MTB på Vandringsleder/dagspår

I en gammal lång och självförljugen tråd har stenblock och Blomknopp satt stålkastarna på vad alla ser med klara ögon.
Det jag vid vandringar på ledsystem mest irriterat mig över är flockar med ouppfostrade unga vuxna som från sina MTB ropar ur spår och skvätter ner dem de passerar, totalt hänsynlöst.

Påståendena att terrängcykling inte sliter är genomförljugna då terrängen är kuperad och hjulspåren leder nederbörden samt ytskiktet till nya gyttjepölar i sänkorna.

På spänger även om de är belagda med kycklingnät eller sträckmetall, skakar de grova dubbdäcken av sig det finkorniga materialet till en film som i kombination med frost ger ett halt underlag där ledläggarna ansträngt sig för att göra det halkfritt.

Fordonstrafik utanför vägsystemen innefattar även lekfortdon som cyklar och där cyklisterna inte fattat det är det i mina ögon helt naturligt att det tillkommer förbud för cykling på lederna.

Reglerna efter allemansrätten har cyklisterna visat att de inte förstår varsamt, inte lämna spår.

Tack att ni väckte tråden om irritationsmomentet med MTB i terrängen.
go tur
 
J

Att lika många fotgängare förstör mindre än mountainbikecyklister är INTE fakta, det är på sin höjd en åsikt underbyggd med anekdotiska bevis.

Anekdotisk bevisföring = alla med ögon i huvudet kan se skillnad? Den här typen av skador uppstår ju enbart i samband med att man ser spår efter cyklar.

Tro mig. Det ÄR fakta. sex cyklister som cyklar i en regnvåt skog förstör stigarna mer än sexvfotgängare.
Påstå annat är självbedrägeri.

Det är trist att MTB-åkare inte står för den skada de ändå gör i våra strövområden och kan erkänna att dessa skador kommer från cyklingen specifikt.

Ett sätt att undvika skador kunde ju vara att låta bli att cykla på stigar när det inte är helt torrt i marken. Tyvärr kan många inta låta bli att cykla i skogen oavsett väderlek, tydligen.
 
...

Ett sätt att undvika skador kunde ju vara att låta bli att cykla på stigar när det inte är helt torrt i marken. Tyvärr kan många inta låta bli att cykla i skogen oavsett väderlek, tydligen.

Det här är nog en sak som många cyklister tyvärr väljer att bortse från. På en torr sommarstig sliter en cykel i praktiken inte mera än en fotgängare, men när det är vått är skillnaden stor. Jag kan i alla fall i min närskog se mycket tydligt stigslitage som beror på att många cyklar i skogen när de inte borde. Som ivrig terrängcyklist anser jag mig klart kunna se varifrån slitaget kommer. Själv cyklar jag ytterst lite efter att höstregnen börjar tills marken torkat upp igen på våren, förutom förstås vintercyklingen på snö som inte sliter på något. Det finns ju en massa andra saker man kan göra i stället för att cykla också.
 
Jag själv trampar MTB längs leder, stannar eller gör mig hörd i god tid för mötande eller liknande.
Jag har inte medvetet skvätt ner någon, skulle detta skett så får jag be om ursäkt.

Nu till en annan sak ang leder, med tanke på all skit som ligger längs dom som jag har svårt att tro att allt kommer från cyklister i allmänhet, t.ex aluminiumburkar, plastflaskor, godispapper, fimpar etc


Känns som lite sandlådabettende hela denna debatten, skulle MTB folket få "egna" leder så skulle vandrarna nog gnälla på det med.
Sträckmetall och hönsnät som skulle slitas mer p.ga av att det är cyckeldäck som dragit med sig leran är ju befängt, eller torkar folk av skorna före de går på spångar etc.... när skulle inte tro detta.

Men detta är min personliga syn på det hela, så så måste det vara. ;)
 
Man kan ju aldrig använda denna typ av GPS-data som någon form av bevis, de kan ju ha skapats helt artificiellt
 
Här handlar det ju inte om någon domstol utan att "city council ", vilken kanske motsvarar kommunfulmäktige, ser i Strava att det cyklas olämpligt fort på många ställen och därför vill begränsa cyklandet.
 
Suck och stön

Sen skulle man ju om man är en positiv person kunna tänka:
Vad roligt att de här trikåklädda snabbcyklisterna också vill uppleva den här vackra naturen! Eller de som går i vadmal i långsam takt också för den delen.
:)

Sen kommer en massa text som kan sammanfattas i:
*Förståelse
*Hänsyn
*Samspel mellan grupper

Ok jag borde inte lägga mer ved på brasan, men tyvärr urartar trådarna om cyklister oavsett om det är i skog och mark eller i stan.
för att generalisera så säger "icke-cyklister" att alla cyklister är fartdårar medans "cyklisterna" säger att de visst har rätt att och att det finn idioter i alla läger.
Ok jag är en cyklist men tror mig vara förhållandevis klok sådan. Tyvärr cyklar jag inte så ofta som jag vill och det var eoner sedan jag vandrade i fjällen.
Problemet är att en ny grupp tar plats på en ny arena.
Lösningen heter "förståelse", "hänsyn" och kanske lite vanligt sunt förnuft och medmänsklighet.
För att klara av storstaden först:
-Det är för trångt och för mycket trafik och många har bråttom.
-Cyklister som tränar vill cykla fort och då är inte cykelbanor lämpliga i de flesta lägen. Sen behöver man ju inte "träna" i centrala Stockholm.

Skog och mark då?
Tja alla som rör sig där påverkar naturen. Forskningen visar inget större slitage med cyklister jämfört med vandrare. OBS! det innebär inte att den ena gruppen sliter mer eller mindre på naturen utan det visat bara vad studierna har visat. Slitaget är dock olika.

Personligen tror jag att problemet är att vandrarna helt plötsligt möts av cyklister på ett ställe där det inte brukar vara cyklister. Kanske lite släng av Not-In-My-Back-Yard symptom. Vissa cyklister är dessvärre idioter och vissa är exemplariska individer. Dessa grupper finns i alla läger.

Tänk om vi backar ett steg och tänker oss att fjällen/skogarna bara besöktes av ett fåtal forskare som studerade hur naturen skötte sig alldeles själv. Vad skulle de tycka om att det helt plötsligt blev fula spår i skog och mark? Tänk vägen Nikka till Keb eller t.ex. kring Svansjön i närheten av Fjällnäs. Snacka om att vandrarna har förstört!

Nej, jag tror helt enkelt vi får tänka så här:
Hur ska vi göra det så bra som möjligt så att alla som befinner sig i skog och mark för egen maskin (använd inte mina argument för ett fritt motoriserat åkande i fjäll/skog) ska få en bra upplevelse?
Hur uppför vi oss så att vi minskar störningsmomenten? I stan kan man undvika att gå på cykelbanan t.ex. Eller cykla på trottoaren för den delen.
Kan vi styra vandring och cykling på så sätt att vi stör naturen eller varandra så lite som möjligt?
 
Senast ändrad:
Referens

Tyvärr hittar jag inte Pdfen men det går säkert att kolla med universitetet.
Den studie som jag sett (kanske finns fler nu) är:
"Markslitage i fjällmiljö - en jämförelse mellan cykling och vandring" Annica Ideström examensarbete vid Umeå universitet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Test005 Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni? Mountainbike 17
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...