Dags att lämna kameran hemma? Genom Sarek med N8!

Tack för visningen. Uppenbart bra öga bakom kameran oxså.

Vädertåligheten på mobiler med bra kameror lämnar ännu en del att önska.
Fotade ett antal intervjutillbehörsbilder med en mobilkamera och det gick halvbra, men tidningar kräver ingen hög upplösning.

Vädertäta kompakter verkar sakna ungfär samma saker som mången mobilkamera. Bra optik, eländiga lågljusegenskaper. Kombinationen lätt kamera lätt stativ blir inte stadigt i blåst och regn.

För visst vill man kunna begränsa utrustningen. Långa ljusstarka glas väger och kräver rejäla stativ.
 
Jag upplever att det ffa är avsaknaden av riktigt långa exponeringstider som begränsar möjligheterna till landskapsfoto i klent ljus med mobilen. Om det är en medveten spärr för att inte trassla till det för okunniga mobilfotografer, eller en begränsing pg signalhanteringen från sensorn vore intressant att veta?

Allt om fotografering handlar ju om ljus och kompromisser. Mobilkameror och kompaktkameror kan inte bära stora tunga glaslinser vilket krävs om man få in mycket ljus och dessutom placera alla megapixlarna på rätt ställe. När man kan minska objektiven kommer man som vanligt att få betala mer för låg vikt och små byggmått.

Varför N8 inte har möjlighet till långa exponeringstider är lite mer obegripligt.
Bättre kapsling, bättre batterikapacitet är också tekniskt fullt möjligt idag.

Om kamera och mobiltelefon verkligen ska vara samma enhet, skulle jag nog vilja ha AA-batterier i den (eller AAA). Den ska klara både laddningsbara och litiumbatterier.

Om den dessutom innehåller enda GPS:en på turen så är det ganska mycket som pajar om den går sönder. Hmm...

thomas
 
Mobilkameror och kompaktkameror kan inte bära stora tunga glaslinser vilket krävs om man få in mycket ljus och dessutom placera alla megapixlarna på rätt ställe. När man kan minska objektiven kommer man som vanligt att få betala mer för låg vikt och små byggmått.

Att "få in mycket ljus" kan man åstadkomma på i princip två likvärdiga sätt; antingen med stor bländare eller med lång exponeringstid. Stor bländare ger kort skärpedjup. Inom landskapsfotografin eftersträvar man nog oftare motsatsen, så även med en systemkamera bländar man gärna ner för att i stället kompensera med längre exponeringstid.

(sen tror jag iofs inte att stor bländare/mycket ljus direkt ställer krav på stora och tunga glaslinser, även om större bländare förstås kräver mera plats. )
 
även om större bländare förstås kräver mera plats. )

Huvudet på spiken!

Jämför gärna ett objektiv med bländare 1,4 och ett med 5,6 (samma brännvidd).
Vikt och pris brukar öka väsentligt med större bländaröppning (lägre värde).
Ska man sen kräva av linsen att den ska placera 12 miljoner pixlar på rätt ställe på väsentligt mindre chip än vad en systemkamera har så börjar man förstå N8:ans verkliga värde.

"man skaffar en bra korg som rymmer alla äggen, inte en halvdan till varje" kanonbra formulering!
Tror jag på den?? :)

thomas
 
Did you see the size of that chicken?

Haken är i stället att man vill ha telefonen igång för att kunna ta spontana 'snapshots' - man ska ha ganska bra med tålamod för att vänta de där 30-60 sekunderna som det tar att starta telefonen om man bara vill knäppa av en bild och sedan gå vidare.
Jo, jag brukar vara nog less att vänta den tid det tar för kompakten att få ut objektivet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.