Hundar i naturen.

Hund i natur

Ja i för hållande till Gruvdrift, exploatering av Vattenkraft, så gör hundar en mycket liten skada naturen, Ja de skiter, men det äts i regel upp av andra djur.efter som de får så bra mat hos oss.
mellan värd för bandmask ja, men jag har alldrig sett bandmask hos draghundar som jag har haft stående på mitt pensionat, utan däremot hundar koppladesamman med renar. har haft bandmask och behandlats efter sammråd med efter analys av SVA.. Alla bör arbeta med lydnad hos sin hund i alla lägen både för sin egen del men även för hunden del, Lyckliga lydiga hundar har frihet., Allergier finns ja mot diverse saker även hos hund,1. otrevliga mäniskor,fulla, knarkpåverkade. etc, Hundar luktar, ja ofta gott, tillskillnad mot för Mäniskor släpper sig, har inte borstat tänderna. rapar, fiser,Små barn luktar skit på affär. Männ kissar i porten, på o i en busskur, skiter i tunnelbana ja detta har jag sett själv som hundägare. Hunden är det mest naturliga som finns alltid glad o trevlig mycket sällan arg,bitsk, o alltid trofast. ja hundar i park sen urminnes tider har hunden andvänts i parkerna av den renskötande befolkningen, de har inte koppeltvång!!!! min fråga är är Parkerna bara för en liten del tillgänliga borde ju vara bra med rejält med (utom jordingar( turister, vanliga hundägare, som färdas i området ock kan hålla koll på den olagliga jakt som har förekommit( tänker på skotten mot Rapa björnen) en turist vet jag fällde en älgjägare som sköt Älg från helikopter i Sarek- (satt på rättegången). Renar vänjer sig lätt med hundar har rengärde på gården. Hundar vet vad som gäller till hagen är vi inte. grannen renar åt lugnt o blev feta o fina mesta dels kalvar. Dock så hade vi problem med lös springande hundar av kelpietyp som hade hoppat in i hagen och rev ett rådjur mycket svårt. Nä nu har jag inte tid med detta ska i väg o utfodra mina 13 husky vänner av polar typ.
 

Bilagor

  • bilder t maj 2012 003.jpg
    bilder t maj 2012 003.jpg
    111.4 KB · Visningar: 252
@Björn
Skillnaden mellan vad du påstod (att alla hundar måste vara kopplade mellan den 1 mars och 20 augusti) och den faktiska regeln.

Tycker det är tråkigt när man påstår att jag påstått något men när man går tillbaka till mitt första inlägg i denna tråden, se inlägg nr 9, så använder jag mig av uttrycket generellt kopplingstvång. Detta har jag konsekvent gjort och jag har även redovisat ordbokens förklaring av generellt. Det finns ingen skillnad mellan min syn och den faktiska regel/lagtexten. Det vore trevligt om den frågan kunde anses vara avklarad!

Niklas Asplund har en intressant syn på saken, som förövrigt stämmer väl med Svenska kennelklubbens formulering. Man hänvisar till lagen först "Ovanstående innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad." "Kopplet" kan med andra ord vara en lydnadsfråga men vilka hundägare har en sådan lydnad på sina hundar? Min erfarenhet är att de är sällsynta.
http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Jag hade gärna velat tro att det är en "försvinnande liten del av hundägarna som inte sköter sig" men som jag skrev i inlägg nr 9 i denna tråden så var 3 av 4 hundar okopplade när jag var och vandrade i Saltö naturreservat (okopplade hundar är inte tillåtet i reservatet, skyltar finns vid besöksparkeningen och alla stigar in i reservatet). Men visst jag kanske hade en dålig dag:)
"Tå häv" var ett sätt att försöka förklara att de är precis som dig. Är du sur eller irriterad så är du det av en anledning! Tyvärr så tar man inte alltid ut det på rätt person.
 
@Björn
Ok, fine, det känns som vi vill ha sagt ungefär samma sak :). Ursäkta om jag varit lite väl rabiat, jag har bara stött på så många människor som är *fullkomligt* övertygade om att alla hundar *måste* vara kopplade *alltid* mellan 1 mars och 20 augusti att jag väl reagerar lite väl mycket på någon som säger nåt som påminner starkt om detta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.