MTB med elmotor i naturresevat?

Vad jag inte kan begripa är varför i helsicke man måste åka elcykel, eller för all del cykel överhuvudtaget i ett naturreservat???

Kan tänkta mig att inbitna cyklister inte heller förstår varför vissa vill gå där...

Alla är vi olika, med olika preferenser och har olika sätt att njuta av reservatsnatur.

/Patrik
 
Säkert många cyklister som inte bryr sig om slitage o.s.v. Många är bara ute efter fina stigar, terräng, inte efter utsikten.. alltså noll naturintresse. Och nej, menar inte allihopa som cyklar. Bara på min tanke.
 
Indirekt sliter väl en elcykel mer för att elcyklisten cyklar längre och eller brantare.
Kanske, men ioch med att de kan hålla jämnare fart borde de slira mindre. Uppför tror jag faktiskt att de sliter mindre. Högre fart betyder förstås att inbromsningarna blir större och kanske sliter mer.
De gånger jag märkt slitage från MTB är när större grupper kör samma bana flera gånger.

Personligen tycker jag att elkonsumption och friluftsaktiviteter inte riktigt passar ihop, men jag måste säga att LED lampan har revolutionerat mitt friluftsliv. Jag kan cykla, gå, springa, skrinna etc även när solen gått ner. Steget till elcykel passar dock dåligt med mina nuvarande värderingar.
 
Olika värderingar

Steget till elcykel passar dock dåligt med mina nuvarande värderingar.

Jag har ingen elcykel men med tilltagande åder skulle jag kunna tänka mig att -om krafterna tynar- använda en sådan för att fortsatt kunna ta mig ut i naturen. Värderingar är olika beroende på vilken situation man befinner sig i och vilken förmåga man har.
(Däremot är det inte på programmet att cykla i naturreservat om det kan skada den skyddade miljön).
 
Jag håller fullständigt med om att man skall skydda naturen mot slitage som är av den arten att miljön påverkas märkbart negativt oavsett om detta sker med någon typ av fordon, häst, ren, vandrare etc. Jag anser däremot att det sätt som Naturvårdsverket valt (att införa en egen klassificering av våra fordon) är fel väg att gå. Sedan tror jag också att en elcykel (som är klassad som cykel) inte sliter mer på naturen än en vanlig cykel.

El-MTB kan jag lova sliter mer än vanliga cyklar.

Jag har sett det fler gånger. Framförallt uppför då vikten är betydligt högre än de flesta vanliga MTB och de slirar rejält med sina extra 10 kg eftersom motorn fortsätter att driva. Det tar mycket på mjuka stigar kan jag lova. På vissa platser här där jag bor har vissa backar blivit helt förstörda efter deras framfart.
 
Rätt - kanske!

Du har naturligtvis rätt i att dom cyklar som man kan importera själv - med betydligt starkare motor - sliter på naturen MEN om dom är starkare än 250 watt så är det per definition ingen elcykel. Troligtvis skall det i så fall klassas som moped eller motorcykel.
 
Problemet är att även med en enklare el-mtb under 250w så sliter det mer.

Jag har cyklat bakom folk som garanterat aldrig skulle ha orkat cykla i vissa backar men med elen går det....de ställer sig upp för att orka med följd att de spinner upp marken.

Vi har en backe här som när de passerat ett par gånger bara är lera och inte längre cyklingsbar.

Istället för att träna upp sin kondition och cykla upp för t.e.x. backar sittande eller gå uppför backarna man inte orkar cykla så kör de med elen och voila..marken slits upp snabbt.

Alla cyklister sliter mer än vandrarna och El-cyklar sliter mer än "vanliga" cyklister.
 
El eller ej

Det är otvivelaktigt så att cyklar (el eller inte) lämnar en hel del spår efter sig på våt mark. Beklagar att du drabbats av problemen. Det är väl inte kraftutvecklingen i motorn som sliter marken mer utan snarare det faktum att fler tar sig ut i terrängen när det finns el-cyklar. Hjulen spinner väl loss om ställer sig upp och trampar utan elmotor också?

Har du någon erfarenhet av hur en "fat tire" elcykel sliter? Jag inbillar mig att det kanske är ett bättre alternativ.
 
Basta

och


Varför inte läsa tråden från 1a sidan?
Tex det som står i #4

Detta är väl inget att diskutera, inga elcyklar utanför vägar. Och vanliga cyklar skall framföras med eftertanke. Vi har tillräckligt många markägare som har tillräckligt många exempel på folk som ”bär sig åt” och därför är markägarna via LRF och andra organisationer med stora resurser i allra högsta grad aktiva i att lobba för att slopa eller kraftigt begränsa allemansrätten! I Skåne är allemansrätten på många håll i praktiken skrotad, där kan man knappt gå på en grusväg utan att nån bonde skäller ut en! Låt inte denna sjuka sprida sig norrut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...