Terrängkartor online och gratis

Vektoriserade kartor för Garmins GPSer www.frikart.no baserade på osm finns över de flesta länderna i vår närhet. www.raa.se har också fin tjänst liknar kso2 men har en del exra som ägogränser fornminnen och sjökortsvyer.

Thure
 
Vilken skala ska man ha på kartan om man ska använda den när man vandrar?

Hej!

Jag är helt ny på det här med att vandra men tänkte prova på det i sommar i Norge. Tack vare tipset här tänkte jag försöka skriva ut kartor men jag vet inte vilken skala jag ska använda. Tacksam för svar!
 

Jag har använt denna för diverse ändamål, men jag saknar ett rutnät som fjällkartan på papper har. Har de månne gömt det så väl att jag inte hittat det?
Rutnätet är mycket värdefullt för snabb och enkel avståndsbedömning när man vandrar. Man kan även ha nytta av det vid GPS-användning och koordinatberäkningar.
Ett rutnät skulle också underlätta om man som Scaniatjejen vill skriva ut sin karta, t ex i en ungefärlig skala 1:100 000 eller rentav 1:50 000.
/Hans
 
Länsstyrelsernas Länskarta kan till skillnad mot Lantmäteriets tjänst (som har andra fördelar) centrera och zooma på mobilens gps-position, dessutom finns infoskikt med skyddad natur, fornlämningar mm.

http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/sverigeslanskarta/

Men det ska bli intressant att se vad som händer när terrängkartorna släpps fria om ett år, då lär man väl kunna köra och ladda ner dem i vilken app som helst, typ Orux, och i en drös nya appar som poppar upp?
 
Hej!

Jag är helt ny på det här med att vandra men tänkte prova på det i sommar i Norge. Tack vare tipset här tänkte jag försöka skriva ut kartor men jag vet inte vilken skala jag ska använda. Tacksam för svar!

Fjällkartan har inte detaljnivå som gör att den vinner på att skrivas ut i så mycket mer än 1:100.000. Då blir 1km = 1cm. Fjällkartan på papper har ett rutnät på 2x2km, det hjälper en att uppskatta en sträcka.
 
Hej!

Jag är helt ny på det här med att vandra men tänkte prova på det i sommar i Norge. Tack vare tipset här tänkte jag försöka skriva ut kartor men jag vet inte vilken skala jag ska använda. Tacksam för svar!

Skriv inte ut kartor - köp en riktig istället. Och vad gäller skalan skulle jag rekommendera 1:50 000.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...