Hon vill inte gå i klövja.

Jag har just varit ute och låtit min golden retriever bära klövja för första gången. Detta för att vi snart ska upp och vandra i fjällen.
Men hon ville inte gå. Jag provade både med lite vikt (3kg, hon väger 32 kg) och med tomma fack. Hon gick lite bättre med tomma fack men ändå för det mesta väldigt långsamt.
Finns det hussar eller mattar här på utsidan som också haft problem med att få sin hund gå i klövja. Jag vill ju inte hålla på för länge utan resultat, då bär jag själv det hon skulle burit på vandringen. Vore kul att höra hur mycket detta med klövjeväska kan vara en vanesak för en hund. Just nu har jag inte några större förhoppningar om att ta med klövjan till fjällen, trots att vi bara provat en gång.
 
Halloj!
Jag hade typ samma problem med min borzoi första gångerna. Hon gick överhuvudtaget inte framåt med väskan på första gången, hade stuvat i några kuddar, så den vägde i princip inget. Hunden stod dock bara stilla och tittade anklagande på mig...

Det jag gjorde var att ta hennes koppel (hon går annars typ alltid lös) och väldigt försiktigt "bogserade" henne framåt (kopplet var mer mentalt stöd än fysiskt tvång), och gav massor av godis och beröm för att hon rörde sig öht. Efter de första hundra meterna lossnade det lite, och hon började gå utan koppelstöd iaf. Mer godis...

Första promenaderna med klövja på var bara nåt hundratal meter, sedan tog jag väskan. Sedan förlängde vi successivt tiden hon bar, fortfarande bara med mjuka och lätta saker i. Om man inte ids ta små korta promenader kan man ju alltid turas om att bära väskan i början.

Min uppfattning är att det tar emot i början, sedan vänjer de sig snabbt. Var lite taktisk och ge hunden nåt *riktigt* gott några gånger när du sätter på väskan också så att den tycker det är nåt bra.
 
Kan tilläggas att vi har varit ute på några vandringar den senaste tiden och hon nu utan problem bär sin filt, sin mat samt lite annat tjafs man lätt vill komma åt (>5 kilo gissningsvis). Hon kan dessutom tränga sig fram genom snår med väskan på, trots att hon till en början såg helt förskräckt ut när väskan bara touchade något.

Vi har inte behövt träna särskilt mycket för att komma till den här punkten, utan jag har bara slängt på hunden väskan när vi ska ut på nån promenad och sedan varit relativt frikostig med godiset. Låt hunden bära fikat på helgpromenaden bara så är du strax där :).

Det enda som är riktigt viktigt att tänka på är att se till att väskan inte skaver eller på annat sätt är obehaglig/smärtsam. Jag råkade ha en ring som sitter bak i väskan så man kan fästa ett koppel nedvikt så att den låg mellan hundens rygg och väskan en gång, och då vart hon väl lite sur på mig, men annars har det bara gått framåt.
 
Min hund såg lite skeptiskt på väskan och försökte bita eller skaka av den men när jag sedan satte henne i koppel och började gå så glömde hon bort väskan. När hon går lös så kan hon ha lite synpunkter men sen så kommer det en gråsparv förbi och hon fokuserar på viktigare saker än väskan. Nu förknippar hon väskan med längre promenader och det fungerar bra. Jag tycker dock att det kan bli lite rörigt med koppel och väska som trasslar in sig när man går ute i terrängen.
 
Till en början var det lite ovant men det kommer att ge sig med fler promenader. Har också en golden och han går numera utan problem längre turer med packad väska, De enda gångerna jag egentligen tar av dessa är när vi passerar vattendrag där jag gärna ser att han går så stadigt som möjligt. Låt dock inte väskan väga för mycket. En vältränad hund som är van att bära klövje tar som mest 1/3 av sin kroppsvikt, ca 10 kg i ditt fall. Att undvika skav är såklart viktigt och sitter väskan dåligt så kan man väl anta att viljan att gå med denna blir mindre.
 
Vi har inte haft behov men tänker nog prova klövja vår hund längre fram. Han är så snäll och foglig så jag tror inte det blir nåt problem. Dock är han mycket skeptisk till tasskydd, har kört med det vid drag när det är skarpt/vasst före och på enstaka tass när han lyckats skada trampdynan nån gång. När han har 4 st på sig för första gången på säsongen blir han från en sekund till en annan trebenshalt och kan inte röra sig. Han ser inte så glad ut så man får låtsas som ingenting och lura honom att glömma dem.
 
Människor har en förmåga att vilja gå för fort fram. Tycka att en väska på ryggen inte är någon big deal. Och visst för vissa hundar kanske det går att bara sätta på och gå ut och gå, men för många fler hundar är det en process.

Mitt råd får bli att börja med att bara ta på väskan o belöna, ta av den igen. Upprepa flera gånger per dag i några dagar, sedan kan du ta på väskan låta hunden röra sig lite (några steg till o börja med) o belöna för det (upprepa). Ta väskan på längre o längre studer, när hunden går obehindrat med väskan på tom, då kan du börja lägga i vikter/saker, och arbeta er upp i vikt med små steg.

Ps. Kolla oxå så att väskan inte skaver eller på annat vis ger obehag, så det är det hunden din reagerar på? Ds.

Lycka till! :)
 
Håller med Zvanzen till viss del, men skulle vilja påpeka att en tom väska faktiskt kan vara obehagligare än en som man fyllt upp med lite (lätt) mojs. Detta eftersom det kan vara svårt att hålla tomma väskor borta från frambenen, utan att dra upp dem så långt att väskan vill åka åt sidan... Olika på olika väskmodeller.

Hur som, var lyhörd för din hund. Jag skulle gå lite fortare fram än Zvanzen föreslår, men om din hund verkar vara skrämd av väskan är det helt klart rätt metod. Att bära väskan ska vara positivt och så långt som möjligt frivilligt för hunden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...