Cykla LÅÅåNGT med hund!

Hej! Jag har nu bestämt mig för att ge mig ut på en långtur i världen med min kära hund och ett gäng andra människor och hundar! Detta skall bli en stor upplevelse och jag hoppas på många roliga äventyr. Tanken är att jag skall införskaffa såväl Hundtrailer som Springer (eller likande). Hundarna skall alltså kunna springa bredvid cykeln då det passar och sedan ligga och vila i sin trailer vid mindre passande tillfällen. Resan kommer troligtvis att bli på ca. ett år. Exakta resemål är ännu inte bestämda.
Jag har tidigare rest väldigt mycket både med och utan hund. Jag har även gett mig ut på längre cykelturer (ca. 5-10 mil) med denna hund och det har gått jätte bra. Men att cykla nästan dagligen i ca. ett år är lite annorlunda. Då krävs hel enkelt bättre utrustning än vanligt koppel i höger hand.
Jag undrar nu över en del vad gäller att cykla längre sträckor med hund och att cykla i andra länder med hund. Är det någon som har erfarenhet. Jag vet att en del länder kräver att man har tillstånd och dyl. Vet också att en del länder kräver speciella vaccinationer. Min tik är rabiesvaccinerad, men är det någon mer vaccination som kan vara bra att ta men som kanske inte är nödvändig enligt lagen?
Jag undrar även om det finns någon här som har gjort likande resa med eller utan hund och kan ge lite goda råd om vackra ställen att besöka mm.
Sedan undrar jag också lite över den utrustning som jag tänkt använda. Någon som har erfarenhet av springer? Bra/Dålig?? Hörde om ett annat alternativ ”Oinakka-tränare”, någon som har erfarenhet av denna? Någon med erfarenhet av att cykla med hundtrailer? Är det mycket tungt? Vilken har du?

Tacksam för alla svar!
Och om du blir inspirerad så kanske vi kan planera in vägarna förbi dig och plocka upp dig på vägen! Man behöver självklart inte åka med hela sträckan utan kan välja att åka med en liten bit.

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
 
cykla

Hejsan. För att du ska kunna genomföra resan så måste du börja träna hunden väldigt mycket. Så hunden är i tiptop skick när ni beger er. Simning är super för att bygga muskler.
Även du måste ju självfallet vara vältränad.
Vilka vaccinationer vet jag inte.
Det där med träningen visste du nog redan såklart, men tänk på att börja rejält i tid =)
 
Hur stor hund?

Jag har erfarenheter av både Springer och WalkyDog med vår Samojed på 23 kg. Sök på springer så hittar du en tråd om detta.

Hur tungt det är att ha hunden i kärra beror på vikt och underlag.

Jag har inte en susning om att resa med hund i främmande länder enligt din plan men googla och sök också här på Utsidan.

Lycka till och skaffa gärna en blogg att delge era erfarenheter i.

Thure
 
Vet också att en del länder kräver speciella vaccinationer. Min tik är rabiesvaccinerad, men är det någon mer vaccination som kan vara bra att ta men som kanske inte är nödvändig enligt lagen?

Hej!
Det här blir ett sent svar så du kanske redan tagit reda på all information.
Tänkte hjälpa till med den veterinärmedicinska biten. I utlandet finns en rad olika smittsamma sjukdomar hos hund som vi inte har i Sverige. Vissa sprids med myggor eller fästingar (tex leishmainia, hjärtmask, babesios) så mygg-/fästingmedel är mycket viktigt. Leptospiros är en annan sjukdom som finns i ffa varmare klimat, den sjukdomen kan/bör man vaccinera mot. Läs mer på SVA:s hemsida om smittsamma sjukdomar.
Varje land brukar ha sin uppsättning regler för vad som gäller för att ta in hund så ring respektive lands ambassad för mer information så att du slipper bli stoppad vid någon gräns.
Kolla också om din hunds försäkring gäller för veterinärvård utomlands (tror inte att detta är standard, men vet inte). Veterinärvård är i många fall mycket dyrt, speciellt om hunden skulle drabbas av en större olycka och behöva opereras, få blodtransfusion eller liknande.
Slutligen tror jag man ska prata med en specialkunnig veterinär/sjukgymnast för djur angående själva upplägget och träningen inför resan. Att springa bredvid cykel i långa dagspass låter som att det blir mycket hög belastning på tassar och leder och ligger långt i från hundens naturliga aktivitetsmönster. Klarar handen detta utan att få onödiga förslitningsskador? Generellt bör man också träna det man ska göra, dvs simma är en mycket bra aktivitet men då byggs simmuskler upp, inte springmuskler som i det här fallet eftersträvas.
/Åsa
 
Hur går det med era planer? Tycker att det är underbart när hundarna får följa med ut på äventyr.

Jag cyklar en del med mina hundar men endast dagsturer. Jag har funderingar på att ta med dom ut på längre turer som sträcker sig över flera dagar. För att kunna göra detta så krävs det att hundarna får avlastning i form av en kärra att åka i bakom. Som du redan vet så begränsas hastigheten man cyklar i när man har hunden bredvid. Vid 9-12 km/h så har mina hundar en fin passgång men ökar jag så blir det galopp med det samma. Detta blir väldigt tungt för dom i längden.
Frågar man mig så bör hundarna inte springa vid sidan om i mer än 2-4 mil och då med flera pauser. Man får tänka på värme, underlag och hundras. Vissa klarar helt klart mer än andra men med tanke på att det i ditt fall skulle hålla på under en lång period så sliter det mer på hunden om den ej får riktig återhämtning. Allt är bara sunt förnuft :)

Önskar er lycka till!

PS. Om det finns folk som har erfarenheter av cykelkärror för hundar så skulle jag gärna vilja ta del av dom :)
 
Avmaska

Kul idé.
Förutom vaccinationer och sånt, kom ihåg att avmaska innan ni kommer tillbaka till svea rike. Finns läskiga bandmaskar utomlands som vi inte har eller vill ha in i sverige. Desamma gäller alla som vill ta hem hundar från sina resor. Rävens dvärgbandmask är dödlig för oss människor.
Rock on dude
 
Jag tänkte vara tråkig och peka på tråkiga problem:

Jag hade en mycket vältränad Border Collie (var alltid med i skog och mark, agility, simmade massor m.m.). Med åren blev hans höfter sämre och sämre och veterinären trodde att det orsakats att jag cyklat mycket med honom.

Naturligtvis kan det bero på anlag och andra faktorer men är ändå värt att ta med. Hårt underlag i fel gång-/löpart är inte bra. Vill inte avråda från idén men tycker ändå att den behöver tänkas igenom ordentligt.
 
Cykelkärra - för barn = funkar för hund.

Cykelkärra för barn funkar även till hund/hundar, ja till och med för katter :)

En billig variant från Jula Pris: 995:-

326011-jpg.jpg


"Praktisk cykelkärra för barn, med uppfällbart regnskydd. Tillverkad i kraftig nylon som skyddar mot regn och vind. Myggnät. Stora luftgummihjul. Fäste för att montera fast kärran till bakhjulets nav. Signalflagga. Fastsättningsremmar gör att barnen sitter stadigt. Max 2 barn eller 40 kg. Hjulstorlek: 20". Sitthöjd: 50 cm. Sittbredd: 55 cm. Benutrymme: 50 cm. Vikt: 13,65 kg. L1500xB850xH900 mm."

Källa: Jula

Finns en uppsjö av cykelkärror... bättre/lättare/dyrare etc. detta var mera som en idé och tips att man inte alltid behöver köpa det dyraste... nu vet jag inte hur kvaliteten på denna kärra är!? Själv skulle jag föredra en kärra som fästes i sadelstolpen istället för på navet*...

*Kärran fästes till precis framför baknavet, tror jag...

...............................................................................................................................................

Hittade en annan försäljare av en billig kärra, cykelpiraten Pris: 1200:-
Trailer3.jpg


Står mycket information, bilder & videos m.m.



Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.