Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Det känns som 1095 etc. också är kolstål det finns tonvis med pålitlig kunskap kring. Men verkar vara så att det, tillsammans med W2, är ett ”bra” stål som är rätt optimalt för smide och differentierad härdning medan O1 är lite bättre för ”stock removal” och sedvanlig härdning. Men vad vet jag, det är många som ”tycker” om detta har jag förstått, inte helt lätt att få fakta

2. Verkar som mönstret satte sig Nu - våtslipning i timmar...
1. Så är det. Man bör leta efter tips från kända ”gubbar”. Inget slår dock praktisk erfarenhet, som vanligt 😎.

2. Kanon! Jo, det kan ibland vara jobbigt att syssla med knivar. Dock överväger fördelarna allt slit man lägger ned på denna intressanta hobby.

-Paul-
 
1. Det kan ibland vara jobbigt att syssla med denna intressanta hobby

-Paul-

Jo tack. Som när man en timme in i våtslipandet upptäcker resultatet av ytterligare ett misstag/lärdom. En spricka som måste uppstått pga att jag inte slipade ner de ”filtänder” som var kvar på eggområdet. Jag vet att räta vinklar skapar stress vid härdningen, men uppenbarligen gör små ”jack” också det. Suck, bara att bryta ihop och komma igen
 

Mmm. Riktigt surt. Jag har lagt ner väldigt mycket jobb och var mycket nöjd för en gångs skull, så skiter det sig på en sådan onödig sak, att jag bestämde mig för att slipa bort filtänderna efter istället för innan härdningen. En sån sak gör man bara en gång. Det kokar ner till okunskap. Ryggen på bladet drar ihop sig så det blir jättepåfrestning på eggen, minsta ojämnhet gör så det kan spricka, tom. en lite djupare sliprepa kan räcka. Har jag lärt mig nu, alltså...
 
Påbörjat min första kiridashi. Någon som gjort detta tidigare och har tips eller goda råd? Tänkte börja med en enkel dubbeleggad sak, med fångstlinehål och ev. hamon.
 

Bilagor

  • 5FB806CE-FE9B-4D15-8D71-5D932D7A1985.jpg
    5FB806CE-FE9B-4D15-8D71-5D932D7A1985.jpg
    86.5 KB · Visningar: 344
Forrmat, borrat, grovslipat inför härdning (justering av övre fasen kvarstår som synes) och gjort min första alldeles egna mosaic pin!
 

Bilagor

  • E728ED69-6037-4636-A805-20724C12CA8A.jpg
    E728ED69-6037-4636-A805-20724C12CA8A.jpg
    32.7 KB · Visningar: 254
Testade själv att slipa fram ett kockblad igår. Ytterst grovt jobbat. Ska inte härda eller så, är bara billigt skräpstål för övning. Ska däremot lägga en beställning på några meter O1 i olika mått. Möjligen syndar jag och gör något likande av det (kolstål!)
 

Bilagor

  • DSC_1339.jpg
    DSC_1339.jpg
    26.3 KB · Visningar: 211
Testade själv att slipa fram ett kockblad igår. Ytterst grovt jobbat. Ska inte härda eller så, är bara billigt skräpstål för övning. Ska däremot lägga en beställning på några meter O1 i olika mått. Möjligen syndar jag och gör något likande av det (kolstål!)

Snyggt! Ser kanon ut. Övat hålborrning och allting :) Det är väl inte att synda att använda kolstål i köksknivar (om det var det du avsåg)? Det är ju en smaksak som allt annat, jag har själv 50/50 rostfritt/kolstål hemma. Om man kollar på mina japanska är det snarare 10/90 som gäller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.