Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Aha ja. Usch kort skålslipning, inget kul alls. Och därmed svår att omprifilera till FFG också. Men ser inte så svår ut att göra annars.
 
Aha ja. Usch kort skålslipning, inget kul alls. Och därmed svår att omprifilera till FFG också. Men ser inte så svår ut att göra annars.
Det är i övrigt en mycket praktisk modell!

Men som sagt, ingen skålslipning, ansats eller för stort avstånd mellan greppet och eggslutet bör förekomma på min drömkniv.

Kniven får gärna uppvisa de mer typiska dragen, dvs en något ”upswept” spets och en profil mellan greppet och bladet som är aningen S-formad.

Faktum är att Cold Steels handtag är rätt bra. Det kunde ha varit ännu bättre ifall strukturen vore lite grövre och inte så polerad som den är. Dessutom kunde det ha varit lite biffigare - åtminstone kräver mina labbar mer substantiella handtag 🙄.

-Paul-
 
Jag tycker Cold Steels design är tilltalande på många sätt men håller med om Pauls invändningar.
Sköna linjer. De har dessutom haft förstånd att använda ett tunt blad på 2.5 mm. Själva formen gör att man blir lite sugen på att göra den som en fulltånge. Jag ritade den och skalade upp den lite så bladet blir ca 125 mm och hela ca 245 mm. Rätt tilltalande projekt.
 

Bilagor

  • DSC_1366.jpg
    DSC_1366.jpg
    10.7 KB · Visningar: 388
Man skulle kunna ge den lite mer rak egg närmast skaftet, för att öka på allroundheten. Fast lite på bekostnad av det visuella intrycket..
 

Bilagor

  • DSC_1367.jpg
    DSC_1367.jpg
    13.6 KB · Visningar: 386
Ja den översta är snyggast klart! Varsin säger du...hmm låter onekligen kul det..Låt oss fundera lite!
 
Mycket fina ritningar MAW! Vet inte vilken jag hade valt. Båda är bra på sitt sätt och har att göra med till vad man ämnar använda kniven allra oftast!

Kul om ni båda kör ett projekt tillsammans!!

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.