000m.ö-h) och det funkar jättebra som första kök, vill man fortsätta med sånthär uppgraderar man gärna senare. Men köket är i princip idiotsäkert. Går i princip inte att ta sönder och funkar säkert även om det är trasigt så kör på vetja!
 
Hur är det med Jula stormköket (170 kr), passar Trangiabrännaren i hålet i den undre delen. Eller är det en annan diameter på det hålet?

Optimus orginal jägarköket som ser likadant ut hade ju en större brännare med annan diameter.
 
Kan inte riktigt svara på det då jag gav bort mitt julakök då jag snart kan gödsla med stormkök här hemma.

Dom verkar såvitt jag kan minnas ha en mycket snarlik diameter men som du säger är det ofta lite olika mellan tillverkare. Tycker själv inte att trangia-brännaren har presterat bättre för mig än vad jula-brännaren gjorde. Följer med något fancy lock bara :)
 
Angående Jula stormkök

Jula stormkök är ett i många avseende fantastiskt kök, även oaktat det låga priset:
1) Extremt låg vikt även i jämförelse med riktigt dyra "expiditions" kök.
2) Mjuk aluminium som enkelt går att räta ut när det fått sig en kyss i transporten eller när man sitter på ryggsäcken (minimal risk för sprickor eller andra haverier)
3) Genomtänkt storlek på kastrullerna. Den stora fyller en 1 l termos utan att fyllas till bristningsgränsen.
4) Ordentlig bottenyta med good verkningsgrad, trycker man till botten på stora kastrullen så att den skålas lite innåt förbättras verkningsgraden ytterligare.

Minus:
- Man bör skaffa en påse till köket för snöret som håller i hop det hela är för fipplig. Speciellt vinter tid.
- Brännaren sägs sota enligt test (testfakta). Oklart om det beror på dålig lufttillförsel, dåligt bränsle eller brister i brännaren. Jag använder bara kastrullerna och locket tillsammans med gasolbrännare (sommar) och Optimus Nova (vinter) och tycker det är otroligt prisvärt ändå.
 
Citat: 1) Extremt låg vikt även i jämförelse med riktigt dyra "expiditions" kök. Slut citat

Har du möjligtvis vikten på alla ingående delarna?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.