Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har den senaste versionen på väg i posten från USA. Slidan i Securex och stålet är 3V, bladet har fått mer "buk".
 

Bilagor

  • 9727_122103_v.jpg
    9727_122103_v.jpg
    39.1 KB · Visningar: 360
De har haft en version emellan i VG1 San Mai, med en fruktansvärd ricasso...
 

Bilagor

  • CS36JSKc.jpg
    CS36JSKc.jpg
    16.7 KB · Visningar: 344
1, Jag har den senaste versionen på väg i posten från USA. Slidan i Securex och stålet är 3V, bladet har fått mer "buk".

2. De har haft en version emellan i VG1 San Mai, med en fruktansvärd ricasso...
1. Ja, just det. En riktig kanonkniv. Skall du använda kniven eller kommer den bli en del av din samling?

2. Ja, usch. VG-1 är rätt hyfsat i o f, men till den här typen av knivar så skulle typ RWL-34 funka ypperligt om man nu är ute efter rostfritt.

~Paul~
 
Den ska användas. Det är nog faktiskt bara två-tre knivar i min ägo som jag inte använt. . Å andra sidan har jag ingen jättesamling knivar...
Ska jaga lite vildsvin närmsta tiden, får se om Master huntern kommer till användning då. Å andra sidan vill jag också prova iisakki järvenpää flåkniven och Frosts lammflåkniv. För många knivar, för lite jakt nuförtiden...
 
1. Den ska användas. Det är nog faktiskt bara två-tre knivar i min ägo som jag inte använt. .

2. får se om Master huntern kommer till användning..............För många knivar, för lite jakt nuförtiden...

3. Man undrar förresten varför de helt plötsligt gjorde ricasson större. Skumt...
1. Förstår. Du får som sagt gärna lämna en kort recension av kniven ;).

2. Det där känner jag igen. Dessutom har man blivit ganska bekväm av sig :(.

3. Ja, det är mystiskt. Varför göra något sämre?!?

~Paul~
 
Varför ta Cold Steel Master Hunter istället för Fällkniven F1?
Nästan lika som bär (som alltid är lite olika men ändå lika). Visserligen kom MH ett par år före F1, så plagiatvarningen/förbättringen bör väl tillägnas Fällkniven?

Personligen förefaller det mig som om jag snöat in på micarta istället för alla formsprutande plasthandtag (F1, Mora Garberg, Cold Steel MH m.fl.). Visserligen är micarta också ett slags plastmaterial, en komposit ihop med linne eller annat, men lite mer hantverk synes tvingas fram, med skruvar och passform.

I dagarna funderar jag på TOPS BOB Fieldcraft.
 
1. Varför ta Cold Steel Master Hunter istället för Fällkniven F1?

2. plagiatvarningen/förbättringen bör väl tillägnas Fällkniven?

3. snöat in på micarta

4. I dagarna funderar jag på TOPS BOB Fieldcraft.
1. Vet inte hur MAW har resonerat, kan bara tala för mig själv.

Jag förvärvade kniven för en blygsam summa helt enkelt för att det handlar om en i knivkretsar legendarisk modell som blir allt svårare att få tag på i den versionen som jag har.

Jag kommer självklart inte att använda kniven. Den är nu en del av min samling.

Skulle jag trots allt vilja ha en nyare variant så hade det blivit just den som MAW väntar på. Anledningen är att stålet är mer slagsegt än de ståltyperna som Fällkniven erbjuder. Och det trots att Fällknivens blad är laminerat! Med andra ord en kniv gjord för tuffa tag.

En nackdel är förstås rosten. Dock är stålet mellanlegerat så det är inte lika känsligt som en kniv i simpelt kolstål, som t ex 1080-1095. Ärligt talat så anser jag att Crucible CPM 3V skulle sitta bättre på ett knivblad med skandinavisk slipfas eftersom det här stålet är mer än lämpligt till diverse träbearbetning.

2. Alla "lånar" av alla. Som jag skrev så är CS inte först om att använda den här designen. Men visst har Fällkniven kikat på CS när de ritade "sin" modell ;).

3. Visst. Ett fint material som man kan fixa själv därhemma :).

4. OK. Det är en modell som jag inte skulle ägna en tanke. Där ser man va olika man kan tycka :). Det största förbehållet jag har är den överflödiga snäggen och tillika onödiga ansatsen/ricasson.

~Paul~
 
Så blev det

Vi tänker väldigt lika, den eventuella andra ändringen jag inte vågade föreslå var just att ta ned bladbredden intill spetsen på själva bladryggen samt forma den mer konkav. Dvs de sista 2.5 cm. :)

~Paul~

Postar, helt opåkallat, slutresultatet av detta väldigt roliga återbruksprojekt. Från klumpig styckkniv till laserslicer
 

Bilagor

  • 993B7329-D585-448E-9E5C-63E2B4A8CC9F.jpg
    993B7329-D585-448E-9E5C-63E2B4A8CC9F.jpg
    27.6 KB · Visningar: 315
  • 68C6478F-7370-46A4-9913-FEA6783B31C1.jpg
    68C6478F-7370-46A4-9913-FEA6783B31C1.jpg
    129.9 KB · Visningar: 331
Snyggt, bra jobbat henjon! Väntar själv på lite nya blad, så jag kan komma igång med och dela med mig av lite dylika projekt.
 
Ojojoj. Den blev ju ruskigt fin! Grattis till ett väl utfört arbete! Frågan är hur mycket du kommer att använda kniven nu när den är så fin ;).

~Paul~

Åh, tack! Vänliga ord. Köksknivar har jag inga problem alls att använda, faktiskt. Denna kostade mig dessutom exakt 25kr i material (sand- och slippapper undantaget) så det är ju ingen förmögenhet man sliter på :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.