Användarcentrerad produktutveckling

Hejsan fotointresserade fotvandrare!
Jag läser en kurs om användarcentrerad produktutveckling där målet är att designa, skissa och göra en modell av en valfri produkt. I arbetet ska jag presentera material för en grupp personer, som representerar användaren, som kan ge feedback av det jag gör. Jag hoppas det kan finns några här på forumet som har några åsikter.

Den produkt jag tänkt göra är ett KAMERASTATIV man kan ta med sig på till exempel vandring. Den ska ha funktion som en gåstav men ha tre ben som fälls ut vid fototillfället.

1. Det jag behöver åsikter om är nedanstånde text. Vad tänker DU på när du läser detta. Är det något jag glömt att tänka på, tänkt fel eller är onödigt att tänka på.

2. Hur är det med arbetsställning? Har du behov av ett stativ som kan regleras i höjd? Mellan vilka höjder skulle du vilja kunna reglera mellan?

Målgrupp
Användarna är amatörfotografer som behöver ett stativ att ta med sig i naturen. Det kan vara på både kortare och längre turer men då man är tvingad att själv bära på utrustning som därför inte får väga för mycket.

Funktion
Produktens huvudsyfte är att hålla en systemkamera stilla för att undvika vibrationer. Sekundärt ska man kunna ställa ifrån sig kameran och den står stilla, därav tre ben. Man ska även kunna ta med sig stativet enkelt, därav lätt vikt och inbäddad funktion med gåstav. När man ska använda stativet så ska det vara lätt att ta fram och kunna börja användas snabbt.

Marknad
På marknaden finns olika typer av stativ.

Professionellt stativ
+ Kan stå av sig själv
+ Justerbar i höjd och sida
- Väger mycket
- Endast en funktion, man släpar på vikt när det inte används
- Tar tid att ta fram ur ryggsäcken och använda

Ministativ
(tex http://www.photax.se/sttv/berlebach/50031/50031.htm)
+ Väger lite, inte så skrymmande. Lätt att packa undan
+ Kan stå av sig själv
- Inte justerbar i höjd och sida
- Tar tid att ta fram ur ryggsäcken och använda
- Endast en funktion, man släpar på vikt när det inte används


Gåstav med fastsättning av kamera
+ Väger lite
+ Flera funktioner, vikten används under hela tiden
+ Tar liten tid att ta fram och använda
- Kan inte stå av sig själv
- Inte justerbar i höjd och sida


Målet för mig är att klara kursen, inte att göra en produkt som jag kan sälja och tjäna miljoner på. Det vill säga att nivån på arbetet är kanske inte så nytänkande man skulle vilja under en produktframtagning.

Jag ser fram emot både positiva och negativa åsikter!!

//Johan
 
Med tanke på hur stabilt ett kamerastativ behöver vara och med tanke på hur ett stativhuvud är konstruerat tror jag inte att det skulle bli en bra kompromiss av det hela.

Ska stativet bara användas till att ta självporträtt i bra ljus där man helt enkelt inte kan hålla kameran själv kunde det vara något, men när man ska använda stativet för att det är för dåligt ljus eller tillsammans med långa teleobjektiv behöver ett stativ vara mycket stabilare och därmed tyngre än en vandrarstav rimligen kan vara.

Tyvärr måste jag säga, för tanken är god och lyckas du komma på en lösning på problemet med tunga stativ på vandring är ingen gladare än jag!!
 
mellan snörstativ och 5 kg vet jag ingenting snörstativet väger mindre än 15g. Det är inte så enkelt som det först verkar. Min kilotunga systemkamera, med objektiv eller min digitala systemkamera med objektiv väger ca 1300g och ett stativ ca 4x tyngre väger. Annars gungar självexponeringen.
Good luck som de säger.
 
Tack så hemskt mycket för feedback!
Jag tar med mig att det FINNS ett behov för denna typ av produkt men att lösningen i så fall måste vara väldigt stabil.

När jag hade kollat efter produkter på marknaden hittade jag bara de jag nämnde tidigare. När jag sedan började skissa på några lösningar så blev de väldigt lika de produkter som Norell senare tipsade om. Jag ska kolla hur de är byggda och ska försöka hitta ett sätt att göra dem mer stabila och lättare.
Jag skulle gissa på att det blir en blandning av dem alla, även snörstativet som jag gillade! :)

Off to the ritningsbord!

Det dock ingen svarade på var behovet av höjd på stativet vid användning. Måste ett bra stativ vara 120 högt eller är det fullt användbart med bara 60 högt? Vad är era behov?
Berätta gärna några situationer när ni använder stativ. Helmetrock nämnde dåligt ljus och långa teleobjektiv. Vad använder ni för alternativ idag när ni är ute på vandring och fotograferar?

Fortsatt tacksam för massa svar!
//Johan
 
Utsidan är ju inte till för elevarbeten etc. Det har du godkänt bl a.
Kolla gärna på fotosidan. Egna stativ varierar mellan 3 cm höjd till ögonhöjd. Sen har jag ett arkitekturmonster som kan bli 5 m högt, men det kräver biltransport och stege. IMHO tror inte ego att ett stativ räcker, just för att det bör vara byggt för stabilitet och olika tunga kamerakombinationer.
Bättre stativ brukar ha krok för stensäcken, den senare brukar rymma ungefär 10x kamerasystemvikten.
S i f a rita ett nytt stativ tror jag att en god inventering med källor och inköpsställen vore väl så värdefull för dina studiekollegor. F ö är jag ganska säker på att de väsentliga finesserna med flexibla stativ är rätt besvärliga att lösa som t ex variabel kamerahöjd mellan 10 och 175 cm, med bibehållen stabilitet.
Minst lika viktigt som stativet är ju kulleden, även där behövs det ett par olika.
Snörstativet är dock svårslaget, i effektivitet, vikt och prisvärdhet.
 
Vandrarstav

Jag fnulade pa detta och jag skulle vilja testa en flexibel vandringsstav.

Istallet for att de ovan visade exemplen, sa skulle jag vilja ha en helt vanlig vandringstav, 3 delad teleskopisk och pa den oversta sektionen ha tva sma extra ben som kan forma en kort tripod och sedan satta pa en enkel kula langst upp pa hantaget.

Dvs anvands som vandringstav och nar man skall fotografera sa faller man ihop teleskopdelen, faller ut 2 extra mini benen och har en hojd pa kanske max 60cm och ingen mittensektion sa den kan fallas ner helt till marken om det behovs.
Detta skulle vara perfekt for mig, och kanske skulle tala en kamera pa max 1kg, dvs inte ett stort objektiv utan vanlig pocketkamera eller enkel latt systemkamera.

Hojden pa stativ tycker jag inte behovs, enklare att satta sig ner och fota och skippa en massa extra vikt.

Om jag far tid och mojlighet kommer jag nog gora ett sant har sjalv, dvs slakta ett enkelt stativ och en billig stav som ett test.
 
En sak kunde ju som sagt vara om stativet inte behöver vara mer än 60 cm högt. Det tror jag skulle fungera bra i många fall och ju lägre höjd desto mer stabilt blir det ju alltid. Ett problem med så låga stativ är dock att det räcker med en liten gnutta gräs eller några stenar för att man inte ska nå över och se utsikten.

I och med att i stort sett alla digitalkameror har LiveView, alltså att man kan se sökarbilden på skärmen, gör att man inte behöver komma ned med ögat till sökaren. Istället kan man stå mer bekvämt och titta ned på skärmen, det gör att låga stativ fungerar bra i många fall.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.