Dykcert barn-ungdom

Var på Vildmarksmässan med min 12åriga dotter i helgen. Där provade hon ett dyk i bassäng och det blev klart dagens upplevelse. 5 min instruktion och sen var hon i princip under vattnet i 30 min. Kan nämnas är att hon älskar vatten (simtränade ett antal år) och har erfarenhet av fenor och mask.

Så nu vill hon ta dykcert. Som jag ser det har jag några alternativ från där vi bor:

1. PADI junior open water intensivkurs (jag tar då också, kan fridyka) på västkusten i sommar.

2. Väntar tills hon blir 15 och kan gå kursen själv. Kan ju bjuda på något provdyk under tiden för att elda på intresset.

3. Gå med i lokal dykklubb, köra fridykning i 3 år och sedan vinterkurs en gång i veckan efter det andra systemet. Kommer inte ihåg namnet nu.

Jo jag vet att alternativ 3 ger den bästa utbildningen, men jag söker lite tankar och erfarenheter av er som dykt med barn-ungdom. Det handlar inte bara om bästa utbildning, men hur man bäst stödjer henne i intresset, ger bäst erfarenheter och sätter rätt nivå. Bara för att man får ta cert från 10 års ålder är det ju inte säkert att man bör.

Tack på förhand.

Anders V
 
Det är inte alltid det bästa att gå med i en dykklubb, det finns både bra och dåliga klubbar och det är lika illa när det lärs ut fel oavsett längden på utbildningen. dykning är varken farligt eller svårt, det är lätt och roligt. Jag tycker att du ska kontakta både din lokala dykklubb och dina lokala kommerciella dykskolor och du ska välja den instruktören du får förtroende för, skit i vad det står på certifikatet det är ointressant, men se till att du träffar den som verkligen kommer att hålla utbildningen och inte en butiksperson eller annan.. jag har hållit på med dykning i 25 år och varit instruktör i 20 år, min erfarenhet är att personen är viktigare än typen av cert/utb.. När det gäller barn och dykning så är det fantastiskt, dom har så mycke gratis och det är helt naturligt för dom.. lycka till, har du andra frågor så messa gärna direkt så svarar jag efter förmåga..
 
Jag säger inte emot utan vill bara tillägga att det ena utesluter ju inte det andra.
Att gå med i den lokala dykklubben (om den är bra) och köra fridykning ger ju bara mervärden i form nöje, träning och vattenvana och förhoppningsvis framtida dykkamrater.
 
Tack för snabba svar.

Jag får ta en diskussion med flickan i frågan och hur det passar henne. Men teorin är inte värre än att en normalfuntad tolvåring kan läsa in den?

MVH

AV
 
Tack för snabba svar.

Jag får ta en diskussion med flickan i frågan och hur det passar henne. Men teorin är inte värre än att en normalfuntad tolvåring kan läsa in den?

MVH

AV

nix, inte grundkursen.. men som sagt, det ligger mycket i händerna på instruktören som jag sa, se till att du personligen träffar instruktören ifråga..
 
tack ännu en gång. Hon ville nog vänta till nästa sommar. Det var ju det med finansiering också. En så dyr grej tycker jag hon själv får spara ihop en del till, visa att det faktiskt är något hon vill och inte bara ett infall. Vi kan ju köra ett provdyk på västkusten i sommar för att hålla glöden vid liv.
 
Jag tog mitt dykcert (OW junior) när jag var nyss fyllde 14 år, tillsammans med min pappa. Jag tyckte inte att det var nämnvärt svårare än det man lär sig i skolan, snarare det att det var lättare eftersom det var ett ämne man själv fått välja och som man var intresserad av. Att sedan ha en förälder vid sin sida som säkerhet och stöd var i min värld så mycket värt.

Nu 10 år senare kan jag berätta att detta förde mig och min pappa varandra närmare. Vi gjorde AOW tillsammans, sedan gick jag vidare på egen hand. Idag är jag utbildad Divemaster och uppmuntrar farsgubben till att ta en Rescue-kurs.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
alex_89 dykcert i indonesien Dykning 2
helena.w Dykcert Dykning 1
Niithro Tänkte ta dykcert. Undrar lite kring detta, samt utrustning Dykning 23
edd Dykcert en djungel ??? Dykning 5
realout Vilket dykcert? Dykning 3
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
Kiwi Dykcert?? Dykning 5
permanne Ta dykcert. när var hur? Dykning 2
Rookien Cyklop till barn ? Dykning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...