Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

om man kollar statistiken på personer som går vilse i Sverige så ligger den från anmälan till insatsfärdig i snitt på ca 6 timmar (folk som går vilse i skogen) mindre än 3% av insatserna försätter mer än 1 dygn.

så i mitt tycke så räcker det att utbilda sig för att hantera max 72 timmar. men vist är det kuligt att köra längre turer vi har i Svenska överlevnadssällskapet haft en 10 dagars strapats där man bara hade med sig varmtröja, regnkläder och ett par strumpor.
under de senaste åren så har vi kört många strapatser mellan 5 till 8 dygn sommar som vinter och oftast bara med varmtröja och regnkläder utan kniv och tändmateriel, Det är under dessa turer som man börjar förstå att överlevnad inte handlar om viken kniv man har utan det är hjärnas som är begränsningen.

Jonas metod är en sak att träna upp hjärnas funktion under realistiska förhållanden, och jonas har ju även under turen insett vad som är viktigt att ha med sig. .

om man helsvälter och dricker vatten så brukar folk dö mellan ca 45-75 dagar får man i sig B vitamin så förlänger man tiden till ca 80-100 dagar och äter man saker som inte har B vitamin så kommer man att dö fortare än om man helsvälter. när man dör så dör man av vitamin brist.


Överlevnad sysslar vi med under alla timmar under dygnet ;)
 
om man kollar statistiken på personer som går vilse i Sverige så ligger den från anmälan till insatsfärdig i snitt på ca 6 timmar (folk som går vilse i skogen) mindre än 3% av insatserna försätter mer än 1 dygn.

så i mitt tycke så räcker det att utbilda sig för att hantera max 72 timmar. men vist är det kuligt att köra längre turer vi har i Svenska överlevnadssällskapet haft en 10 dagars strapats där man bara hade med sig varmtröja, regnkläder och ett par strumpor.
under de senaste åren så har vi kört många strapatser mellan 5 till 8 dygn sommar som vinter och oftast bara med varmtröja och regnkläder utan kniv och tändmateriel, Det är under dessa turer som man börjar förstå att överlevnad inte handlar om viken kniv man har utan det är hjärnas som är begränsningen.

Jonas metod är en sak att träna upp hjärnas funktion under realistiska förhållanden, och jonas har ju även under turen insett vad som är viktigt att ha med sig. .

om man helsvälter och dricker vatten så brukar folk dö mellan ca 45-75 dagar får man i sig B vitamin så förlänger man tiden till ca 80-100 dagar och äter man saker som inte har B vitamin så kommer man att dö fortare än om man helsvälter. när man dör så dör man av vitamin brist.


Överlevnad sysslar vi med under alla timmar under dygnet ;)

För den som vill fördjupa sig i det Jonas skriver ovan kan jag rekommendera boken "Deep survival". Det är en mycket intressant bok som redogör hur den mentala förmågan fungerar i en oväntad situation, dvs en nöd- eller överlevnadssituation.
 
Tack för inspirerande inlägg här på tråden. Insåg just att jag ej i denna tråd hunnit nämna den JVMS 5 jag genomförde i vintras.

Då den "riktiga" vintern mer eller mindre uteblev i fjol så blev detta en övning i blötsnö.
Om slitna fötter var den största utmaningen i somras, så blev det blötan och kylan som var mest påtaglig denna gång.
Eftersom jag i princip var konstant blöt blev mitt fokus att hålla mig varm (hålla mig i rörelse eller elda). Detta medförde att det ej blev mycket sömn.
Prövningen gjorde att mitt pannben fick ett rejält träningspass, och att jag totalt gick ned 7 kg under de tre dagarna.
Det blev en intressant upplevelse vilken ni kan läsa vidare om på:
http://www.jonasvildmark.se/2014/02/overlevnadstraning-jvms-5.html

Riktigt skön läsning, om jag får säga det själv, nu sittandes såhär i den sköna sommarvärmen. =)

Vänligen
 
En tuff utmaning på vintern!
Hur realstiskt ett sådant här upplägg är kan ju diskuteras, men det övar ju upp det viktigaste när det gäller överlevnad: hjärnan.
Man får ett mindset som säger åt en att vara aktiv i en nödsituation, ta tag i och lösa problem och inte ge upp! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...