Klövja med HD grad C

Har nyss fått mina hundars ( engelsk springer spaniel) HD resultat och det blev C höfter på dom båda, men hur påverkar C höfter möjligheterna till att klövja hundarna under turerna? Eller har det nån betydelse, om hundarna är vältränade och i bra hull?
 
Tycker detta är en ren veterinärfråga då det kan vara väldigt individuellt från hund till hund. Men rent generellt får ju hundar med sämre höfter större problem när de är äldre, inte bara att det är genetiskt överförbart med sämre HD-resultat. Men mycket beror ju på hur mycket man lastar och terräng samt vilken distans.

// Jocke
 
Har nyss fått mina hundars ( engelsk springer spaniel) HD resultat och det blev C höfter på dom båda, men hur påverkar C höfter möjligheterna till att klövja hundarna under turerna? Eller har det nån betydelse, om hundarna är vältränade och i bra hull?

Såg precis den här halvgamla tråden... Jag skulle vilja påstå att det går bra att klövja en hund med C höfter. Man ska bara de till att det är en bra klövja som inte lägger vikten på ryggen utan över "axlarna" och att hunden är vältränad och har bra muskulatur som kan kompensera för en dålig höft. Och givetvis inte är överviktig.

En av mina samojeder hade en D höft men han klövjade och drog i nästan tio år utan bekymmer. Tyvärr drabbades han av kronisk njursvikt så han fick aldrig uppleva pensionsåldern.

Mvh Jesper
 
Hur är det med armbågarna?

Precis som Polarhund påpekar så ligger merparten av vikten från klövjan på hundens axlar.
Det innebär att det är betydligt viktigare vad hunden har för status på armbågarna (AD) än vad den har på höfterna (HD).

Eftersom AD och HD är samma sak fast på olika ställen och båda är ärftliga så finns det ju en risk att en hund med C-höfter även har avvikelse på armbågarna.

Normalt sett så är HD det viktigaste att ha koll på eftersom hunden har sina största muskler på bakbenen och utvecklar den största kraften (läs slitaget) där.

Lägger du på en klövjeväska så ändrar du drastiskt det förhållandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
mnen Hon vill inte gå i klövja. Hundsport 7
StyrmanKarlsson Klövja/dra hur gammal? Hundsport 2
MTB Komtesele vs vanlig klövja Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...