Nybörjare på fjällvandring

Hej
Har dom senaste två åren upptäckt tjusningen med fjällvandring. Hittills har jag, mina hundar och en kompis bara gått dagsturer (Fulufjället och Sälenfjällen) under några dagar och då hyrt stuga att sova i under nätterna.
Nu är vi dock sugna på att vandra "på riktigt" dvs en längre vandring med tältövernattning.
Vi tänkte testa hur det skulle kännas genom att gå en relativt lätt vandring sommaren 2010, nämligen vasaloppsleden. Målet är sedan att gå Kungsleden mellan Abisko och Hemavan, givetvis med mina hundar.

Nu behöver jag tips på vad vi bör tänkta på. Har tänkt köpa tält och ny ryggsäck samt liggunderlag, förslag på lämplig utrustning? Har givetvis läst massor med trådar på forumet redan men vill gärna ha mer tips.
Och hundarna, hur brukar ni göra med dom i tältet? Har ni dom i innetältet eller i absiden? Jag har tre stora hundar på 50 kg styck (berner sennen), alla vana vid mycket motion men ännu inte att klövja. Dock kommer nog bara två att hänga med på vandringarna då den äldsta nog inte kommer att klara en långvandring. Lämpliga klövjeväskor till så stora hundar? Tanken är ju att dom ska kunna bära sin mat och utrustning själva under vandringar.

Alla tips tas tacksamt emot
 
Fjällen!!

Detta blir mitt första inlägg i forumet för Hundsport :)

Det låter lite på dej som att det är själva fjällmiljön som hägrar?! Tänkte kanske att Vasaloppsleden inte direkt erbjuder några storslagna fjällvyer och även om ni är "nybörjare" så är jag säker på att ni fixar en "riktig" fjäll-led om ni hellre skulle vilja det!

Tex Jämtlandsfjällen är väldigt lättillgängliga och det finns välmarkerade leder och stugor/fjällstationer (med snudd på hotellstandard) på dagsturs avstånd överallt. Ni kan ju ha tält med er och använda fjällstationerna enbart vid behov, ex dåligt väder, stärkande bastubad etc. Lika lättvandrat som Fulufjället men med vackrare vyer!

Likaså Kungsleden (standardsträckan) Abisko-Nikkaluokta håller mycket hög standard när det gäller bekvämlighet/trygghet osv.

Några stalltips på utrustning:

Jag gillar den här ryggan, finns i några olika storlekar och känns som en bra kompromiss mellan vikt och stabilitet:
http://www.getout.se/item.asp?katid=158&item=11637

Glöm inte regnskydd!!!
http://www.getout.se/section.asp?katid=259

Liggunderlag om man inte har alltför stora krav på bekvämlighet. Passar utmärkt att spänna fast utanpå ryggan:
http://www.getout.se/item.asp?katid=451&item=16568

..eller om man vill ligga superbekvämt, på bekostnad av vikten (och plånboken) såklart:
http://www.getout.se/item.asp?sid=&item=7597

p.s jag lämnar WO på hundfrågorna eftersom jag saknar erfarenhet av detta :)

//Björn
 
Tror oxså att ni kan hitta roligare ställen än i skogen........
Som nybörjare bör ni satsa på lätta grejor, givetvis skall jyckarna klövja....
Titta genom Jörgen Johanssons Vandra lätt etc....det finns många kloka råd.
Trevliga tipps fick ni ovanpå men utrustning är inte snytet ur en bod, och hemmalämnat är lättast....
Go tur!
 
Tack för bra svar! Ska absolut kolla upp den där ryggsäcken, den låter riktigt bra.
Jo vi vet att Vasaloppsleden inte är spännande, men tänkte att vi skulle göra ett första försök på hyfsat nära håll och mest för att pröva det här med att gå med packning, både för oss tvåbeningar och fyrbeningar. Dom fyrbenta ska naturligtvis få träning på hemmaplan innan det är dax, men ändå.... Fast ni kanske har rätt, det är ju naturupplevelsen man vill åt så det är kanske dumt att skippa fjället.

En annan fråga, att man vill gå lätt förstår jag ju, men vad brukar er packning väga om ni ska vara ute, säg en vecka? Hur gör man med mat, vad finns det för torkad mat som också smakar okej och inte bara ger näring, vilka är era favoriter?

Ingen som har bra tips på tält? Ska finnas plats för två människor och två stora hundar.
 
Lite mer pryltips..!

En annan fråga, att man vill gå lätt förstår jag ju, men vad brukar er packning väga om ni ska vara ute, säg en vecka? Hur gör man med mat, vad finns det för torkad mat som också smakar okej och inte bara ger näring, vilka är era favoriter?

Ingen som har bra tips på tält? Ska finnas plats för två människor och två stora hundar.


Eftersom ni är två och klarar er med ett kök, ett tält osv så kan ni få ner vikten rejält. Ett annat tips på rygga är den här som jag för övrigt kör med själv. Den är absolut inte lika stadig och bekväm som den från Haglöfs om vikten letar sej över 12-14 kg, men ni borde kunna komma en bra bit under det och då kan detta vara ett bra alternativ (600 g lättare). Men då gäller det att slimma packningen i övrigt (se tips nedan). Går inte det så är Haglöfs ryggan ett bättre/bekvämare alternativ!

Kläder:
Skippa tunga skalplagg i GoreTex och liknande. Ett bra alternativ är tex ett sånt här ställ. Det skyddar mot regn och vind och är så litet och kompakt att det går in i ytterfacket på en rygga.

Till detta behövs bara ett underställ + vandringsbyxor (lätta och snabbtorkande) och en go värmetröja (fleece funkar ok) kompletterat med en superlätt vindblus att ha utanpå fleecen när det blåser kallt men inte regnar.

Mat o Kök:
Jag käkar nästan uteslutande frystorkat på mina turer och brukar välja Real. Kyckling är min favorit, smakar jättebra om man tillsätter lite egen curry!

Till frukost kör jag havregryn som mixas till ett fint pulver tillsammans med tex torkad frukt, choklad (kallas tydligen turbogröt av vissa) eller vad man nu vill (testa hemma först). Sen packar jag detta portionsvis i enliters plastpåsar. Häller du detta i en plastkåsa, tillsätter kokande vatten och rör om någon minut så är det klart. Behöver alltså inte kokas på köket. Spar disk, tid och tålamod. Lunchen brukar bli blåbärssoppa + mackor med klämost (den med pepparsalami är fin!) Klarar man sej på detta blir maten lätt.

Med så enkla matvanor så klarar man sej med ett väldigt lätt och enkelt kök (du ska ju i princip bara koka vatten). Tex en sån här + ett vindskydd som spar massor med bränsle.

Tält:
Vill du ha ett rymligt top-of-the-line tält så rekommenderar jag det här. Rejält med plats för er och en enorm absid (vilket är väldigt bekvämt att ha) för hundar och packning. Lägg märke till att vikten är endast 2,8 kg och uppdelat på er båda blir det väldigt lätt att bära.

Nu har jag rekommenderat prylar för så mycket stålar att jag nästan skäms, bäst att någon annan tar över lite så att det inte drar iväg ännu mer :)

//Björn
 
Tack så jättemycket Björn, jättebra tips till en nybörjare som mig :)
Vindblus hade jag aldrig ens hört talas om innan, det lönar sig att ta råd från dom lite mer erfarna märker jag!

Vad det gäller tält så nog har jag spanat på ett Hilleberg men dom är som sagt väääldigt dyra. Vi kommer inte att gå under vintersäsongen ( i alla fall inte dom första åren) och jag har spanat lite på lågbudget tälten, som Northstar och Bergans, vad tror ni om dom? Har tänkt mig ett 3 manna just med tanke på att hundarna ska få plats ordentligt plus pakningen.

En annan fråga, det här med kläder. Hur mycket har ni med er på en veckas tur. Att ni inte har ett underställ för varje dag fattar jag ju, men hur gör ni när det blir svettigt/smutisg? Sköljer ni upp det under vandringen eller får man helt enklet finna sig i att vara lite småsunkig?
 
Under en veckotur har jag inget ombyte alls med mig, möjligtvis ett par strumpor så att man kan byta om man blir blöt. Man luktar visserligen inte hallonbåt men eftersom alla luktar lika illa så känner man inte av det. Kanske inte att rekommendera vid stugboende eftersom det kan bli lite irriterande blickar.....
Det är ingen hälsorisk heller att gå omkring i smutsiga kläder en vecka per år.

De enda kläder jag har i säcken är regnkläder, ett ullunderställ, en dunväst och ett par tjocksockar. En bra tumregel är att alla kläder du har med ska kunna användas samtidigt, på så sätt sparar man in på vikten.
 
Lite om klövjeväskor samt hundar och tält...

Som vanligt ruggigt bra svar ovanför.

Några egna erfarenheter med hundar:

Ruffwear gör bra väskor, men jag är osäker på att L storleken funkar på en B. Senner, dom sälja av bla Naturkompaniet: http://www.websitefolder.net/highsport/Palisades_Pack.asp

Om man är ute i blött helsike och har hundarna i innertältet så kan det vara bra med ett sovsäcksskydd, det funkar med en sopsäck eller två, men dom brukar (som så mycket annat när man har hund) lätt gå sönder så jag använder en sk bivybag som skydd. Finns bla på Northstar.se
Man kan också använda en vindsäck om man brukar gå vinterturer och lägga mellan sig och vovvar.

Om du vill lägga ut mycket pengar och vill ha hundarna i absiden istället för i inntertältet så kan jag också rekommendera Nallo GT3 som du borde få in tre senners i absiden på, 2 utan problem. Det går också att ta ner innertältet för matlagning och annat vid riktigt skitväder. Om du ska ha hundarna i yttertältet så kan du köpa till ett "footprint" ett golv för innertältet. Ökar vikten något men skönt för hundarna (och dig) om det är blött och jäkligt.

När man knallar i skogen på sommaren behöver man sällan tält utan klarar sig bra med en tarp, dock brukar jag ha lite större för att få in hundar och packning.

Jag brukar ha med en filt eller/och ett liggunderlag till hund samt en avkortad sovsäck vintertid. Torktrasor, vikbar vattenskål och matskål (stor kåsa), första hjälpen till hunden bestående av hundbandage för stukade tassar, blodstopp, kompress och rejäl tejp samt motsvarande antihistaminer (fast det heter inte detsamma för hundar kolla med en vet som skriver ut ett recept till dig). All dessa grejor i klövjeväskan med mat. Pysslet kommer då man är ute länge då det brukar bli svårt att få med sig hundmat...

Det finns mycket klövjeväskor för stora hundar som är bra, jag använde till min bernard tidigare i läder som var gjorda av nån tjomme uppe i jämtland. Ganska tunga men, 80kg hund brydde sig inte så mycket om det... Viktigt är dock att man packar väskorna väldigt jämt då hunden kan få rejäla problem med ryggen annars. Kolla också att din hund orkar jag vet inte hur det är med sennrarna men labradorer och bernarder har ju en hel del höft och ledproblem och man ska minst ha A för att kunna packa på dom. Det finns också rekomendationer på hur mycket en väska får innehålla viktmässigt mot hunden, men har inte det i huvudet nu.

Det är sjukt nice att vara uppe på fjället med hund, man ser en massa som man annars inte tänker på. De flesta stugor har även nån typ av hundboende eller hundrum... Brukar kunna vara ganska livat att bo i :)

Och som flera andra sagt, skippa skogen, stick upp till storulvån och gå triangeln eller liknande istället, minst lika säkert och lättgånget.
 
Jag har själv inte testat tält från Bergans men dom gör ju en hel del kvalitetsutrustning i övrigt. Deras Kompaktlight 3 verkar snarlik i designen som Hilleberg Nallo men till ett mycket bättre pris! Rent spontant tycker jag det verkar vara ett kanonalternativ!

Enda ombytet är dubbel uppsättning av strumpor/sockor och kallingar (på turer >10 dagar tar jag tre kallingar :) ).

Om man vet med sej att man ska ägna sej åt mer ansträngande aktiviteter (toppbestigningar mm) så kan det vara väldigt skönt med en extra underställströja så att man kan byta när man blir riktigt svettig och slippa den kylande effekten mot ryggen. Den blöta tröjan torkar på nolltid om man knyter fast den utanpå ryggan när man vandrar (förutsatt att det inte regnar). Likaså är det ju snart gjort att tvätta upp en sådan tröja om man vill.

Mitt absoluta favoritunderställ är Smartwool Lightweight Rib. Det finns dock billigare alternativ som säkert är ok.

//Björn
 
Återigen, jättetack för alla bra råd! Börjar nästan känna mig tjatig ;)

Tar gärna emot ännu fler råd om både bra kläder och bra mat och andra "bra att tänka på" tips.
Lutar nog åt att det blir ett Bergans tält tror jag, känns som att priset nog får styra lite. Och eftersom mina hundar bara sovit i stora campingtält tidigare så känns det lite osäkert att köpa tält för närmare 8000 och så kan man ge sig tusan på att dom lyckas riva sönder någon skarv någonstanns. Någon mer som har synpukter på fördelar/nackdelar med att ha hundarna i innetältet respektive absiden?

Angående klövja så verkar många rekomenderar Ruff wear, får väl åka till närmsta naturkompani och testa helt enkelt. Undrar om man får ha med sig hunden in i en sådan affär?Hur kollar man sedan att det är jämt packat i en klövja på bästa sätt? Vad ska man framför allt kolla på när man köper en klövja och hur sitter den perfekta klöjan på hunden?
Kan ju tillägga att alla mina hundar är friröntgade och vana vid att röra rejält på sig så jag tror bara att det är vanan att bära som dom behöver. Men hur brukar ni lägga upp den träningen? Hur mycket brukar ni börja med att lägga i väskorna och hur snabbt ökar ni på vikten under träningen? Har hört att en hund brukar klara att bära ca 1/3 del av sin vikt vilket för mina hundar skulle innebära ca 15 kg var, låter mycket tycker jag men om dom kan bara ca 8-10 kg var så är det ju en enorm hjälp.

Vad det gäller mat till hundarna, brukar ni ge extra stora givor under vandringar? För en veckas vandring tycker jag att den normala givan per dag borde räcka, möjligen en liten, liten ökning men som sagt hur gör ni?
Mycket frågor blir det.....

Angående vårt vandringsval för att testa utrustningen då. Triangeln kollade jag upp nu på nätet, verkar ju vara lagom för att kolla så att allt funkar och för att testa på att tälta med vovvarna. Har ni fler tips på lagom långa leder för att gå in sig?
 
Hund/Tur

Det finns av de flesta större märkena mer energirik mat som funkar när man går på tur.
Men testa först, hund i inner tält eller absid beror på period av både väder och hund, en absid är aldrig helt insekts fri, och man har bättre koll på hunden i innertältet , men det blir blött så en syntet sovsäck är att föredra/ Fast tre sennen är mycket hund volym.
//Jan
 
Angående vårt vandringsval för att testa utrustningen då. Triangeln kollade jag upp nu på nätet, verkar ju vara lagom för att kolla så att allt funkar och för att testa på att tälta med vovvarna. Har ni fler tips på lagom långa leder för att gå in sig?


Det är lätt att utöka Jämtlandstriangeln till valfri geometrisk figur genom att välja att gå via andra stugor/leder i området. Tex kan ni prova att lägga till Gåsen så blir det ett parallellogram :) Nä då, jag är helt seriös..! Kolla på Fjällkartan Z6. Helagsstugorna är ett annat bra alternativ. Triangeln är en tredagarstur men botaniserar ni i ledsystemet så kan ni lätt lägga upp turer på långt över en vecka. Ni kan tex gå in i Norge till Nedalshytta eller Storerikvollen.

De vanliga inkörsportarna till Jämtlandsfjällen är Storulvån i norr, Vålådalen i öster och Kläppen i söder.

//B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Micke_k_d Fjällvandring Hundsport 4
Hundföraren Fjällvandring Hundsport 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.