Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019

Lars Bengtssons inlägg verkar mycket klokt! Och det kommer från en person med lång och bred erfarenhet av långcykling!
 
Tack för era kloka svar o tips. det finns en risk att jag måste tänka om då jag inte tror mig få den tid som kvävs för denna cykling. Det kan bli så att jag "nöjer" mig med att cykla ifrån Trondheim istället för Kiruna.
En annan sak när jag har börjat att titta på packning o väskor m.m. så sägs det att man inte kan ha lite större cykelväskor m.m. på en carbon cykel. Är det att byta till en aluminium cykel som gäller om man ska cykla med packning? jag har ju tänkt mig mycket lätt packning, men ändå, tält, sovsäck, liggunderlag, gasolkök, vandringskor, kläder, kamera m.m.
 
Jag får väl vara lite motvalls och tycka att det inte låter så drygt. 16 mil i snitt borde vara görligt - viss dagar kanske du klämmer 25-30 mil.

Då ska man vara närmast elitcyklist väl? 30 kilometer i timmen i tio timmar, ensamcyklist, och med packning :eek: och sedan nästa dag upp på sadeln igen. Den semestern vill jag inte ha :D
 
Inte jag heller. Som jag sa brukar man räkna med en 10 mil per dag för en vältränad och van motionscyklist på en racer eller touringcykel.
 
Väskor på kolfibercykel

Bikepackingväskor är jättebra på en kolfibercykel. Storleken är begränsad i de väskorna och man tvingas att nitiskt se över vad man behöver ha med, och det tycker jag bara är bra. Lätt cykel och lätt packning röstar jag för. Apiduraväskor nämndes och Ortlieb har liknande till exempel. Om du ändå ska köpa väskor kan det vara värt att kolla upp dem istället för att köpa ny cykel.
 
Ställer mig lite tveksam till att det räcker med bikepackingväskor om man skall ha med regnkläder, kök, tält sovsäck och liggunderlag + mat för ett par dagar. Men omöjligt är det nog inte. Med rakt styre kan man ha en del framför styret, svårare med bockstyre. Det mesta får nog ligga i en maxad sadelväska.

Thure
 
Ställer mig lite tveksam till att det räcker med bikepackingväskor om man skall ha med regnkläder, kök, tält sovsäck och liggunderlag + mat för ett par dagar. Men omöjligt är det nog inte. Med rakt styre kan man ha en del framför styret, svårare med bockstyre. Det mesta får nog ligga i en maxad sadelväska.

Thure

Det går bra, därav namnet bikepacking. Inte de minsta modellerna dock. Man får hitta smarta lösningar att fästa utrustning direkt på cykeln, beroende på cykelmodell. Det blir ultralight stuk på packningen men jag läste det som att packningen skulle vara väldigt lätt.
 
Väskor på kolfibercykel

Jag har köpt mig en sadelväska 15 l. så även thule tour rack o sidostag med 2 bakpackväskor a´18 liter / st. Men jag vet inte om jag törs montera dit väskhållaren o packa väskor med max 10 kg. jag får väl försöka anpassa min packning efter mina packväskor. Funderar även på att köpa mig en ramväska samt styrväska. Någon som har tips på prisvärd styrväska som ska sitta på bockstyre. Jag har en Scott CR1.
 
Jag har köpt mig en sadelväska 15 l. så även thule tour rack o sidostag med 2 bakpackväskor a´18 liter / st. Men jag vet inte om jag törs montera dit väskhållaren o packa väskor med max 10 kg. jag får väl försöka anpassa min packning efter mina packväskor. Funderar även på att köpa mig en ramväska samt styrväska. Någon som har tips på prisvärd styrväska som ska sitta på bockstyre. Jag har en Scott CR1.

Thulepakhethållaren ser bra ut för kolfiber, har du frågat thule vad de tycker? Bra att fördela vikten så att inte all vikt kläms åt på en punkt. Jag tycker du ska köpa ramväska och styrväska och fördela vikten över cykeln. Och inte för tunga saker på pakethållaren. Fäst vattenflaskhållarna på andra ställen om de inte får plats under ramväskan. Utan att fråga vad du väger så ska väl cykeln tåla din vikt plus packning om vikten fördelas på bra punkter.
 
tack för bra tips, jag tänkte försöka göra lite annat också. se om jag kan bestiga Galdhöpiggen en dag. Någon som har tips om Galdhöpiggen?

Skönast är att gå från Juvasshytta. Här är en länk https://www.visitjotunheimen.com/

Här uppe är det kallt och se till att ha med ordentliga kängor, rätt kläder, väntar och mössa.
Man måste gå i grupp då man passerar en Glaciär. Kostar inte mycket.
Jag gick själv i september. Då är det mindre snö här uppe. Ring och kolla med dem.

Hela området är berömt för sina vägar men det är kallt och mycket snö i juni.
 
Ställer mig lite tveksam till att det räcker med bikepackingväskor om man skall ha med regnkläder, kök, tält sovsäck och liggunderlag + mat för ett par dagar. Men omöjligt är det nog inte. Med rakt styre kan man ha en del framför styret, svårare med bockstyre. Det mesta får nog ligga i en maxad sadelväska.

Thure

Här är min packning. Kör med ett litet tält Akto. Tur i Danmark i slutet av september. Cykeln är min gamla hybrid från 1998. Nytt byggt bakhjul som klarar mig + packning. Har nu kört ca 200 mil under senare delen av 2018. Inga som helst problem. Cykeln i sig har gått ca 4000 mil. Inga problem med ram, aluminium men har bytt drivlina några gånger. Sköter man om grejorna håller de länge.
 

Bilagor

  • DSCN5386.jpg
    DSCN5386.jpg
    70.5 KB · Visningar: 424
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...