Dyka utan cert?

Roligt med dykning

Ja jäklar, dyka med uranbälte i skoteroverall och borsta ett hangarfartyg rent alldeles själv, det låter det :)
Lite väl självupptaget/provocerande!

Komiskt eller bara syftande till att röra om i grytan, döm själva!
 
Efter alla såpor

vet vi att utarmat uran inte bara lyser, det låter oxså, så vipps har man skäl släppa lampan och blir dessutom självutmärkt som farligt objekt....minst tre flugor på smällen....
Nivån numera påminner om några galningar jag påträffade i min ungdom, de dök i kalmarsund utan dykregulator, de hade en manuell regulator och höjde trycket när de gick djupare, och de gjorde de.
Många dyk gjorde de....bends var kanhända en modedans.....de hade några lappade gamla tyska dräkter som innhöll massvis med vatten när de kom upp.
Varför jag skriver galningar jo för att med lite utbildning och erfarenhet inser man att att självmord och problem för andra brukar börja med att genomföra utan att veta och kunna.
Så mitt råd till utlandsresenären blir, dyk gärna i egypten men kom inte tillbaka är du snäll.....Djupa dyk och solodyk underlättar det senare....
 
"Handvevad" regulator från en gammal gassvets har jag också kört med, och 50 litersflarra från AGA på kajen. Inget konstigt alls som yrkesdykare som back-up eller istället för kompressor på enkla, snabba jobb. Som yrkesdykare inom anläggning, bevakning och besiktning är det mera regel än undantag att dyka ensam men man har i regel "navelsträng" med både obegränsat med luft och telefonförbindelse till ytan.


Om ni bara visste vilka konstellationer som dykts med sen jag började för över 30 år sen så skulle ni häpna. Sportdykarna fick dessutom det föga smickrande namnet "kromdykare" av oss eftersom deras utrustningar blänkte och glittrade som fiskedrag och ställde till problem som vi aldrig haft, eller hört talas om. Vi dök ofta 8 timmar om dan 5 dar i veckan medans "kromdykarna" dök 2 timmar i veckan varav en del tid gick åt till att avhjälpa div. incidenter som uppkom.

Hade vi haft lika stor felfrekvens hade vi mist jobbet eller dött.


Teknikern - som fortfarande är hel och frisk efter över 30 år under ytan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
kajakhampus Marin nationalpark utan trålförbud Dykning 2
waltruz Tog cert. i Thailand - vill forsätta i GBG området. Hur? Dykning 4
_hattifnatt_ Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert?? Dykning 14
jd Borttappat CMAS-cert. Vad göra? Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.