Dyka med simglasögon?

Hur pass djupt går det egentligen att dyka med simglasögon innan det blir skadligt för ögonen? Vilken skillnad blir det om man har cyklop och hur pass mycket måste man tryckutjämna? Jag har enbart dykt ner till ca 4m djup med cyklop och har då inte märkt av något speciellt typ i masken. Men ska nu i sommar börja dyka mer och djupare.
Så har lite funderingar på vilka djup det börjar bli skadligt och hur man tryckutjämnar masken. Öronen är det ända jag känner av då jag dyker men då vet jag hyr jag ska tryckutjämna.

Är glad för alla svar och tips jag kan få!
 
Hur pass djupt går det egentligen att dyka med simglasögon innan det blir skadligt för ögonen? Vilken skillnad blir det om man har cyklop och hur pass mycket måste man tryckutjämna? Jag har enbart dykt ner till ca 4m djup med cyklop och har då inte märkt av något speciellt typ i masken. Men ska nu i sommar börja dyka mer och djupare.
Så har lite funderingar på vilka djup det börjar bli skadligt och hur man tryckutjämnar masken. Öronen är det ända jag känner av då jag dyker men då vet jag hyr jag ska tryckutjämna.

Är glad för alla svar och tips jag kan få!

jag vet inte det exakta djupet men på 10 meter är trycket fördubblat och luftmängden i simglasögonen hälften, verkar inte trevligt.. ofta märker man inte av masken eftersom man tryckutjämnar med näsan, man ska precis som när det gäller öronen gör lite och ofta istället för mycket och sällan för att undvika squeeze.
 
Hur pass djupt går det egentligen att dyka med simglasögon innan det blir skadligt för ögonen? Vilken skillnad blir det om man har cyklop och hur pass mycket måste man tryckutjämna? Jag har enbart dykt ner till ca 4m djup med cyklop och har då inte märkt av något speciellt typ i masken. Men ska nu i sommar börja dyka mer och djupare.
Så har lite funderingar på vilka djup det börjar bli skadligt och hur man tryckutjämnar masken. Öronen är det ända jag känner av då jag dyker men då vet jag hyr jag ska tryckutjämna.

Är glad för alla svar och tips jag kan få!

Ingen bra idé! skillnaden mellan mask (cyklop) och glasögon, är just att du kan tryckutjämna...
Du kommer garanterat märka det vid 10m
 
Ingen bra idé! skillnaden mellan mask (cyklop) och glasögon, är just att du kan tryckutjämna...
Du kommer garanterat märka det vid 10m

Dyk inte med simglasögon. Köp ett cyklop med förbindelse till näsan.
Du riskerar blödningar i ögonen mm.
Dessutom blir bilden helt vansinnigt tokig om inte glaset är plant på bägge ögonen.
 
Obra snålislösning. Tryckskador kring ögonen på lägre djup och definitivt felaktig bild. T o m leksakscyklop är bättre, så länge som du kan tryckutjämna.
 
Obra snålislösning. Tryckskador kring ögonen på lägre djup och definitivt felaktig bild. T o m leksakscyklop är bättre, så länge som du kan tryckutjämna.

Men om man ska träna i bassäng och kanske dyker ner till 5m som max borde det väl inte vara så stor risk för blödning i öronen eller?
 
Störst

relativ skillnad i tryck är det första metrarna under vattenytan. Om du dyker utan glasögon riskerar du inte "squeeze" eftersom då trycket utanför ögat blir detsamma som inne i kroppen dvs samma tryckskillnad mellan insidan av blodkärlen och utsidan av ögat som vid vattenytan.

Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Diving_hazards_and_precautions för närmare förklaring.

Thure
 
Don't do it!

kolla här på en möjlig effekt:
http://enhs.umn.edu/current/2008stu..._extremes/images/illustrations/barotrauma.jpg

Och här om fenomenet som sådant, alltså effekter av att inte tryckutjämna, rent generellt.

http://www.merck.com/mmpe/sec21/ch323/ch323b.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Barotrauma

Ett cyklop kostar runt en hundring, och jag förutsätter att du vill dyka djupare än ett par meter så du kommer att behöva ett ändå.

Köp ett med liten volym så stör det inte och tryckutjämnar det gör du genom att blåsa ut med näsan, om du blåser för mycket så pyser det ut. Du kanske behöver göra det 1-2 ggr på 10 meter. Efter ett tag så blir det automatiskt och en positiv bieffekt kan vara att du samtidigt utjämnar öronen, beror på hur lätt du har för det.

Simma lugnt...
 
Om simglasögonen förses med kraftiga planoconvexa linser så kan de fyllas med vatten och därmed användas under vattenytan. Du slipper då tryckutjämna. Ett antal världsrekord i apnea har satts med sådana simglasögon, eller fluid goggles som det också kallas. De är mycket dyrare än vanliga högkvalitativa dykmasker. Köper man bara linserna och försöker montera själv i vanliga simglasögon så blir det fortfarande dyrt, och det är rätt problematiskt med justering av linserna, en vän till mig försökte med detta och lyckades efter många timmars experimenterande.

Masker formgivna för fridykning har som redan konstaterats mycket mindre volym. Jag har en cressi minima som jag rekommenderar. Jag har också en sporasub samurai som är bra, och så hade jag nåt från picasso som också var bra, men den blev stulen. Miniman är den bättre av de masker jag använt för fridykning. Det har säkert dykt upp en massa spännande modeller, har inte kollat marknaden på flera år.
 
Nu har jag iaf varit och simmat med simglasögon och hade inga problem med att vara på 4,5m djup. Men kommer troligtvis inte använda dem utanför basäng.
Tack för alla råd och tips, det uppskattas :)
 
Simglasögon till 35

Har inga problem med mina "simglasögon" ner till 35 meter. Nu är dom ju iochförsig vattenfylda och försedda med linser som korrigerar för vattnets brytningsindex så då slipper man ju tryckutjämna. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.