Kameror under vandring

Jag användar ett litet systemkamera, Panasonic Lumix GF1 med utbytbar optik. Det väger inte så mycket. Det finns numera ett GF2, men det har inte fått särskilt bra recensioner.
 
Pentax

Jag köpte en Pentax W 90 i våras , och använder den när jag är ute och plaskar med kajaken.
Det är klart att lika bra bilder som stora Nikonen blir det ju knappast, men vid goda förhållanden är den helt OK. En grej som är skojig är att det blir väldigt bra makrobilder.
 
Det blev en liten Canon, IXUS 220 HS. Inget "väderskydd", men den har klarat sig bra ändå. Mycket mer nöjd med skärpan i den än med Olympusen. Bättre vidvinkel också, och 5 ggr zoom. Skaffade en Canon printer också; blir riktigt bra bilder tycker jag.

Raskesven
 
Den ultimata kameran

Sony Cybershot DSC-TX20
TX20 är en tunn och stilren kamera med avancerad Cybershot teknik. Upplösningen är på 16,2 miljoner effektiva pixlar. Modellen passar perfekt för skidbacken eller på stranden, då den är vattentålig till 5 meters djup, men också damm-, köld- och stöttålig (från 1,5meter). Ta fantastiska 3D- och panoramabilder och skapa skarpa Full HD-filmer även när du går tack vare bildstabilisatorn.

Rekommenderas verkligen!
Har haft kameran i ett halvår nu och den funkar att använda vid alla tillfällen och bilderna blir perfekta.

Finns att köpa här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13608152/sony-cybershot-dsc-tx20-svart
 
Olympus OM-D E-M5. Ingen kompaktkamera, men betydligt mindre än alla andra systemkameror av spegelreflextyp på marknaden

Jo, den har man ju dreglat lite över, men det blev en Panasonic GH2 istället p.g.a videoegenskaperna.

För övrigt tål nog vanliga icke vädertätade kompakter mer än man tror. Min Canon S90 har fått stå ut med en del.
P1050841.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...