Realistiska TV-serier om överlevnad / uteliv

"31-årige Jens har kastat loss från civilisationen. Han har sagt upp sig från jobbet och tänker tillbringa vintern ensam och under enkla förhållanden i vildmarken i fjällmassivet Sylane vid norsksvenska gränsen. Att fira julafton utan sällskap i kylan, under en presenning och med endast en brasa att värma sig vid, blir till ett minne för livet."

https://www.svtplay.se/vinterdrommen
 
"31-årige Jens har kastat loss från civilisationen. Han har sagt upp sig från jobbet och tänker tillbringa vintern ensam och under enkla förhållanden i vildmarken i fjällmassivet Sylane vid norsksvenska gränsen. Att fira julafton utan sällskap i kylan, under en presenning och med endast en brasa att värma sig vid, blir till ett minne för livet."

https://www.svtplay.se/vinterdrommen

Nu är ju den ett par år gammal, han hade ju nyligen en ny serie:

https://tv.nrk.no/serie/jens-i-villmarka
 
Finns lite skrivet om det här i tråden.
 
Flera som skriver inlägg här tycks inte förstå att film är mest ljug från början till slut, till skillnad mot verkligheten händer det man vill och önskar, för det står i manus. Tidsaxeln att vänta på att det slutar regna, blåsa, snöa, inte nappar etc finns sällan i filmens värld. Somligt som ensamhet och hunger är rätt svårt att visa på film.
Hoppas jag inte gjort er för besvikna nu men när jag tittar på film så ser jag hela gänget som står utanför kameraögat oxså, så det blir inte så häftigt.
 
Det finns väl filmer där de filmar sig själva, genom att rigga stativ eller använda drönare. Jens i villmarka och delar av Månsen på villspor är väl filmade så. Sedan klipper man naturligtvis ihop de bästa bitarna ( om man inte explicit skall göra slow-tv). Vi började titta på Jens, men tröttnade på hans evinnerliga klagande, så det är inte säkert att resultatet blir bättre:)
 
Här är en 16-åring från Boden som levde ensam med sin hund i en månad och då är det väl på riktigt.;):)
 
Det finns väl filmer där de filmar sig själva, genom att rigga stativ eller använda drönare. Jens i villmarka och delar av Månsen på villspor är väl filmade så. Sedan klipper man naturligtvis ihop de bästa bitarna ( om man inte explicit skall göra slow-tv).

Ja, Alone (Ensam in vildmarken, Allene och vad de olika ländernas versioner kallas) är filmat så. De filmar sig själva, de är helt ensamma. Dock kan ju castingen vara lite anpassad (de väljer ut folk som är ovana för att det ska bli lite mer dramatiskt).

Ed Stafford kör likadant, han har ju en serie där han släpps av med helikopter i olika miljöer, naken, och ska försöka "frodas" (inte bara överleva). I Norge, på vintern, var han dock inte naken, men han hade bara kläderna. Första natten tillbringade han på en snöfri ljungplätt och gjorde åkarbrasor varje timme för att inte bli nedkyld.

Visserligen har både Ed och deltagarna i Alone nödtelefon med sig. Ed har tydligen också lite nödutrustning som han använder om det verkligen blir akut. Jag har för mig att vid ett tillfälle tog han fram en T-shirt för att inte bränna sig för hårt i solen, men han hade disciplin och la tillbaka den efter två dagar.

I hans Naked and marooned har jag för mig det tar 11 dagar innan han får upp eld.

Men som sagt var, de klipper ju sen. Det är ju inte så kul att titta på nåt sånt i realtid...
 
Flera som skriver inlägg här tycks inte förstå att film är mest ljug från början till slut, till skillnad mot verkligheten händer det man vill och önskar, för det står i manus. Tidsaxeln att vänta på att det slutar regna, blåsa, snöa, inte nappar etc finns sällan i filmens värld. Somligt som ensamhet och hunger är rätt svårt att visa på film.
Hoppas jag inte gjort er för besvikna nu men när jag tittar på film så ser jag hela gänget som står utanför kameraögat oxså, så det blir inte så häftigt.
Ett manus finns skrivet till dramafilm. Men i t.ex. "Jens i villmarka" vet när han inte när han börjar filma vad som händer i slutet av turen. Han har inget manus. Så vida man inte tänker sig att det hela egentligen är arrangerat och det på förhand är bestämt vad som skall hända. Jag skulle gärna vilja veta varför du tror att det är "mest ljug".
 
Les Stroud, Survivorman. Filmar själv. Stativkamera + hand kamera + gopro.
Det var Les Stroud som startade det hela med att vara ensam och filma själv.
Les Stroud, övriga serier vet ej.

Alone filmar själva. Stativkamera + hand kamera + gopro. + 3 till 4 åtel kameror runt lägret.
Alone.Filmteam när dom blir hämtade och hälsokontroll, ( syns rätt tydligt ).

Ed Stafford Naked and Maroned, filmar själv. Stativkamera + hand kamera + gopro.
Ed Stafford dom övriga serierna ? vissa med filmteam.

Naked and Afraid. Filmteam dagtid och handkamera när dom är själva + gopro. + 3 till 4 åtel kameror runt lägret.

Dual Survival, filmteam.

Bear Grylls, filmteam + handkamera.

Ray Mears, filmteam.

Lars Monsen. Filmar själv och vissa serier filmteam.
 
Ed Stafford dom övriga serierna ? vissa med filmteam.

De där han ska överleva naken filmar han själv. Men sen hade han ju t.ex. en serie där han besökte "konstiga platser" han hittat på Google Maps "satellitbilder", och där hade han en fotograf med sig stora delar av tiden. Men den serien var ju heller inte riktigt överlevnad, den var mer att utforska. Älskade avsnittet där han som första vita människa fick besöka indianernas "heliga" plats. Eller när han skulle ta sig ut i öknen ensam med två kameler, och plötsligt ser hur kamelen med hans vatten går 20 meter bredvid... linan gått av. Om jag inte minns fel hade han blivit magsjuk av vattnet också och kaskadspyr framför kameran, ensam i öknen... Där var det garanterat inte tillrättalagt.
 
Första gången som jag ser den här serien, har endast sett första avsnittet på nya säsongen "Där ingen skulle tro att någon kunde bo" Där hör lite hemma denna tråd tror jag. Första avsnittet handlar om en medelålderskvinna som flyttade från storstadens Oslo till vildmarken i en stuga utan el. Ja, det handlar om överlevnad och vissa kan trivas så.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...