Centrifugalbroms Ambassadeur

Hej!

Jag har en Ambassadeur 6500 CS Rocket tillverkad 1998-2002 skulle jag gissa. Kör med 0,25 fireline och upplever ibland problem med backslag när jag kastar.

Jag har skyllt det på bristfällig kastteknik men nu när jag läst på olika forum så verkar det som om den två-armade centrifugalbromsen inte är anpassad för flätlina. Stämmer det? Det verkar ju lätt att modifiera till 6-armat sk. OT-wheel men jag undrar om det gör så stor skillnad som många säger.

Tacksam för alla svar och åsikter.

VH//Anders
 
Mitt förslag är att du helt enkelt skippar fireline och kör på med nylon, det fungerar bättre. Om du ändå vill köra med fireline, föreslår jag att du använder dig av friktionsbromsen, och om du upplever att det fortfarande är problematiskt med firelinen, så kan det vara läge att byta ut till en mer avancerad centifrigualbroms.


Men jag vidhåller att du satsar på en gammal hederlig nylonlina, det har jag gjort efter det att jag själv upplevt samma problem som du beskriver.

Lycka till !
 
Jag har tre Ambassadeur, 4600, 5000 och 7000, de två först nämnda kastar jag med, de har nylonlinor .20 och .30 mm. Den sista används för båtfiske vertikalt med .25 flätlina och inga kast.
Min rekommendation är att undvika flätlina på multirullar för att kasta med om man inte är jäkligt driven.
Bästa stället att ställa frågan är egentligen: http://www.fiskesnack.com/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 6
dndyols Sökes - Ambassadeur Record - RCN 51 Fiske 1
Tommy505e Ambassadeur PGS Fiske 4
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
Jonny Elofsson Problem med Ambassadeur 5600AB Fiske 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.