Fråga angående säkerhet

Hej!

Har en fråga till er. Varför har inte PADI som krav att alla som hyr utrustning av PADI-center eller ingår i gruppdyk organisareat av PADI-center utrustas med en ytboj samt en kula på tanken (vet faktiskt ej vad de kallas) så man kan påkalla uppmärksamhet i en nödsituation? Jag tycker det är anmärkningsvärt när man dyker i vatten med tiotalet dykbåtar på samma rev, strömmar etc att man vid behov av plötslig uppstigning ej kan göra sig sedd på ytan, samt att man ej har möjlighet att påkalla uppmärksamhet under vattnet.
Självklart är det ett eget val man kan göra, att skaffa sig denna utrustning, problemet är bara att man som ny tror att man får tillräcklig information och kunskap från sitt dykcenter. Och självklart tillräcklig utrustning.

/F
 
jag är inte säker på vad du menar, det finns regler man ska följa med utmarkering av dykplats med flagga och säkerhetszon kring denna. det finns både internationella och nationella regler kring detta, dessutom bör man ha med visselpipa för att eventuellt påkalla uppmärksamhet. det finns en massa utrustning man kan använda för att förstärka en nödsignal men jag vet inte vilken som skulle standardiseras. Jag tycker nog att det räcker bra med dom föreskrifter som är gällande.
 
Kommunikation är enkelt i teorin och något svårare i verkligheten.....vilket upplevs i olika miljöer.
Visselpipa är genellt och har man inte ordning och reda under vattnet, diciplin, dykledare och kommunikation, blir det lätt svårt att kommunicera.....att i en hop av 10 båtar från ytan hitta sin egen verkar lätt kaotiskt vare sig man bara simmar på ytan eller kommer upp då utrustningen fallerat. För någon annan orsak fanns väl inte för att avvika?
Bra visselpipor är små, ljudliga och relativt billiga. Flytväst är bra vid ytsim med utrustning på.
Säkerhet är en del i planeringen, planeringen bör innefatta avvikelser.
 
Ett vanligt förekommande fenomen är att om man har "tank bangers" eller "shakers" är att dom användas till större delen för få uppmärksamhet över nån fräck fisk eller liknande. Är det då tio båtar på ett ställe och kanske 100 dykare så kommer det låta något fruktansvärt under vattnet vilket är allmänt störande både för dykare men också för djurlivet.

En av de grundläggande reglerna vid dykning är att man aldrig ska ligga så långt ifrån din parkamrat så du inte bara kan sträcka ut handen för att få tag på honom. Ligger du bara så nära hela tiden vilket man ska enligt PADI och de flesta andra utbildningsorgansiastioner så är det inget problem med att få uppmärksamhet om man skulle få problem.

Tänk på det att även om du lyckas få din parkamrat uppmärksamhet men han är 10-12m bort och du har slut på luft så är det egentligen inte så mycket han kan göra innan du har hunnit få panik och börja sticka mot ytan.

Alltså, hitta inte på en massa konstiga lösningar på problem som egentligen inte finns om man gör rätt från början.
 
Tydliga regler

Jag tror inte det är något problem med tankbangers, scubahorn odyl förutsatt att det klart kommuniceras att de skall användas för att påkalla hjälp, varna osv. Att ligga klistrad på armlängs avstånd till buddyn i tropiskt vatten med 20 m siktdjup känns rätt överdrivet - eller parlina :). Varför inte skaffa en ponybottle istället, om du vill vara säker på att få tillgång till luft i alla lägen.
 
många linor blir det

det som brukar anföras mot ytboj och ibland även mot parlina är att det inför nya risker - man kan trassla in sig i linorna och skapa enny allvarlig situation - man kan öonskat dra med andra dykare med linorna, t ex om din dykkamrats väst frilflödar så dras du med upp i andra ändan av parlinan - då gäller det att snabbt lösgöra sig eller få tag i något fast för att hålla nere er båda...

Prylar är ibland bra men kan även introducera nya risker....

/Patrik, som inte dykt på länge
 
Alltså, hitta inte på en massa konstiga lösningar på problem som egentligen inte finns om man gör rätt från början.

eller som det så populärt kallas nuförtiden, DIR.. DoingItRight det finns ett par ganska enkla regler som gör att pardykning blir mycket säker, använder man dessa och ignorerar inlägg som det Shapeshifter skrev så är dykning mycket säkert.
 
Och återigen så har argumenten mot och för parlina, organisationer osv. startat...


Ett ypperligt alternativ till en tankbanger är att helt enkelt knyta handen och slå den med tumsidan i öppen handflata.
Förutsatt att du inte har handskar på dig. Med rätt teknik så hörs det väldigt väl.

Använde det själv när jag arbetade utomlands.
 
Jag vet inte om vi dykt i helt olika världar..? Det kanske vi iofs har, jag dyker sällan här hemma, oftare i vatten med god sikt. Och kanske är skillnaderna så stora att det som är ett problem i det ena vattnet inte är det i det andra.

Jag har hittills aldrig - aldrig! - varit med i en dykgrupp där samtliga dykare hela tiden befunnit sig inom en armslängds avstånd från sin buddy. Måhända har jag bara dykt med inkompetenta personer, men många av dem har varit synnerligen välmeriterade. Och, lustigt nog, är det ingen av alla dessa med instruktörsutbildningar, rescueutbildningar, många års erfarenhet från grottdyk etc etc som dyker utan dessa två prylar. Det är lika självklart som resten av dykutrustningen. De som flaxar runt utan är de som kanske mest skulle behöva, de orutinerade (och de som kanske dykt länge, men aldrig hamnat i en oförutsedd situation).

Shapeshifter - jag är helt inne på din linje. Självklart ska det vara tydliga regler kring hur hjälpmedel används. Men om man bedöms kunna ta till sig all annan information som krävs för att dyka säkert så torde inte heller detta vara ett problem.
Robert - tack för tipset! Ytterst konkret och (förhoppningsvis - har inte hunnit testa ännu) användbart. Nu gäller det bara att inte en massa omdömeslösa OW-dykare får veta detta så de börjar göra så varje gång de får se en färgglad fisk... eller hur det nu var... *s*

Och nej, jag simmar inte runt med ständig rädsla för att få slut på luft. Känner inget behov av en ponybottle. Däremot har jag noterat att det under dykning lätt uppstår incidenter där de två nämnda hjälpmedlen skulle kunna vara till stor nytta. När det gäller risken att trassla in sig i linor så kan man ju, om man är ovan, osäker nybörjare, vänta med att blåsa upp sin boj tills man kommer till ytan. Då får man förvisso inget skydd under uppstigningen, men man kan ändå ha nytta av att synas när man väl ligger på ytan. Både för att slippa bli påkörd och för att kunna bli hittad av båtbesättningen.

/F
 
Tänk på det att även om du lyckas få din parkamrat uppmärksamhet men han är 10-12m bort och du har slut på luft så är det egentligen inte så mycket han kan göra innan du har hunnit få panik och börja sticka mot ytan.


Skillnaden på att inte nå någon och att ligga 10-12 meter bort är ganska stor. Vid t ex ett vanligt väggdyk har jag sällan sett folk ligga i bredd. Vanligast är nog att den ena simmar före och den andra efter. Om nummer två får problem har han två sprattlande fenor ett par meter framför sig. Enkelt att lösa om man kan använda ljud, svårt om man måste simma ikapp. Dessutom är väl ett plötsligt luftstopp kanske inte ett av de vanligaste problemen som uppstår under ytan.

/F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
grym dum fråga Dykning 6
Köhlerstrand Angående dykutbildningar inom försvaret Dykning 0
Andreas-73 Säkerhet? Dykning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...