Vadpåsar/ boot cover?

Vadarpåsar slits sönder snabbt och är rätt begränsade ändå. Ibalnd går ju vaden en bra bit upp på låren/grenen och inga vadarskor når ända dit.

Mitt val blev att vandra i trailskor genom sarek och bara klampa rakt ut i jokken och låtsas som det regnar och sen bara fortsätta på andra sidan Hur bra som helst.
 
Jag skulle köra på foppatoflor/sandaler. Jag har vadat med Salomon GTX kängor, kan säga att blir de våta på insidan, så tar det en evighet att torka samt kommer under fortsatt vandring mer och mer stinka A P A!
 
Nu verkar konsensus vara att vadarpåsar inte är speciellt bra, skriver även under på att trailskor är fantastiskt sköna även blöta samt att de torkar snabb. De är dessutom så lätta att de kan kvalificera som lägerskor utöver kängor även om det såklart går fint med enbart trailskor.

Ett tillägg på vadarpåsar är nog att det är högst olämpligt att göra dem höga , att simma med fyllda vadarpåsar på fötterna är nog inte det lättaste och kan göra dem livsfarliga om man dras med.

För den som ändå vill ha påsar:

Byggde nyligen en packraft enligt denna sajt: https://www.diypackraft.com/

Skulle jag nånsin tillverka vadarpåsar skulle jag göra det med samma metod och bara förstärka med en yttre sula som limmas på utan krav på vattentålighet.

Fantastiskt hållbart material som är relativt enkelt att få helt vatten och lufttätt. Dock en liten tröskel i att skaffa verktyg (ca 400kr) men därefter kan man tillverka det mesta, vadarpåsar, packsäckar, ryggsäckar, liggunderlag, båtar, etc

Finns även på exremttextil.de men har inte provat deras vävar i någon större utsträckning.

/G
 
Båten

Nu verkar konsensus vara att vadarpåsar inte är speciellt bra, skriver även under på att trailskor är fantastiskt sköna även blöta samt att de torkar snabb. De är dessutom så lätta att de kan kvalificera som lägerskor utöver kängor även om det såklart går fint med enbart trailskor.

Ett tillägg på vadarpåsar är nog att det är högst olämpligt att göra dem höga , att simma med fyllda vadarpåsar på fötterna är nog inte det lättaste och kan göra dem livsfarliga om man dras med.

För den som ändå vill ha påsar:

Byggde nyligen en packraft enligt denna sajt: https://www.diypackraft.com/

Skulle jag nånsin tillverka vadarpåsar skulle jag göra det med samma metod och bara förstärka med en yttre sula som limmas på utan krav på vattentålighet.

Fantastiskt hållbart material som är relativt enkelt att få helt vatten och lufttätt. Dock en liten tröskel i att skaffa verktyg (ca 400kr) men därefter kan man tillverka det mesta, vadarpåsar, packsäckar, ryggsäckar, liggunderlag, båtar, etc

Finns även på exremttextil.de men har inte provat deras vävar i någon större utsträckning.

/G

Lite utanför tråden. Låga CB är bra typ på orienteringstävlingar när tc är ett lerfält. De långa ligger i båten för strandhugg på vår och höst.
 
För tung

Du drar på dig nästan 3 hg för mycket för att ha en sko som används sparsamt. Jag tycker du skall ta en titt på Inov8:s lättaste modeller.
 
Du drar på dig nästan 3 hg för mycket för att ha en sko som används sparsamt. Jag tycker du skall ta en titt på Inov8:s lättaste modeller.

Instämmer, mina fötter kom inte överens med Inov så körde Salomons trailskor vilka sitter perfekt. Tycker det känns bättre än foppatofflor då man med trailskor även har riktigt bra sko att vandra i om det blir väldigt varmt, kängan pajar eller man helt enkelt nöjer sig med bara trailskor för att gå så lätt som möjligt.

/Gustav
 
Ja inte skulle jag ta med mig både trailskor och vandrarkängor. Kängorna lämnar man hemma om man kör trailsko och tar istället med sig fler strumpor och extra innersula..
 
När jag nu såg denna tråd så minns jag att jag ju har två par Lundhags coverboots liggande. Slängde upp dem på köp och sälj 😃

Inget jag använder längre till fjällturer, har dock gjort det två gånger och då var de bra, men de är väldigt smidiga att ta på kortare turer när vikten inte är avgörande. När vi använde dem i fjällen dubblade de även som absidgolv...
 
Har själv aldrig provat men av en erfaren vandrare har jag fått tipset att kapa en rulle gladpack på mitten. Vid ett vad så rullar han gladpack utanpå sina lundhagsskängor och så högt upp som behövs för det aktuella vadet.
Själv har jag vid några tillfällen dragit på regnbyxorna över mina Lundhagare och dragit åt med en rem nedtill. Det har fungerat bra.

/Thor

Har testat remmar men det läcker in om man är i vatten en stund. Är det någon som kör gladpackvarianten? Hur bra är den? Hur många varv virar ni och till hur många vad räcker en rulle?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doh Kalla Muck Boot Kläder 0
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
zeilon Pro Boot?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.