Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29"

Att köpa en heldämpad cykel för 10000kr är bland de dummaste du kan göra,du måste upp en bit över 20000kr innan du får en heldämpad hoj som håller någelunda iaf..
Annars kommer stötdämparna låta som cykelpumpar efter några vändor i skogen..

Bättre o satsa på en beggad hoj med XT komponenter rakt igenom med bra framgaffel..
 
Felprioriteringar

Ska du trampa i skogen någelunda regelbundet för motionens skull nog va bra att satsa på en cykel med minst XT komponenter på växlar o reglage..helst vevparti o bromsar mm oxå.
Nja, med en begränsad budget är det bättre att prioritera ram, gaffel och däck.
Vad gäller komponenterna funkar Deore RIKTIGT bra, ingen funktionsskillnad och endast marginell viktskillnad.


+1
Jag skulle inte rekommendera dig att välja en 29" om du inte är lång.
Exakt hur lång som krävs beror på vilken cykel det är och då cykelns geometri.
 
XT är inte bara lättare utan klingorna är utformade bättre att tåla belastning under växling så de går smidigare utan att de smäller o kedjan går av tillslut..
Dvs att man kan växla ner med belastning i uppförsbacke när man märker att man måste ner till lägre växel..

Händer inte ofta el knappt aldrig att de sitter en bra framgaffel o bra,hållbara fälgar på en cykel me Deore komponenter..
 
Ska du trampa i skogen någelunda regelbundet för motionens skull nog va bra att satsa på en cykel med minst XT komponenter på växlar o reglage..helst vevparti o bromsar mm oxå..

Då är vi nog uppe i 15000kr i nypris...ca10 000 beggad i gott skick..

Min åsikt är lite annorlunda, SLX och Deore är väl fungerande billigare Shimano-set som fungerar ruskigt bra och är pålitliga till ett lägre pris. Min sambo har kört på sina Deore i 6 år och jag har XT mixat med SLX och SLX har riktigt fin kvalitet som fungerat utan några som helst problem.

Om du ska köra en del med rötter och sten kan jag rekommendera att köra heldämpat och i så fall kolla efter begagnat eftersom du har en budget på 10000, Canyon Nerve XC eller liknande bör du kunna få för max 10.000 begagnade. Vill du börja på en hardtail och efter ett par år gå in på heldämpat tycker jag du ska köpa en ny cykel. En Yellowstone 4.9 som någon redan pratat om finns ny för 6999:- och har Deore-set på reglage och framväxel och en XT-bakväxel. Det räcker gott och väl för en amatör och de är pålitliga.

Jag kör själv en Canyon och har haft den i 4 säsonger med ytterst få problem, går som en klocka trots att jag kör relativt hårt med rötter och sten i fjällen, mycket för pengarna med Canyon.

Fundera även på om 29 tum är det du ska ha beroende på din längd, är du kort kan den kännas stor och otymplig.
 
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Hur lång är du?
+1
Jag skulle inte rekommendera dig att välja en 29" om du inte är lång.
Exakt hur lång som krävs beror på vilken cykel det är och då cykelns geometri.
180, vad räknas som lång?
 
Gällande pris. Cykloteket brukar sälja ut flera av sina lagercyklar under tidig höst med ca 20% rabatt. 2014 års cyklar reade de från augusti. Samma sak året innan. Jag tycker inte att du skall betala mer än max 60% av nypriset för en 2 år gammal cykel. Om cykeln är välanvänd borde det vara dax att byta drivpaketet.

Jag tycker att cykeln i fråga verkar ha helt okej utrustning.

Trots att jag bara är en 175 cm kör jag 29 tum. Hade en Specialized Camber comp 2012 med 26 tum som blev stulen. 2014 har de flesta tillverkare gått över till 27,5" eller 29". Jag köpte en Canber Comp 2014 med 29" som jag kört med under sommaren. Jag var tveksam först, men den går bättre över stock och sten.
Det enda negativa är viktökningen.
 
Min åsikt är lite annorlunda, SLX och Deore är väl fungerande billigare Shimano-set som fungerar ruskigt bra och är pålitliga till ett lägre pris. Min sambo har kört på sina Deore i 6 år och jag har XT mixat med SLX och SLX har riktigt fin kvalitet som fungerat utan några som helst problem.

Om du ska köra en del med rötter och sten kan jag rekommendera att köra heldämpat och i så fall kolla efter begagnat eftersom du har en budget på 10000, Canyon Nerve XC eller liknande bör du kunna få för max 10.000 begagnade. Vill du börja på en hardtail och efter ett par år gå in på heldämpat tycker jag du ska köpa en ny cykel. En Yellowstone 4.9 som någon redan pratat om finns ny för 6999:- och har Deore-set på reglage och framväxel och en XT-bakväxel. Det räcker gott och väl för en amatör och de är pålitliga.

Jag kör själv en Canyon och har haft den i 4 säsonger med ytterst få problem, går som en klocka trots att jag kör relativt hårt med rötter och sten i fjällen, mycket för pengarna med Canyon.

Fundera även på om 29 tum är det du ska ha beroende på din längd, är du kort kan den kännas stor och otymplig.


Oftast på billigare heldämpade hojar är de sjukt dåliga dämpare,de blir svampigt o trampa...tappar mkt kraft o effekt o inte minst fäste på bakhjulet uppför...
Fast alla har ju olika krav o gör som dom vill,måste man låsa bakdämparen när den blir svampig då är de väl inge vits att den sitter där..
 
Jämföra cykelkomponenter är jag inte bra på men cykeln Du länkar till är väl en Yellowstone från samma tillverkare? Den kostar 8000 kr ny, lika mycket som den begagnade kostar. Cykeln i Blocket-annonsen är en Grand Canyon med 10 000 i nypris.

Nja, jag syftade ju på cyklarna under första bilden, men en djuplänk då:
http://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3640

Hur som haver, som flera sagt, mycket mer än 50% av nypriset för en begagnad MTB är svårt att rättfärdiga.
 
måste man låsa bakdämparen när den blir svampig då är de väl inge vits att den sitter där..

Det är väl inga konstigheter att låsa och öppna dämpare efter behov, särskilt om man har remote på styret. För släta grusvägar låser man helt, snabba stigar kanske låst bakdämpare, och helt öppet fram och bak på brötiga stiga och utför. Rätt smutt att ha en sadelstolpe som kan droppa med remote också om man kört fort i brant stök utför.

En bra bakdämpning ska ju hjälpa snarare än stjälpa uppför, genom att hålla hjulet mot backen. De flesta FS av bättre slag lider väl mindre av pedalgung än förr i tiden
 
Det är väl inga konstigheter att låsa och öppna dämpare efter behov, särskilt om man har remote på styret. För släta grusvägar låser man helt, snabba stigar kanske låst bakdämpare, och helt öppet fram och bak på brötiga stiga och utför. Rätt smutt att ha en sadelstolpe som kan droppa med remote också om man kört fort i brant stök utför.

En bra bakdämpning ska ju hjälpa snarare än stjälpa uppför, genom att hålla hjulet mot backen. De flesta FS av bättre slag lider väl mindre av pedalgung än förr i tiden


Asså jag orkar snart inte förklara!! Dessutom vill inte TS ha en heldämpad hoj och för de andra får man inte en någelunda bra dämpare ens på en hoj som kostar 10000kr begagnad..
 
Blir nog en ny Yellowstone eller en beggad Grand. Hade ju dem som ett hett alternativ redan i mitt första inlägg. Inte så lätt att välja men någonstans ska man börja :). Har fått några goda råd om kvaliteten och om priset, vilket var förhoppningen.

Slits växlar och dämpning verkligen så snabbt på en mtb (som någon av er skrev) jämfört med någon annan cykel? Har en racer som jag efter 8-10 år fortfarande tycker är i okej skick trots flitigt användande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.