Nu bär det äntligen ut!! ...

Här en mer relevant bild till texten "Vintersegling",

Kajsa-Warg här me den tidiga konventionella spririggen, trodde mig kunna förenkla seglandet med mitt "patent" med inrullningsbart inverterat sprisegel å wishbonebom, men de blev nog krångligare med alla tåtar som behövdes, hon såg ut som en kappselingsjolle ombord! men de va roligt å hon seglade bättre, tog bättre höjd,
å alla förvånade blickar å kommentarer med hajtäckrigg å segel i kevlar på en 100-årig laxsnipa, de saknar ja, det var en trevlig social grej, numer kommer ingen fram å snackar när man kommer med en gammal plasthäck/rödluvan! (fast hon klassas faktiskt som veteranbåt, där 30-årsgränsen gäller, å som ja klarar med god marginal, hon ä byggd 1974-76)
 

Bilagor

  • Resize of Resize of 2006-01-08 066.JPG
    Resize of Resize of 2006-01-08 066.JPG
    46.5 KB · Visningar: 720
Redo för sladdlös tillvaro!
urless på alla stadens sladdapparater som bråkar, hade datorn på servis å byte av trasigt nätaggregat, idag fick ja besök av en elman som hittade ett strömfel i min lägenhet, de va mitt nya nätverk som var felkopplat eller trasigt på nåt sätt?!

vilken lycka att ha en sladdlös reträttplats! passar ju bra att lämna in burken igen på vägen ut,
 

Bilagor

  • 008.jpg
    008.jpg
    47.5 KB · Visningar: 686
Vilka stora förändringar har skett i skärgårn sen ja va grabb på 1950-60-talet?

den absolut största skillnaden -och ett tecken på att skärgården började förlora sin samhällsfunktion -var när de små fraktskutorna föll offer för landsvägstransporter, skärgården dog då på nåt sätt både visuellt å ljudmässigt, speciellt avsaknaden av det rogivande dunket från tändkulemotorerna kan ja känna än idag, det är nåt viktigt som fattas!

en annan mindre angenäm ljudbild tog sakta men säkert över, de högljudda 2-takts snurrorna, som tack å lov de senaste åren tagits över av de tystgående å miljövänligare 4-taktarna, men samtidigt dyker de ettriga å skrikiga vattenskotrarna upp!!

och skillnaden mellan rörelserna på sjön å på öarna har ändrats radikalt, på 50-talet -å än mer tidigare -var det fördelat mer spritt över årstiderna, numer är det görmycke folk på sommrarna å när skolorna börjar är det som att trycka på en knapp! 95% av folk å båtar försvinner men fortsätter komma ut lite på helgerna, idag/nu är skärgårn mer eller mindre folktom å öde fram till i maj,
till å med en förhärdad "eremit" som undertecknad kan tycka att de är lite kymigt att inte se en båt på en hel vecka, förutom den enda skärgådsbonden som bor i närheten å har godheten att släppa sina djur på ön, så man får lite sällskap, men faktiskt delbor det en del folk i omgivningarna året om, så ja ä nog mer social där ute än här i stan,

av de vilda djur som försvunnit å som ja saknar mest är svärtor å skräntärnan, båda har dragit sig utomskärs men är starkt decimerade även därute,

och från med i år har en radikal å sorglig förändring skett; den enda kvarvarande sjönära handelsboden i arkösund kommer i fortsättningen bara ha öppet sommartid!!! urtrist!! ja såg alltid fram emot sjöfärden dit, affären gav ju liv åt hela det lilla samhället å servade både bofasta öbor som landboende, nu är det dött där, å tanka benzin å diesel sker per obemannad automattank,

va gör dom på glesbyggdsverket?! jo, faktiskt det finns kvar! vänder väl mest papper å lyfter lönen :)

allt nog och medan, så "bär det äntligen ut" idag, å de lär bli både soligt å varmt här nere i söder,

go helg i naturen på er!

bild/vykort; troligen en av de sista,
 

Bilagor

  • 030.jpg
    030.jpg
    70 KB · Visningar: 679
De blev 14 dagar den här gången i mestadels regn å härligt rusk, men en av de få soldagarna satt ja inne å såg på starten av volvo ocean race på kamrat Es padda nåra öar bort,
ett fullständigt vansinnigt pengaslösande evenemang + min totala brist på tävlingsinstinkt till trotts älskar ja att följa seglingen! får väl skylla på att man ä "född i båt" å seglat sen barnsben,

hämtade de sista lövfällda alslanorna i skogen, sotade skorsten å rör, reparerade sågbocken, snickrade en durk, paddlade runt ön med plywoodkajaken och fraktade en madrass med mera utensilier till min närmsta skrivarbod, inför kommande plitande där, den ligger bara 4-5 öar bort så dit tar ja mig oavsett väderlek, till de yttre bodarna kan det vara tufft att ta sig höst å vinter,

nåt trevligt å ovanligt var att ett par 3 rödhakar sjöng i högan sky som om det var vår! och det var varmt, som mest 17 grader! enligt fågelböckerna; "...under vintern håller den revir som av både hane och hona markeras med sång" ... ,

ett annat naturfenomen men av mer mystisk karaktär var mina försvunna plastgafflar,
mitt svalskafferi består av en nedgrävd plåtlåda, den besöker ja var morgon för intagande av en slurk linfröolja å en sillbit, den senare spetsas på en vit plastgaffel som ja lägger bredvid lådan (se bild) döm om min förvåning när ja nästa dag skulle göra det samma å gaffeln va spårlöst borta?! å på detta sätt blev ja av med 3 gafflar! för ovanlighetens skull huserade 2-3 skator på udden nåra dagar, kunde de va dom? minken? grävlingen? var det silldoften som lockade? eller själva gaffeln? skulle varit kul att ha gillrat en nattkamera å studerat tjuven :)

örn var å varannan dag, korp, tranor å rätt gott om sjöfågel; mest änder å skrak,

övre bilderna;
-fin seglats till kamrat E, tillbaka en härlig roddtur i totalt bleke å med överflygande transträck,
-den näpna rödhaken
-"gaffelmysteriet"! observera datumen
 

Bilagor

  • 015.jpg
    015.jpg
    76.4 KB · Visningar: 627
  • 017.jpg
    017.jpg
    25.6 KB · Visningar: 618
  • 049.jpg
    049.jpg
    60.1 KB · Visningar: 619
  • 012.jpg
    012.jpg
    85 KB · Visningar: 610
  • 025.jpg
    025.jpg
    89.4 KB · Visningar: 611
forts. är verkligen förtjust i den lättmanövrearde å oömma lillsnipan,
som exempelvis på översta bilden då ja bara seglar rätt upp på vasstranden till vänster om bryggan, innan dess har ja lättat på sidosvärdets låsvred och håller skotet i handen, strax innan landning släpper ja skotet å seglet -med den vridbara masten -så det vrider sig rakt föröver å vinden släpper taget, och svärdet å rodret fälls upp av sig självt när ja mjukt å fint äntrar stranden, enklare kan det inte bli!

bild; det fällbara sidosvärdet, och mitt "patent"; snurra med fällbar roderskädda funkade inte, propellern gör för stort vattenmotstånd, har bytt till ett fällbart jolleroder i aluminium,
 

Bilagor

  • Bilder från mobilen ericson elm 706.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 706.jpg
    88.7 KB · Visningar: 690
Mitt leverne på ön kan tyckas idylliskt å drivet av nån slags dröm om att "livet va bättre förr", men så enkelt är det inte,
från koltåldern å fram till 15 vistades ja där 3 månader oavbrutet varje sommar utan mycke annat umgänge än med familjen, ett barn behöver mer social stimulans än så, inte de finaste naturupplevelser kan väga upp det, människan behöver balans mellan det sociala/mentala och det praktiska/fysiska,
och mitt ålderdomliga levnadssätt därute styrs mycke av ekonomin som aldrig har varit nått att hurra för, men den är självvald till fördel för andra viktiga värden i livet, såsom fri tid, mycke tid för barnen å umgänge med vänner å bekanta, konst, musik, fotografi etz.
så idag ska gå på stadens symfoniorkesters gratisrepetition där de repar verk av bland andra favoriten Hector Berlioz (som både som person å kompositör lär ha varit i stil med Frank Zappa!)
 

Bilagor

  • egna bilder 402.jpg
    egna bilder 402.jpg
    35.2 KB · Visningar: 567
sist ja va ute irriterade ja mig över att det är för mycke pass med vedeldningen i kaminen, ä ja ute nåra timmar eller mer än halva dan när ja är å handlar, så kyls stugan ut för fort, de 7 värmeljusen å strykjärnen räcker inte långt,
kruxet ä åxå att glöden i kaminen eller öppna härden måste slockna så ja kan stänga spjället för att bibehålla värmen inne, det finns givetvis enkla lösningar på detta men "smakar det så kostar det" å ja har inte så mycke att röra mig med,
den gazolkamin ja har -men inte använder -drar för mycke även på sparlåga, den skulle behöva va ett snäpp lägre ytterligare, får kanske spana efter en ny modernare gazolkamin i alla fall,

ps heatpalen ja har som nattvärmare på sparspar är inget dagalternativ då T-dojan ä alldeles för dyr, billigast på öb nära 100kr för 4 liter?! vem hinkar dyr T-doja idag? när det lätt går att få tag på billig smuggelsprit å hembränt, 1 liter T-doja kostar troligen max 5kr i tillverkning! ds
 

Bilagor

  • 1697.jpg
    1697.jpg
    32.4 KB · Visningar: 533
Nyckeln till att komma djur å natur nära står min inbitna stadsmamma för! Ja minns exakt när ja tog till mig den insikten/lärdomen,

varje sommar gjorde far, bror å ja en dagtur till de yttre regionerna, för lite fiske å kolla på fåglar å djur, men ja minns inte om vi såg nåt utöver det vanliga, kanske en havsörn nån enstaka gång, å de va ju fåräknade på 1950-60-talet,
när vi så kom tillbaka framåt kvällningen frågade vi hur morsan hade haft det å va hon hade gjort hela dan; "ja har mest suttit på stugtrappen å njutit av solen, läst å löst korsord", de tyckte ja vid förstone lät urtrist, så ja frågade; men hände det ingenting? Jo, sa hon "det landade nåra stora vackra fjärilar på min blus, å så kilade en söt liten mus förbi mina fötter, och en bit bort la sig en huggorm å solade, och nåra småfåglar kom alldeles nära mig", då slog det mig! det är ju så här man ska bete sig för att kunna få se å uppleva nåt, man ska sätta sig å vara stilla så kommer djuren å naturen till en, istället för att ränna runt å skrämma bort allt som kommer i ens väg!

tack morsan för det!
 
Salig fars älskade båt där undertecknads "vagga stod", vi var årsbarn och hon fanns i familjens ägo fars liv ut å ett 10-tal år därtill,
bilden kan vara tagen av mor från hemmaön i början av 50-alet, far med skymt huvud, bilden plåtad ur boken; "Vackra båtar seglar väl" Båtkonstruktören Olle Enderlein, Ingrid Kaijser Sjöhistoriska Museet 1999,
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    31.6 KB · Visningar: 570
Boktiteln "Vackra båtar seglar väl" är problematisk, ordet "vacker" är ett subjektivt uttryck och som inte har nånting med hur väl en båt seglar,

bild; den så kallade Ljungströmsbåten ansågs/anses vanligen av båtfolk som "ful",men seglar utmärkt "väl" och är speciellt lätthanterlig på grund av det inrullningsbara storseglet och avsaknad av försegel,
 

Bilagor

  • 007.jpg
    007.jpg
    46.7 KB · Visningar: 498
Fortfarande kvar på landbacken?!
Har nog blivit lite fesschlig* på sistone, blöta, blåsiga å mörka höstperioder ä lite tröttande, å svårt att håll fukten borta, hellre då minusgrader med torr luft, lättgådd hård mark å snö som man kan skotta upp runt husgrunden mot golvdraget, å gärna isfritt ett tag för att sen få fin å gångbar is (de här känns igen, skrivit tidigare?) istället slöar man till här i centralvärmen å följer galningarna som rusar runt jorden i 25 knop! snacka om att ha det "fuktigt" :)

de få nog bli en ny gazolkamin som kan stå på sparlåga, ä trött på att springa ut å in å elda,

men efter starten för volvobåtarnas ben 2 mot arabien den 19:e, då jäklar "Bär det äntligen ut"!!!
(hejar givetvis på tjejbåten!)

*sjåpig på värmländska

bild; motsatt volvobåtarna, här -"25knop", vad går upp mot en tupplur ombord?!
 

Bilagor

  • Resize of 012.jpg
    Resize of 012.jpg
    59.4 KB · Visningar: 412

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...