Regnkläder för fjällvandring.

Ja, jag använder också byxholkar. I svampskogen typ. Men jag har inte sett sådana i lättviktsmaterial. Finns det? Mina är av samma typ som de det länkades till.

https://mountainlaureldesigns.com/product/rain-chaps/

Jag har ett par i DCF som väger 40g.

Om man väntar horisontellt kalfjällsregn kan man kombinera dem med deras regnkjol förutom poncho eller regnjacka.

DCF är dyrt men passar för ventilerade regnplagg då det inte tenderar att "smeta fast sig" vid andra kläder, De i silnylon är säkerligen hållbarare samtidigt som de är billigare och fortfarande inte tunga. DCF är lättare att laga.
 
Det stör mig inte så mycket att jag blir fuktig under jackan, men som smux säger så lär man bli fuktig oavsett typ av regnkläder.
Nu vet jag inte hur tajta OR Helium regnbyxor är men jag kanske borde kika på några andra som går att öppna hela vägen då, för det är väl nästan ett måste att kunna dra av och på byxorna utan att behöva snöra upp kängorna va? De där haglöfs som du nämnde smux väger ju något mer än de jag kollat på, men det kanske det får vara värt för att kunna dra av och på dom utan att krångla?

Tittar jag på min viktlista så väger OR Helium jackan 175g och Haglöfsbyxorna 370g (tror båda är strl L eller möjligen XL på jackan) vilket till viss del förklaras av de extra långa dragkedjorna på byxorna (men de är ganska traditionella regnbyxor så inga dyra GTX eller liknande). Har även ett par Marmot PreCip Full Zip pants som har liknande funktion.
Regnställ och speciellt byxorna är för mig rena slitageprodukter som sällan blir långlivade, så där undviker jag köpa för dyrt och exklusivt. De är utsatta för mycket slitage och smuts främst nere under knäna när man går i sly och lera, samt slitage på knän och bak vid raster.

Har även testat ITAB's Packaway regnställ på en vandring i familjen, men där släppte membranet från yttertyget alldeles för lätt på ställen utsatta för nötning.
 
Det lutar åt att det blir ett traditionellt regnställ även om nog byxholkar hade varit värda att titta närmare på. Jag kanske bara är för feg för att prova något nytt ;)

Marmot PreCip känner jag igen lite granna, har nog tittat lite på det med.

Vet ni hur det är med storlekarna förresten när det gäller regnställ? Om jag har storek S i mina vardagskläder, ska jag då ha S i regnkläder också? Är de anpassade för att man ska dra dom över sina vanliga kläder eller borde jag köpa M?
 
Kom över ett par Inov race pants på second hand nästan gratis som jag är väldigt nöjd med, lätta, sitter tajt men utan att hindra steget. Dragkedja upp till knät som underlättar för kängor, stövlar men tror inte de går att dra över över kängorna, skor funkar nog.

Kan vara värt att kolla lite på den typen av brallor också.

/G
 
Tack alla för tipsen!
Efter mycket funderande och även lite prat med personal på vissa sidor som säljer friluftsprylar så blev det till sist en Marmot Precip womens jacket och Marmot Precip eco full zip pants. De väger mer än de jag tänkte från början, men de kanske tål lite mer och har dessutom ventilation på bra ställen. Nu återstår det att se hur de är in action. Återkommer med recension!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...