Björnspray?

Oj så skarvad historien med tältet är.
Väldigt svårt att ta detta på allvar.
Oj så skarvad historien med tältet är.
Väldigt svårt att ta detta på allvar.

Jag vet inte om du menar min historia med svartbjörnarna eller att människan drogs ut men båda är sanna.

jag har personligen film på när jag sitter i tältet helt uppskakad och svin rädd och även från dagen efter med björnspår runt tält :(

googla du så kommer du hitta historien om människan som vart utdragen då de gjordes en artikel om det och även vandraren som vart uppäten och dom sett sovplatser för 18 björnar

Finns på Alberta outdorsmen Forum





Precis finns även artikel med liknande historia om grissly

samt jägarn

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_bear_attacks_in_North_America

Men nu var det ju inte bara det som det var skarvat om där! Några svartbjörnshybrider finns inte heller.

Ingeting som är bekräftat än men det påstås att dom tror att dom hittat en hybrid uppe vid Nuvanut som kan vara hybrid mellan svartbjörn/isbjörn

Jag ska örsöka leta upp artiklarna åt er då ni verkar vara väldigt naiva angående björnars beteende .

Annars sök på youtube så finner ni också klipp även där ...
 
I Jonathan Watermans bok om hans paddling genom Nordvästpassagen, skriver han en del om björnar. Han valde i början att inte ha med något vapen (varken gevär eller spray) vilket många innuiter tyckte var dumdristigt. Istället tänkte han mycket på var och hur han slog läger och lagade mat. Han träffade på ett antal björnar under färden men inte på nätterna (om jag minns rätt).
Under den senare delen av färden så valde han ändå att ha med sig ett gevär, eftersom han hade träffat en kvinna som senare också blev hans fru. Han var därför mindre riskbenägen.

Som flera här har sagt i tråden, det handlar nog om en avvägning av vilka risker man vill ta.

En intressant bok som jag kan rekommendera!

Tackar ska ta én titt på den !!!

Jag rekomendera "Wild rivers of the yukon´s peel watershed" av Juri peepre och Sara Locke

Otroligt väl detaljerad bok om överlevnad i det vilda och paddling i vilda orörda floder i Yukon och NWT . ska själv på en sådan resa i sommar i NWT och jag har fått otroligt mycket kunskap och tekniker från boken !
 
kilroy04 m fl: dramatiska anekdoter är alltid kul, men vad jag förstår ska TS inte ut bland grizzlybjörnar, isbjörnar, svartbjörnar, amerikanska brunbjörnar, eller ens de till stor del synantroperade karpatiska brunbjörnar, som förlorat sin naturliga människorädsla.
Inte ens i Tatra, med tre miljoner besökare årligen i bara nationalparken, och där björnarna p g a korkade turister som matat dem, lämnat sitt skräp etc, blivit helt orädda och lärt sig förknippa människa med enkel tillgång till mat, finns som framgår av länken ovan något registrerat dödsfall i modern tid.

Om detta forum ska ge TS stöd till ett så adekvat riskbedömning (och val av beteende) som det nu är möjligt inför hens svenska fjälltur, så känns det inte hjälpsamt att blanda in historier från så annorlunda sammanhang (sanna eller ej).
 
kilroy04 m fl: dramatiska anekdoter är alltid kul, men vad jag förstår ska TS inte ut bland grizzlybjörnar, isbjörnar, svartbjörnar, amerikanska brunbjörnar, eller ens de till stor del synantroperade karpatiska brunbjörnar, som förlorat sin naturliga människorädsla.
Inte ens i Tatra, med tre miljoner besökare årligen i bara nationalparken, och där björnarna p g a korkade turister som matat dem, lämnat sitt skräp etc, blivit helt orädda och lärt sig förknippa människa med enkel tillgång till mat, finns som framgår av länken ovan något registrerat dödsfall i modern tid.

Om detta forum ska ge TS stöd till ett så adekvat riskbedömning (och val av beteende) som det nu är möjligt inför hens svenska fjälltur, så känns det inte hjälpsamt att blanda in historier från så annorlunda sammanhang (sanna eller ej).


Helt korrekt joanna jag gick offtopic om ni vill föra vidare konverstionen kan vi göra det via Pm eller i en ny tråd ... Men att jämföra tatra med 3 milj besökare med NWT är lite långsökt men jag är med på vad du vill komma och jag släpper det .

som svar till TS I Sverige behöver du ej björnspray utan endast sköta maten propert och ett bra val utav tältplats ,björnen har jagats så hårt här i Sverige så att rädslan för människan är enorm , om du motförmodan inte känner dig trygg rekommenderar jag dig att ta med åt helsike mycket cayennpeppar och strö runt tältet nattetid om du har orken att bära detta då björnen avskyr den starka lukten som är även en utav baserna i björnspray.

om inte det så råder jag dig att köpa en björn Bellra och färdas i grupp eller spel musik . Sedan självklart vidta dom självklara säkerhets principerna då du vistas i björnland. ett björnfritt camp är ett matfritt camp.
 
Bjällra å musik.....

..... vet ej om bjällra heller är så bra eftersom säkert en del björnar kopplar i hop bjällran med renar.. alltså mat. :), samma gäller varg och får..

Musik, ja det skrämmer säkert bort björnarna, men beror på vad det är för musik :)... Är det från den sk Mellon så lär de springa länge.. Men tänk er om alla som knallar upp efter Rapa- eller Tarradalen spelar musik högt... Hemska tanke !
.
Björnarna har så pass bra hörsel så bara det faktum att du går helt normalt i terrängen varnar dom i god tid. Det är helt annat läge för en jägare som går tyst och mer eller mindre smyger sig fram i motvind..

Vid en utb för eftersöksjägare (björn) testade man hundarna på GPS försedda björnar. Man försökte spåra med hundarna och man använde GPS björnarna för att se hur duktiga hundarna var att följa spåren. Man kunde senare se i datorn, när man analyserade spårningen att man med hundarna passerat bara 50-100 m från en björn som upptäckt att den var förföljd och gjorde en sk metkrok för att kolla upp vad det var som förföljde den. Den låg helt enkelt undan vinden och bevakade sitt spår och kollade in jägarna med sina hundar. Inget anfall eller annat hot, den bara smög iväg i medvind.
Det visade sig också att det var få av hundarna som klarade av att följa ett björnspår mer än 3-400 m,
Man kan alltså tänka sig att många vandrare i tex Rapadalen varit väl iakttagna utan att själva vetat om det. Vad jag vet har ingen på något vis råkat illa ut där, varken när de vandrat eller vid tälten när de lagat mat. Jag tror att tex björnarna i Rapadalen har 100 % koll på vandrarna. och var de brukar finnas.

Jag känner personligen flera skogsmänniskor, både jägare och icke jägare som mött björnar på väldigt nära håll och vid ett tillfälle bla sökt skydd i ett jakttorn, med en sur björn under tornet.. De hade knallat på en björn som hade ett kadaver att vakta och d lyckades ta sig upp i ett jakttorn i närheten,
. För många jägare och skogsmänniskor är björnmöten inget man skryter om, det är ett naturligt inslag i jakten eller skogsvistelsen. Att det ibland blir otrevligt beror bla på individerna som möts och i viss mån situationen, tex björnungar, kadaver, terrängen osv.. Det är vid få björnmöten som en jägare avlossar skott och vid ännu färre som jägaren faktiskt skjuter för att träffa björnen.

Alltså, risken för att bli attackerad av en björn är mycket liten, men vi måste komma i håg att alla våra större rovdjur är farliga på så vis att vill de så tar de lätt ihjäl en människa. Och de är individer precis som vi människor, Vi reagagerar också på olika sätt när vi blir överaskade, och det finns en hel del sjuka människor och säkerligen sjuka djur som beter sig avvikande.
 
Man kan då sammanfatta allt med att den dagen det råder brist på föda för våra rovdjur så kanske tältande fetton bör inhandla cayennepeppar..? :)


*kollar kryddhyllan*
 
Halaj!

Det värsta är att de gör ibland skenattacker. De sägs att det sämsta man kan göra är att springa därifrån, för då kan man utlösa en jaktinstinkt hos björnen. Och att springa ifrån en björn, det gör man inte. Kolla in den här svenska filmsnutten. Mannen gör helt rätt. Men ändå: jag fattar inte att han kan vara så kall och bara stå kvar! Han har verkligen ballar av stål!
http://www.youtube.com/watch?v=9l4fJ_GQ050

//T

"Jadå...nejdå..." Underbart. :)
Jag tycker det är fantastiskt lycklig slump att de som skulle ha blivit dödade av björn råkade ha en bössa med sig och skjöt björnen först. Är det typ en person om året som annars skulle blivit uppäten?
 
Halaj!

Jo. jag minns att jag nånstans har läst att det finns en stark positiv korrelation mellan människor som bär vapen, rivna av björnar, jämfört med människor som är obeväpnade.

Så, rent statistiskt ökar sannolikheten att du blir riven av björn mångfaldigt om du är beväpnad, jämfört om du bara har en svampkniv att försvara dig med.
Jag minns dock inte var jag har fått det ifrån. Kanske är det bara en myt?

Men det där med att spela död vid konfrontation: det fixar jag nog inte.

//T
 

Bilagor

  • 2012-02-15-bear-in-camp.jpg
    2012-02-15-bear-in-camp.jpg
    50.9 KB · Visningar: 843

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...