Haglöfs Victor

Viktor/Sec

fskjbolin; sa:
Oki gott att höra!
Har mer eller mindre bestämt mig för en Victor nu, det jag funderar på är om man ska köpa 100l eller 85l, prisskilnaden är försumbar. Någon som har nån erfarnhet av Haglöfs Sec ryggsäckar? Som jag förstått det är dom enklare än Victor, dvs mindre finesser och festen för olika saker.

Tack för all hjälp!
med tanke på ditt användningsområde, vad det verkar ,så är nog en SEC helt ok, man köper ju många gånger väl häftiga grejer som man inte har nytta av till fullo, bra med sidofickor som inte tar plats tomma, o regnskyddet på SEC är ju inte heller helt fel, en "braskis" bara kolla Haglöfs axelremmar o avbärarbälte, kan kännas för hårda för vissa .
 
Om du ska ut och "back-packa" i Asien skulle jag rekomendera en ryggsäck mer typ Haglöfs Track.
Detta pga att du kan "stänga in" bärremmarna o bälte vid flygtransporter od.

När jag reste runt i Asien för många år sen hade jag en Karrimor med den funktionen och det fungerade perfekt. Blir en kombination ryggsäck/resväska.

Jag har själv en Victor 50L som jag är nöjd med, tror som Martin skriver att väljer du ett etablerat märke så är nog kvalitén lika oavsett.

Mvh
 
fskjbolin; sa:
Någon som har nån erfarnhet av Haglöfs Sec ryggsäckar? Som jag förstått det är dom enklare än Victor, dvs mindre finesser och festen för olika saker.

Sambon har en Sec - det är en alldeles utmärkt säck till ett hyfsat pris.
Jag skulle inte vilja påstå att den har färre finesser än Victor, snarare är de annorlunda prioriterade.
Till exempel har den en öppning på hela framsidan, vilket är kanon just när man reser, eftersom säcken blir lättare att packa i och ur när den till exempel ligger på sängen.
Insidan är vit, vilket gör det lättare att hitta sakerna.
Fästmöjligheter har den ungefär lika många som Victor.
Sec är slimmad och skönt rensad från synligt lull-lull utan att därför vara fri från finesser.

Bärsystemet är avgjort mjukare och skönare än hos Victor, även om axelremmarna är lika breda (och därför kan kännas obekväma på vissa).
 
Re: Haglöfs nya säck

Nordesjö; sa:
Jag har uppfattat Victor som en klart prisvärd säck. Den är rejäl och fri från onödigt lull-lull.

Fri från lull lull? Jag trodde alltid det var Victor säcken som tog steget längre mot att bli en vandrande julgran... Helt ärligt skulle jag aldrig köpa nån "viktig" utrustning från haglöfs. De har problem med många "måndagsexemplar" där spruckna sömmar oftast är det som klagas på. Visst kan jag tänka mig att köpa en fleecetröja eftersom en sprucken söm inte gör så mycket men om en bärrem går sönder på ryggan på fjället så hamnar du snabbt ute på fisens mosse (läs: det blir jobbigt). Då hjälper inte den trygga tanken att "ja ja, jag kan ju reklamera..." Ditt resonemang att du lika gärna kan köpa en stor rygga eftersom prisskillnaden inte är så stor... Helt galet om jag får säga. Först och främst, vad ska du ha den till? Konka basläger eller en veckas fjällvandring då och då. Jag har sällan nytta av 100 liter på en vecka och fyller du den inte kan jag sätta 100 spänn på att det inte kommer vara kul att bära på den... Det finns få kompressionssystem som kan hantera en halvfull ryggsäck. Det blir alltid sladder och instabilt. Kolla runt lite på vad du ska ha den till och resonera kring hur mycket du skall bära. Själv fyller jag bara min storen 90 när jag ska fiska på fjället (vilket kräver en del extrautrustning).
Sen gäller det att fråga sig, "kommer jag ha med mig grejor förutom liggunderlaget som bärs på utsidan av ryggsäcken"? I mitt fall är det enbart spötuben som tillkommer på den frågan. Du vill förmodligen inte ha allt på utsidan av ryggsäcken eftersom det lätt blir blött, trillar av, skadas på annat sätt eller bara ser jäkligt ovårdat ut... Sikta på att få plats med allt innuti. Då behöver du inte 2370 olika fästen utanpå som ger -genomgående sömmar genom tyget = vattenläckage, -extra vikt och saker fastnar (tänk baggagebandet på flygplatsen...)
Mina tips är: -vet vad du ska ha och hjur mycket.
-Försök att ha allt på innsidan
-Se till att ha en "ren" ryggsäck utan onödigt krafs.
 
Re: Re: Haglöfs nya säck

samme83; sa:
Nordesjö; sa:
Jag har uppfattat Victor som en klart prisvärd säck. Den är rejäl och fri från onödigt lull-lull.

Fri från lull lull? Jag trodde alltid det var Victor säcken som tog steget längre mot att bli en vandrande julgran...

Jämfört med gamla Climber, möjligen. Climber hade inte ens en botteningång.
Men jag jämför inte Victor med en säck från för tjugo år sedan, utan med andra säckar på marknaden idag. Jämför en Victor med till exempel en Asterix Bora, så hoppas jag att du förstår vad jag menar.

På Victor kan du dessutom plocka bort varenda fästpunkt om du känner för det.
 
Noröna?

Norröna har ju kommit med nya säckar under -04.
Det borde ju innebära att man kan hitta deras tidigare modeller Storen (90 liter) och 75-liters modellen (Stettind?) för en billigare penning. Har tidigare sett Storen för under 3000 på Femmans sport i Göteborg.
(Viss varning borde dock utfärdas för 75-liters modellen eftersom den inte har höj- och sänkbart lock.)
Dessa ryggsäckar är väldigt "rena" med bra bärsystem och kvalitet. Om de passar din rygg är ju en annan sak. Men som sagt...de borde rimligtvis gå att hitta till bra priser nu.

Mvh,
Markus
 
Köp!!!

Jag äger två Victorsäckar, en 50 L för skridskoåkning och en 85 L för vandring. 85-litaren har under de fem åren och ca 15 vandringar (sommar- och vintertid) alltid varit min bästa vän trots i bland tung packning, sitter åtminstone på mig (183 cm) suveränt skönt. Inget skavande eller ömmande i axlar och ryggparti. Jag uppskattar även det faktum att man har möjlighet att anpassa säcken till det rådande behovet, läs plocka bort/till fickor och detaljer. Jag har heller aldrig märkt bristande kvalitet så som någon påpekar, tvärtom. Den är i mina ögon mycket välgjord och slitstark. Dock, den är tung (3,0 kg)!

Med den positiva erfarenheten så bestämde jag mig även för att köpa 50-litaren (har numera utgått ur sortimentet) för framförallt som jag redan nämnt skridskoåkning men även med en baktanke för kortare helgturer. Dess bärsystem tillåter dock inte att bära tungt (säg över 10 kg) utan att det börjar kännas i axlar och rygg, en besvikelse alltså. För skridskoåkningen dock helt OK. De två Victor-säckarna har olika bärsystem, det är det som är skillnaden. Den större säcken har ett mer avancerat justerbart bärsystem, och den mindre säcken ett fast bärsystem.

Mitt råd är alltså, KÖP! Med valet mellan 85 eller 100 L så hade jag idag baserat på mina egna fjällerfarenheter i bagaget valt 100 L.

Lycka till!
 
Re: Re: Re: Haglöfs nya säck

Nordesjö; sa:
samme83; sa:
Nordesjö; sa:
Jag har uppfattat Victor som en klart prisvärd säck. Den är rejäl och fri från onödigt lull-lull.

Fri från lull lull? Jag trodde alltid det var Victor säcken som tog steget längre mot att bli en vandrande julgran...

Jämfört med gamla Climber, möjligen. Climber hade inte ens en botteningång.
Men jag jämför inte Victor med en säck från för tjugo år sedan, utan med andra säckar på marknaden idag. Jämför en Victor med till exempel en Asterix Bora, så hoppas jag att du förstår vad jag menar.

På Victor kan du dessutom plocka bort varenda fästpunkt om du känner för det.
Ok, jag är med i matchen. Av någon underlig anledning jämför jag allt med min storen och då blir ALLT annat liiiiite sämre... :) Skämt åsido, jag viste inte att fästpunkterna gick att ta av. Men jag upplever fortfarande victorn som jäkligt prålig. Gamla climbern är förövrigt en grym säck. Ingen botteningång är väl kanske lite å ta i men jösses vad den är strippad... Rent är snyggt och funkis. Så är det. Tyvär så har ju hela ryggsäcksmarknaden gått åt fel håll ett bra tag om man ser till "mainstreamryggorna" eller asterix för den delen. Massa skräp som hänger å dinglar. Visst kan det vara funkis på mindre ryggor men om man avser att fjällvandra så ska man inte behöva kompromissa eller för den delen betala överpris för att inte få med en gammal gubbe som spelar trombon (hoppas du sett reklamen... annars läs: saker du egentligen inte behöver och därmed inte vill ha).

samme
 
Re: Re: Re: Re: Haglöfs nya säck

samme83; sa:
Ok, jag är med i matchen. Av någon underlig anledning jämför jag allt med min storen och då blir ALLT annat liiiiite sämre... :) Skämt åsido, jag viste inte att fästpunkterna gick att ta av. Men jag upplever fortfarande victorn som jäkligt prålig.

Storen är onekligen en ganska ren säck. Men om du bortser från Haglöfs produktbilder av Victor (och hur den är kittad i butikerna) så ligger nog Storen och Victor på samma lull-nivå (kan du ta bort kompressionsremmarna på din storen utan sax?) när du har plockat bort alla extraremmar, -fickor och -snören. Dem får man väl se som extradetaljer som man kan sätta på när man behöver dem.
Bussigt medlevererad extrautrustning snarare än onödigt lull-lull, med andra ord ...om man har insikt nog att inse att man ska plocka bort det man inte behöver - en insikt som ju är relativt ovanlig :)

Sen är ju Victor grafiskt stajlad på ett sätt som inte får den att kännas så avskalad, men det är kanske en smaksak.

PS. Min Vulcan är bättre än din Storen. Sådeså.
[Ändrat av Nordesjö 2005-01-20 kl 09:36]
 
Storlek

Hmm, jag har garanterat skrivit om det här förut, men hinner inte söka.

Jag hade en Haglöfs Shosho 60 när jag reste runt i åtta månader. Den var en jäkla gris att släpa på. Det värsta som finns är att försöka få plats med en klumpig ryggsäck på bussar, pick-uper och tåg.

När jag skulle vandra Annapurna runt lättade jag den på runt 8 kg som förvarades på ett vandrarhem. I efterhand insåg jag att en 40-literssäck hade räckt för tehustrekking (om det är det du ska göra).

Max 50 liter...
 
rygga

Såja nu kommer vi någon vart i diskussionen, helt riktigt upplägget på resan är väl det som literantalet på ryggan får bestämmas av, än om Storen kontra Viktor eller Sec alla är nog bra säckar även min gamla föredetta climber 65:a var bra, skall det bara vandras omkring utan mat o tält o div utrustning, kvarstår mitt tänkande 50- 75l resterande fylls bara av bra ha eller? Någonstans stämmer "lättpackat är rätt packat" framför allt trevligare resa om du slipper "konka" på massa onödigt o betydligt lättare att hantera en 50l - än en100l på bussar o bland folk, lär ju bo en o annan i Asien att trängas med sägs det, till sist ett litet inflik tycker också att det är mera LULLLULL på min Norröna än Haglöfs, med div remmar o dylikt som inte går att ta bort annat än med kniv, nej fram för en hederlig gammal CLIMBER 65 i retrostuk men lika slimmad .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
lassep Åsikt om Haglöfs Victor? Transportera 12
saittam Haglöfs VICTOR 50? Transportera 0
Haglöfs Victor? Transportera 3
Sidfickor till Haglöfs Victor 50 Transportera 4
Haglöfs Victor Transportera 3
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 39
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.