20 d - räcker det som bottenduk i täl?

Jag spanar tält. Vill som många andra byta ner mig från ett tungt till ett lätt, men har en fundering. Många lätta tält har tunn duk i golvet, ofta 20d. Räcker det? Jag vet förstås att man kan ha en footprint, men det ökar ju vikten och då är det liksom meningslöst med att använda en (för) tunn duk.

Tacksam för verkliga erfarenheter från folk som använt tält med sådan duk i golvet.

//A
 
20d är väldigt tunt, typ 30-40 gram/m2, normalt brukar en tältbotten vara gjord med tyg som är på 70-90 gram/m2.
Räkna med att du kommer få hål ganska snart om du tältar på annat mark än gräs men visst kommer det funka ett tag och sen kan du lägga till en footprint.
 
Tackar för svar! Jag drar slutsatsen att du testat, kan du berätta mer om hållbarheten?

Jag har använt traditionella tält med rejäla vävar (oklar tjocklek) hittils, och aldrig någonsin fått hål i golvet. Det är inte alls lockande att köpa ett sådant problem, därav min fråga.

Edit: Hittade specar på det tält jag använt mest, Mountain Hardwear Lightwedge 2. Vikt ca 3 kg. Det hade 70 d golv och har hållit i 17 år utan problem.

/A
 
Den som avstädar sitt tälts plats kan leva länge med mycket lätta vävar.
Bär lätt och fixa till, det blir snart en god vana.

go tur
 
Tackar för svar! Jag drar slutsatsen att du testat, kan du berätta mer om hållbarheten?


/A

Har ett tält med silnylon 20d väv i botten, ett Big Agnes Cupper Spur 4, väger bara 2,6 kg och är ett rymligt 4-mannatält. Är inte så särskilt hårt använt och håller bra, har dock mest kört med en presenning under. Skillnaden i tjocklek i tyget mot ett exempelvis Hillebergtält är stor, 20d är tunt och känns ömtåligt. Man får räkna med att ett lättviktstält är mer ömtåligt men är låg vikt ett måste så får man ta det. Och är man försiktig så håller det bättre än man först tror. Det går ju också att laga eller byta botten när den är utsliten om man är lite händig med symaskinen.
 
Återigen tack! Det låter görbart med andra ord. Vacklar (i min ytterst långsamma process) mellan ett trångt traditionellt tvåmannstält eller en rymlig tipi till ungefär samma vikt och peng. Quechua quickhiker ultralight 2 eller 3f tipi tent 2-3 Pers. Rätt olika tält, får man nog lov att säga. Ett vägval. Båda får bra recensioner. Avsett för låglandscamping.

Fler synpunkter välkomnas!
 
Ett rimligt tunt golv där man alltid använder en tunn footprint som "offras" är en ganska smart lösning.

Då kan footprint få ha en betydligt kortare livslängd än tältet. Ex av vanlig billig presenning som kanske bara håller 50 nätter men å andra sidan kostar 50kr och väger väldigt lite.

Sen kan man skippa footprint om man vet att det inte behövs, ex på turer där marken alltid är mjuk.

Jag föredrar vit presenning, perfekt att sitta på i högt gräs då man ser alla pinaler som man annars lätt glömmer. Smuts syns också bra så den torkas av innan man råkar rulla in tältet i den eller sätta sig på fläcken.

/Gustav
 
Ett tunt liggunderlag av 2*1 m evazote kan man köpa från extremtextil och ha under 1-2 manstält, det är ju användbart i ganska många sammanhang och inte särskilt tungt. Vill man jaga gram kommer man undan med ett liggunderlag endast för överkroppen med det upplägget.
 
Ett tunt liggunderlag av 2*1 m evazote kan man köpa från extremtextil och ha under 1-2 manstält, det är ju användbart i ganska många sammanhang och inte särskilt tungt. Vill man jaga gram kommer man undan med ett liggunderlag endast för överkroppen med det upplägget.

sånt kör jag med men har delat den på längden. Speciella footprintar för bara ett specifikt ändamål tycker jag är väldigt onödigt. Jag lägger evazoten under tältduken och låter det ta upp ojämnheterna istället och skyddar duk och mitt uppblåsbara.
 
En footprint är ju lite extra krångel och vikt, men som du säger, slitaget hamnar på något som är lätt utbytbart. För tipin bör man nog ha ett format till att passa tältet så man inte missa fläckar. Evazote låter behagligt men jag gissar att det väger en del om man ska ha det till ett tält med så pass stor golvyta (sexkantigt, 280 x 280 cm).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...