Köra in valpar i spann.

Hallå!

Jag och min sambo har två 7,5 månader sibirier som vi har börjat köra trehjuling med. Vi har aldrig kört hundspann innan men av det lila vi kört nu så är det fantastiskt roligt. Vi har ett litet problem...hundarna tycker det är på sin plats att börja busa med varandra när de springer. Är det någon som har tips på hur man kommer till bukt med detta?

Tacksam för svar!

Johannes & Camilla.
 
Possitiv ord som nöts in med belöning = godis. Negativt ord som visar onöjsamhet, fyy och vara upprörd.

Har ni bara dessa tva?
Isafall, spänn dem efter varandra den som är mest löpvillig längst fram. Och den andra bakom. Träna dem separat. Framförallt den som är mer löpvillig. Avbryt direkt med ett ogillande när hunden inte drar.
Ps man kan vara lycklig med sina hundar även om de inte är fantastiska dragare. Fast det är naturligtvis skoj när det funkar.

Kanske hellre en väldigt kort sträcka som är bra än en lang som inte fungerara.

Och sen, fastän jag själv egetligen inte gillar det. Promenera inte med hundaran. Antingen dra eller i hundgard. Möfligtvis springa. Med mina första fyra hundar kunde jag promenera själv och gjorde det ofta. När vi utökade med tva blev det omöjligt. Nu tränar jag eller de far röra sig själv och det funkar faktiskt lite bättre.
 
Och sen, fastän jag själv egetligen inte gillar det. Promenera inte med hundaran. Antingen dra eller i hundgard. Möfligtvis springa. Med mina första fyra hundar kunde jag promenera själv och gjorde det ofta. När vi utökade med tva blev det omöjligt. Nu tränar jag eller de far röra sig själv och det funkar faktiskt lite bättre.

draghundar kan utan problem och risk för att bli av med dragviljan promeneras i koppel.
Promenader och drag behöver inte utesluta varann och är två helt olika saker för hunden, koppel = gå fint, sele är lika med dra järnet! :)
 
Jo det finns de som säger det, det finns de som hävdar motsatsen. Jag kanske ska formulera mig annorlunda. Träna det du vill bli bra på.

Anledning till att jag är skeptisk till promenader är att åtminstonne för mig är det oftast samma vägar som jag går som jag tränar. När jag promenara ska hundrarna hälsa på andra osv. Mina hundar har inte kunnat skilja på träning och promenad så bra som jag önskat, men det kanske är tränarens fel ;-).

Och dessutom sommartid ... om det är varmare än 15 grader, ingen träning, då kan man promenera.

Men när höstten kommer; Den tid som jag lägger ned på medveten fysisk hundträning är drag.

Promeader ellar andra utflykter kan har fördelan att hundarna kan vänja sig vid närvaron av andra hundar lättare. Och har man turen eller skickligheten att ha hundar som både kan dra och kan promenera - gör det.
 
jo det finns ju säkeligen lika många olika teorier om hundar och träningar som hundägare. Och allt funkar inte för alla. inget behöver heller utesluta det andra.

men för våran del har det absolut inte varit några problem för hundarna att skilja på "arbete/drag" och koppel promenader.

sen tillbaks till ursprungstråden, tror inte du ska ta det så hårt att hundarna vill busa då dom bara är 7,5 mnd. och prova kör dom efter varann eller var för sig, det kan ju hjälpa.
 
Jag har två funderingar. Jag har visserligen bara erfarenhet av vorsteh och inte av sibirier så jag ska reservera mig lite och inte vara för tvärsäker.
Den första funderingen är att för mej är en hund på 7 1/2 månad fortfarande på lekstadiet. Man kan inte förvänta sig samma förstånd som av en vuxen hund. Den andra funderingen är om det är så klokt att låta hundar dra vid den åldern. För vorsteh anses att kroppen ska ha växt klart, den ska ha blivit minst 1 1/2 år, innan den får dra. Annars riskerar man skador är den allmänna uppfattningen i vorstehkretsar.
 
Enligt wsa reglemente måste en hund vara15 månader gammal för ett sprintlopp.
Hård muskelträning är väl knappast att rekomendera redan vid 7 månader men korta lätta träningspass fram till ettarsdagen.
 
Det är ju beroende på vad man har för ras hur tidigt man börjar träna dom, sen då man börjar träna vare sig man har vorsteh, polarhund eller nåt där emellan börjar man ju försiktigt. så hundarna ska tycka det är roligt och inte ett jobb, dom är inte vana, unga/omusklade av många olika grunder.
Ju större/tyngre hund ju längre skulle jag väntat med att börja träna då dom ofta behöver lite mer tid för att växa i benstommen och musklerna.
Sen man kan ju dragträna hundar tidigt genom att springa själv efter, om man inte har nån elit kondisjon och är van att springa kring 30km/h så är det inga problem.

Dom flesta hundar från 5mnd och äldre orkar ofta springa längre och snabbare än den som ska springa efter. om hunden vill springa vill säga. Själv brukar jag alltid träna in hundarna på drag just genom att springa med dom, jag brukar börja med typ 500m bara för att dom ska vänja sig, sen kanske vi 6-7mnd ålder öka på till 1-1,5km och så tränar jag inge längre än så tills dom blir typ 9-10 mnd då kan man öka lite igen. mina hundar har inte haft eller fått problem av att kunna springa/dra 10km vid ett års ålder. Sen tror jag det är viktigt att hundarna får springa mycket fritt/lösa på egna träningsrundor för att bygga andra muskler än vid drag, om man tittar på ryggen på en musklad hund är det olika muskler som "jobbar" vid drag och vid att springa lösa i skog och mark.
Vi har kört med både vorsteh, husky, blandraser och även rottweiler och bulldog.

men det kan ju bero på hur man lägger upp det, har man en stor tung vorsteh hane (unghund) och drar iväg på 5-10km pass direkt kan nog skador uppstå ganska snabbt.

Tror inte man ska säga nåt generellt oavsett vad man har för ras eller träningsmetoder, nåt som funkar fint för mig kan va dårligt eller inte funka för andra och motsatt. det blir mera tips om hur olika gör. och vad som kan funka / Inte funka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunray Var köra draghund? Hundsport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.