Prisvärda sovsäckar familj?

Barnen börjar bli större och det är dax att uppgradera campingutrustningen till fjäll-livet

Vi har idag ett hopplock av diverse billiga sommar sovsäckar; Biltema/Jysk och en gammal haglövs. Dvs inget som riktigt går att använda på fjället, dels pga temperatur och dels pga vikt. Så till sommarens (och framtida) tur(er) bör vi uppdatera oss, men till vad?

Mamma: frusen, 165 cm
Pappa: varm, 190
10 åring: varm, 150 cm nu och kommer troligtvis bli lång
7 åring: kall, 125 cm

Blir såklart dyrt att handla till alla samtidigt, men vi vill ändå köpa grejer som kommer funka i många år och många situationer. Nu först ut blir grövelsjön och Jämtlandstriangeln under sommaren, längre fram siktar vi även på Lappland/Kebnekaise. Troligtvis inga vinterturer, men höst är högst sannolikt!

Hur ska vi tänka? Dun/syntet? Rimlig vikt? Rimlig komfort temperatur? Märken ni rekommenderar?
Priset är inte det viktigaste, men såklart spelar det roll eftersom vi inte är miljonärer ;-)

Tusen tack för all input!
 
Köp två dunsäckar till ni vuxna ha billiga jysksäckar (0c) till barnen, en 10åring klarar att bära en 1.5kg säck+sina egna kläder. Förstärkningskläder kan ha ett extra användningsområde som sovkläder. Användingsområden och hur många barn som följer med eller gör egna resor själva ändras genom åren.
 
Håller ej med föregående tipsare. En normaltränad 10-åring kan bära 10 kg i en dedikerad rygga - det hade iaf inte min dotter nåra problem med o hon e liten i strlk.
En jysksäck e inget att ta med upp på fjället, både pga prestation o vikt.
Ni förlorar inget på att skaffa bra saker från början, snarare tvärtom; ni kommer förmodligen vilja göra fler turer. Med kassa saker kommer ni dra er för nästa tur.
 
Begagnade dunsäckar

Köp begnade dunsäckaf, som folk köpt på sig och använt en vecka i fjällen kolla blocket, facebookgrupper marketplace och tradera. Men se till att du vet vad du köper i komfort temperatur och märke.
Hyr sedan till resterande del av familjen tills du fått ihop utrustning.
Går lätt att hyra via Hygglo.se av privatpersoner exempelvis. Gör det mindre kostsamt att komma iväg och ni slipper lägga ut pengar på för dåliga budgetsäckar.
 
Billigare säckar som är lätta att tvätta är utmärkta att skicka med på idrottsläger, scoutturer, festivaler etc i framtiden så det är inte direkt bortkastade pengar för en vanlig barnfamilj.
 
Dun hellre än syntet till oss vuxna alltså?! Någon som kan tipsa om märke? Jag är inte alls främmande att handla secondhand, men där är det ännu viktigare att jag vet vad jag letar efter :)
 
Allt har sina för och nackdelar. Är ni nya på fjället?

Dun väger mindre, det är alla överens om. Men det slutar också fungera om det blir blött. Det är också alla överens om. Blöt kan säcken bli från regn, fukt på tältduk, kondens eller spilld choklad.
Det finns alltså en "fara" med dun. Vad händer om 7 och 12-åringarnas sovsäckar slutar fungera och det blir nollgradigt eller minus på natten? Då får nog turen ett snabbt stopp.
Sen kostar ju också dun kanske dubbelt så mycket.

Själv släpar jag runt på en svensk märkessäck av syntet. Den väger nog 1.5kg och har -2 som komfort temp. Kostar väl 1500 nypris. Jag är nog rätt så kall av mig och måste bylta på extrakläder när det börjar närma sig 5 grader på natten.

Men jag kan även kasta drömmande blickar på haglöfs LIM 1 som är en 500g spartansk dunsäck och kostar väl 3 eller 4k beroende på var och när man köper den.

Vad jag försöker säga är att alla är olika och allt har för och nackdelar.

Dun är lättare och dyrare.
Syntet är tyngre, billigare och funkar även om den blir blöt.

Jag har själv sovit i ultralätta och trånga tält med för klen säck, samt sovit i lyxiga haglöfsklossar med varm och tung säck. Jag vet vad ja personligen föredrar.

Jag skulle rekommendera att spela säkert i början med stora marginaler, speciellt iom barnen. Vissa skulle säga annorlunda. Men ni bestämmer ju såklart själva.
 
Fundera även på hur ni vill sova.
Jag själv trivs inte i sovsäck, blir för instängt och knöligt.
Har köpt en dunsovsäck som är öppningsbar nästan hela vägen.
Då kan man köra den som täcke fast fötterna och underbenen är i en påse. Slipper alltså frysa om fötterna som man lätt gör med ett renodlat täcke.
Tänkte även kompletterar med "underlakan" på det uppblåsbara liggunderlaget.
Har inte provat den ännu men hoppas den skall bli min favoritsäck dom få gånger jag är ute och campar.
 
Allt har sina för och nackdelar. Är ni nya på fjället?

Dun väger mindre, det är alla överens om. Men det slutar också fungera om det blir blött. Det är också alla överens om. Blöt kan säcken bli från regn, fukt på tältduk, kondens eller spilld choklad.
Det finns alltså en "fara" med dun. Vad händer om 7 och 12-åringarnas sovsäckar slutar fungera och det blir nollgradigt eller minus på natten? Då får nog turen ett snabbt stopp.
Sen kostar ju också dun kanske dubbelt så mycket.

Själv släpar jag runt på en svensk märkessäck av syntet. Den väger nog 1.5kg och har -2 som komfort temp. Kostar väl 1500 nypris. Jag är nog rätt så kall av mig och måste bylta på extrakläder när det börjar närma sig 5 grader på natten.

Men jag kan även kasta drömmande blickar på haglöfs LIM 1 som är en 500g spartansk dunsäck och kostar väl 3 eller 4k beroende på var och när man köper den.

Vad jag försöker säga är att alla är olika och allt har för och nackdelar.

Dun är lättare och dyrare.
Syntet är tyngre, billigare och funkar även om den blir blöt.

Jag har själv sovit i ultralätta och trånga tält med för klen säck, samt sovit i lyxiga haglöfsklossar med varm och tung säck. Jag vet vad ja personligen föredrar.

Jag skulle rekommendera att spela säkert i början med stora marginaler, speciellt iom barnen. Vissa skulle säga annorlunda. Men ni bestämmer ju såklart själva.


Nya och nya... vi har vandrat en hel del, men bara dagsturer från stuga. Och vi har luffat i Europa, då bar barnen också ganska mycket i sina väskor. Men det är ändå skillnad när man bor bekvämt och kan ta en dusch mot att bära mycket en dag på fjället och sen sova i tält. Tältvana från camping finns också, men då med stort tält och tjocka, bekväma luftmadrasser. Så relativt nya skulle jag säga, men inte helt oerfarna... 😜
 
Fundera även på hur ni vill sova.
Jag själv trivs inte i sovsäck, blir för instängt och knöligt.
Har köpt en dunsovsäck som är öppningsbar nästan hela vägen.
Då kan man köra den som täcke fast fötterna och underbenen är i en påse. Slipper alltså frysa om fötterna som man lätt gör med ett renodlat täcke.
Tänkte även kompletterar med "underlakan" på det uppblåsbara liggunderlaget.
Har inte provat den ännu men hoppas den skall bli min favoritsäck dom få gånger jag är ute och campar.

Jag känner spontant att det borde bli kallt? Men så är jag som sagt frusen 😂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap1004 Prisvärda sovsäckar? Bo och sova 26
Jmhe Mest prisvärda sovsäck för minus 25-30 Bo och sova 12
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...