När fukt tränger ut kring en bult

Hej!
Har just börjat klättra lite i Kina. Både granit och kalk, allt bultat. Bultningen är i allmänhet fint gjort, med bra utrustning.
Men hur är det - om det tränger ut fukt runt en bult, är detta en fara? Det rör sig inte om havsnära klättring, och det finns ingen risk för frostsprängning (subtropiskt). Bultarna är av expansionstyp, klippan är kalksten.
Tankar? Ska man oroa sig? Har dessvärre ingen bild, men det rör sig alltså om fukt, alltså inte något direkt vattenflöde.
 
Tänker att det är näst intill omöjligt att fastslå infästningens status..(?)
- Vi kan inte se bulten inne i hålet, expansionsringar etc med roststatus osv
- Vad är det för material i bulten och dess delar?
- Fukt skulle kunna vara tecken på att klippan sprucket upp (om inte fukten var där innan).
- Limbult hade i detta sammanhang varit å föredra, med lim som fyller ut hela hålet.
- Kan ju belastningstesta med kroppsvikt under kontrollerade former...
- Kontakta den/de som bultat och informera. Gärna med bild...

Klipp nästa å ge fan i å falla :)
 
Livsfarligt! Åk hem omedelbart och våga inte ha kul igen!

Det är ju som sagt omöjligt att avgöra eventuellt rostangrepp, särskilt från Sverige....
Jag skulle inte lita på bulten.
Är det bara en så skulle jag bedöma om den är kritisk och klippa och blunda eller skita i just den leden.
 
Livsfarligt! Åk hem omedelbart och våga inte ha kul igen!

Det är ju som sagt omöjligt att avgöra eventuellt rostangrepp, särskilt från Sverige....
Jag skulle inte lita på bulten.
Är det bara en så skulle jag bedöma om den är kritisk och klippa och blunda eller skita i just den leden.

Jag hoppas inte John tar ditt råd helt bokstavligt
 
Har svårt att tro att fukten i sig skulle ha stor påverkan på de mekaniska egenskaperna som en expanderbult har. Däremot så gör fukten att bulten korroderar snabbare. Hur snabbt är svårt att säga såklart. Har letat men inte hittat så något om fuktens påverkan på de mekaniska egenskaperna men lite annat gott och blandat:

Saxat från The BMC's Bolt guidance document:

Freshwater
The corrosivity of freshwater (rain) depends on the oxygen, sulphur and chloride content. This can come into contact with bolts as run-off or seepage and can be acidic (pH < 7), from peaty soils above crags, or alkaline (pH>7), from ground water seepage through limestone rocks.


När det gäller blöt klippa så är såväl kalksten som sandsten känsligare när de är blöta. Så en blöt "utsatt" kalkstensformation kanske inte är det bästa stället att bulta på.

Vet du något om kvaliteten på bultarna förresten? Märke? Står det något på muttern? Vad är det för hängare?


Om du vill kan jag ställa frågan till några som förmodligen vet.

Annars har nog Mezzner, här på Utsidan, koll på läget.
 
Hej och tack för alla tankar!

Vi vet ju som påpekats ALDRIG hur saker ser ut på baksidan. Och, ja, jag tog ett djupt andetag och klättrade förbi den här bulten - det var välbultat under och ingen fara. Jag är mer ute efter att lära mig! Min partner som skulle leda efter mig nojade dock ur pga bulten (hon nojade för väldigt mycket i och för sig) och blev tvungen att lämna ett halvt rack QDs när mörkret föll... De hänger nog kvar där än.

Bulten var av märket Kailas (kinesiskt), och de tycks bara ha en modell, stålet är SUS304:
http://www.kailasgears.com/product/detail/115.html

Min gissning är att bara fukt, i en icke-salt och troligen något basisk miljö inte borde vara någon fara för själva stålet (om detta är av god kvalitet).
Men Robin tar upp en bra fråga, nämligen hur påverkas kalksten av väta? Går det att jämföra med sandsten? Om vi då satt bulten på en plats som uppenbarligen är blötare än resten av klippan, betyder detta något för stenens hållfasthet?
 
Iain Pitcairn, docent i malmgeologi, och mycket kompetent klättrare säger följande med anledning av din fråga John:

"My general understanding is the dampness in almost all rock types significantly decreases rock strength. I did a quick literature search and found 2 papers and an MSc thesis that pretty much confirm this. Some results saying that strength in sandstone can decrease by 80% when its wet!! Guess this is why more holds at font break when its damp... Its hard to really quantify the effects on safety of bolt placements as its difficult to evaluate whether the decrease in rock strength due to moisture brings the overall strength close to the failure threshold during loading of a bolt. But there is no doubt it is better not to place the bolt where there is seepage, and maybe to find a better placement if the placing of the bolt generates the seepage."

Så det ger kanske lite mer kött på benen samtidigt som det egentligen inte säger så mycket om just den där bultens hållfasthet.

Vill du att jag lodar vidare i frågan?
 
Förutom att klippan är skör så kanske fukten även kan bidra till att minska friktionen mellan klippa och bult.

Kalksten är ju rätt porös vilket kan förklara att vatten tränger igenom om det finns vatten under tryck bakom. Det är sannolikt att stenen är mera porös där fukten tränger fram och kanske urlakas också stenen av vattenflödet vilket successivt minskar hållfastheten.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...