Sverige - Indien, ren idioti?

Hey!

Jag har fått för mig att jag ska cykla till Indien nästa år och samtidigt samla in pengar till något välgörande ändamål. Målet Indien är inte riktigt satt i sten och kan komma att ändras till Nepal eller Kina eller något i de trakterna. Jag vill egentligen bara till Indien för att äta god mat.

Mina frågor gäller rutten. Är det någon som känner till dessa områden?
Efter Turkiet och Iran tänkte jag cykla Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan, för att uppleva Pamira-området. Är det rent vanvettigt att cykla där? Och då menar jag inte i bergen utan i det området. För bara några veckor sedan skrev Aftonbladet om fyra cyklister som blivit överkörda och huggna med kniv i just Tadzjikistan, ca 15 mil från huvudstaden (länk nedan). Och absolut, man kan råka ut för rån och våld i Sverige, Tyskland eller någon annanstans också, men med "världens läge" som det är idag är det då rent dumdristigt att cykla just därigenom?

Jag är rätt säker på att IS härjade i de områden när Fredrika Ek cyklade där, och jag har sett en dokumentär med två svenska killar som också cyklar därigenom men jag vet inte hur läget var när de gjorde det. Men är risken större idag, vad tror ni?


Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoAlAP/is-tar-pa-sig-attack-mot-cykelturister

Tack på förhand
Felix
 
Han jämför med terroristattacker i Europa. Och riskmässigt kan man förstås göra den jämförelsen. Men när det gäller den egna känslan, den egna rädslan är det inte riktigt jämförbart.

En knivattack är personlig, JAG är det utsedda offret. För min del skulle nog rädslan komma krypande om jag befann mig ensam på en grusväg i ett område känt för överfall och såg "skummisar" närma sig. Men jag skulle fortfartande besöka Paris, Berlin, Stockholm o.s.v. Att befinna sig bland andra människor är numera en falskt trygghet, men det har inte reptilhjärnan fattat än. Jag går inte omkring och är rädd i en storstad.

För min del skulle jag nog förutom att försöka utvärdera den verkliga risken tänka igenom om jag kan leva med och hantera den rädsla som kanske smyger sig på.
 
Det finns god mat, till och med god indisk mat, på andra ställen också. :) Det är dock ett kul initiativ, som jag hoppas att jag kan göra någon gång! Att cykla till exempelvis Indien, det vill säga.

Jag tror att risken för våld är extremt liten och väldigt överdriven i media. Folk är folk för det mesta, oavsett var man är. Man kan hitta ganska bra info genom att Googla t.ex. "cycling + landet". Hur är det med visum?

http://www.travelindependent.info/asia-central.html
 
Göran Kropp fick stenar kastade på sig när han cyklade till Mount Everest. Minns inte i vilket land. Läs 8000+ av David Lagercrantz. Finns på Bokbörsen.
 
Man lever bara en gång, så lev livet och njut av resan :D.
Dock tyckte jag att den Indiska maten höll bättre kvalité i andra länder än i Indien själv.
 
Jag tror att risken för våld är extremt liten och väldigt överdriven i media. Folk är folk för det mesta, oavsett var man är. Man kan hitta ganska bra info genom att Googla t.ex. "cycling + landet". Hur är det med visum?

http://www.travelindependent.info/asia-central.html

Tack för ditt svar och för länken! Har med startpunkt idag tänkt lägga mer tid på att undersöka och planera inför resan. Men din länk verkar innehålla mycket värdefull information, så den ska studeras.

Verkar som att Turkmenistan och Uzbekistan kan vara de krångligare att få visum i, och att man i Turkmenistan till och med behöver betala för en guide och dess utgifter under min genomresa. Jag förstod aldrig om man behöver en LoI (Letter of Invitation) till bara Ryssland eller om det krävs för att få visum till alla -stans. Någon som vet?

/Felix
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...